Gary Illyes van Google over de plotselinge daling van de ranglijst van zoekwoorden

In de nieuwste editie van Google’s SEO Hours sprak analist Gary Illyes over de bezorgdheid van een website-eigenaar over het verdwijnen van zijn website uit de zoekresultaten voor een specifiek zoekwoord. Ondanks dat hij eerder op nummer één stond, kon de website-eigenaar zijn website niet meer vinden, ook al was de pagina nog steeds geïndexeerd. Illyes verzekerde hen dat het ongebruikelijk is dat een site voor een enkel trefwoord rankings verliest. In veel gevallen, zei hij, overbieden concurrenten de site. “Het is echt ongebruikelijk dat één zoekwoord je positie volledig verliest. Meestal wordt u door iemand anders overtroffen in de zoekresultaten als u dat ene specifieke zoekwoord mist. Hier zijn meer inzichten van Illyes over het onderzoek naar ratingdalingen.

Onderzoek naar problemen met het rangschikken van zoekwoorden

Om te bepalen of de daling in de ranglijst een op zichzelf staand incident was of onderdeel van een bredere trend, stelt Illyes voor om te controleren of het probleem zich wereldwijd voordoet. Om dit te doen, raadt hij aan vrienden op andere plaatsen te vragen om op trefwoord te zoeken en te kijken of ze uw site kunnen vinden. Zoekresultaten kunnen worden beïnvloed door de locatie en zoekgeschiedenis van de gebruiker. Als een website voor een specifiek zoekwoord alleen in een bepaalde regio of voor individuele gebruikers verdwijnt, kan dit te wijten zijn aan geografische targeting of personalisatiefactoren. Illyes stelt: “Ik zou eerst eens kijken of dit wereldwijd het geval is. Vraag een paar verre vrienden om naar dit trefwoord te zoeken en het te rapporteren. Als ze uw site zien, is het gewoon een ‘matrixglitch’. Hiermee kunt u zien of uw website op verschillende locaties hetzelfde scoort. Als uw site voortdurend testzoekopdrachten mist, is er mogelijk een ernstiger probleem. Illyes vervolgt: ‘Als ze dat niet doen [find your website in search results], toen bekeek ik mijn eerdere acties om te zien of ik iets had gedaan dat dit had kunnen veroorzaken. Of ik nu de interne linkstructuur of pagina-indeling heb gewijzigd, meer links heb gekocht, een opt-out-tool heb gebruikt, enz., elk van deze kan van invloed zijn op de ranglijst. Dus de overgang zal hen waarschijnlijk helpen.” Naast het advies van Illyes zijn er nog andere redenen waarom een ​​website voor een bepaald zoekwoord uit de zoekresultaten kan verdwijnen. Enkele mogelijke oorzaken zijn:

  • Toegenomen concurrentie: Uw concurrenten hebben mogelijk hun inhoud verbeterd of betere SEO-strategieën geïmplementeerd, waardoor ze beter scoren dan uw site voor uw doelzoekwoord.
  • Technische problemen: Door problemen met crawlen of indexeren kan een site uit de zoekresultaten verdwijnen. Dit kan te wijten zijn aan problemen met uw robots.txt-bestand, sitemap, sitestructuur of problemen zoals verbroken links, dubbele inhoud of langzaam laden van pagina’s.
  • Wijzigingen in het linkprofiel: Een plotseling verlies of toename van backlinks kan de positie van uw site beïnvloeden. Dit kan gebeuren als gevolg van links van sites van lage kwaliteit of sites met spam, handmatige actie door Google of het verlies van links van hoge kwaliteit.

samengevat

Het komt zelden voor dat een website voor één enkele zoekterm uit de zoekresultaten van Google verdwijnt. Als dit gebeurt, denkt Illyes dat het een bug is, en je kunt het controleren door op verschillende plaatsen naar het trefwoord te zoeken. Als je merkt dat het rangverlies geen storing is, onderzoek dan andere problemen. Voor meer inzichten van het Google Search Communications-team, luister naar de volledige aflevering (deze discussie begint om 10:24).
Een soortgelijke afbeelding gemaakt met Midjourney.

Relevante berichten