Ondanks de beweringen van Musk keren adverteerders langzaam terug naar Twitter.

De advertentie-inkomsten van Twitter lijken langzamer te herstellen dan eigenaar Elon Musk eerder deze week zei in een interview met de BBC. Uit gegevens van onderzoeksbureaus Sensor Tower en Insider Intelligence, evenals verklaringen van verschillende bedrijven, blijkt dat veel adverteerders geen haast hebben om terug te keren naar het platform.

De advertentiekosten zijn met circa 20% gedaald. De top 50 Twitter-adverteerders hebben de afgelopen twee maanden $ 83 miljoen uitgegeven. USD vergeleken met USD 102 miljoen. USD in dezelfde periode vorig jaar. Insider Intelligence verlaagde ook de prognose voor de wereldwijde advertentie-inkomsten van Twitter dit jaar met 37% tot $ 2,98 miljard.

Zet de grote merken af. Voordat Musk eind oktober Twitter kocht, behoorden grote merken als Mondelez International, Unilever en Coca-Cola tot de top 10 van adverteerders op het platform. Volgens Sensor Tower behoren deze bedrijven de afgelopen twee maanden echter niet meer tot de top 50 adverteerders. Mondelez-CEO Dirk Van de Put uitte eerder zijn bezorgdheid over het verschijnen van hun advertenties naast “valse berichten”, waaronder haatdragende taal. Sommige adverteerders, waaronder AT&T, Volkswagen, Stellantis en Mars, hebben bevestigd dat ze de advertenties op het platform niet hebben bijgewerkt. Verschillende anderen, zoals Merck & Co, Google, Kellogg en Meta Platforms, reageerden niet op verzoeken om commentaar op hun advertentie-uitgaven. Het webverkeer naar het advertentieportaal van Twitter daalde in maart ook met 18,7% in vergelijking met dezelfde tijd vorig jaar, volgens onderzoeksbureau Smahedweb. Het bedrijf voegde eraan toe dat de advertentiebusiness van Twitter “uitsterft” en dat zijn abonnementsproduct, Twitter Blue, behoorlijk succesvol is. Het platform staat voor de extra uitdaging om te strijden om merkmarketingbudgetten in een tijd waarin bedrijven hun advertentie-uitgaven verlagen of opnieuw evalueren vanwege economische zorgen. Enberg merkte op dat adverteerders zich richten op platforms die het hoogste investeringsrendement kunnen bieden, en Twitter was niet dat platform.

Graaf dieper. Zie hier het volledige Reuters-artikel.

Waarom kan het ons schelen? Twitter is nog steeds een populair platform met miljoenen gebruikers en biedt gerichte advertentiecampagnes en een brede betrokkenheid van het publiek. Maar ze moeten de risico’s van de recente controverses van het platform, de managementwisselingen onder Elon Musk en een algemene daling van de advertentie-inkomsten afwegen. Merken moeten weloverwogen, weloverwogen beslissingen nemen over het al dan niet investeren in Twitter-advertenties of hun marketingbudgetten toewijzen aan platforms met een hogere ROI en minder controverse. Het bericht Adverteerders keren traag terug naar Twitter, ondanks de beweringen van Musk verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten