Een verhaal over het herstel van twee internetmarketeers

Een verhaal over het herstel van twee internetmarketeers post thumbnail image

“Het was de beste tijd; het was de slechtste tijd’, zegt de beroemde regel van Dickens. Als een update van het Google-algoritme een negatieve impact heeft, kunnen het verkeer en de SEO-prestaties van uw site snel van recordhoogtes naar dieptepunten gaan. Google anno 2023 Maart. eind vorige maand werd een grote update uitgebracht, die resulteerde in aanzienlijke SERP-veranderingen in verschillende branches, waardoor veel webmasters in zeer korte tijd veel organisch verkeer verloren. Als SEO-bureau gespecialiseerd in ranking drop-oplossingen, willen we dat elke klant de beste is na elke Google-update. In feite is het niet altijd het geval, maar het inzicht en advies dat we klanten kunnen geven in de “slechtste tijden” is vaak het meest waardevolle werk dat we doen. Natuurlijk stellen mensen preventieve inspanningen vaak uit tot het echte probleem zich voordoet en gaan dan pas op zoek naar een “quick fix”. Wanneer een grote update een negatieve invloed heeft op een site, is het standpunt van Google: “Je hebt niets verkeerd gedaan, je bent niet gestraft, er valt niets te repareren en blijf je site en pagina’s zo goed mogelijk maken.” Niet erg handig, toch? Sterker nog, een substantiële SEO-inspanning kan uw kansen vergroten om na de update aan de leiding te komen, zelfs al is het maar omdat u een kleine stap voor bent op wat uw concurrentie doet (of niet doet) op het gebied van optimalisatie. . Aangezien Google om de paar maanden updates voor hun algoritmen blijft uitrollen (tenminste degene waarover ze ons vertellen), laten we eens kijken naar twee herstelacties die we de afgelopen maand hebben gezien op sites die eerder waren getroffen door de vorige grote update in 2022. September. Daarvoor zijn hier twee korte opmerkingen:

  1. Grote Google-updates worden vaak over meerdere weken uitgerold, dus het is belangrijk om te wachten tot de update is voltooid voordat u de impact op uw site beoordeelt. Het komt vrij vaak voor dat een site de zichtbaarheid drastisch vergroot of verkleint aan het begin van het upgradeproces en vervolgens de koers omkeert (of normaliseert) aan het einde van de upgrade.
  • Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat er geen andere grote initiatieven zijn die het verkeer in deze tijd kunnen hinderen. Grote inspanningen zoals verhuizingen, herstarts, indexeringswijzigingen, herschrijven van URL’s, enz. kunnen een enorme impact hebben op de SEO-zichtbaarheid tijdens een update, net als elk ander moment.

Site 1: de gootsteenmethode

De eerste site die we zullen bekijken, is een aangesloten site die regelmatig veel unieke inhoud in zijn vakgebied plaatst. Naarmate de site groeide, nam ook het verkeer toe – tot 2022. September. grote update toen het ongeveer 50% van zijn SEO-zichtbaarheid begon te verliezen. Om dit tegen te gaan, werkten we samen met de eigenaar van de site om te herstellen onder de ‘aanrecht’. Dat wil zeggen, we bekijken en verbeteren de SEO-elementen van boven naar beneden, gooien alles in het werk om haar aan te moedigen het verloren verkeer terug te winnen. Het is een lange (en dure) weg, vooral wanneer de site niet meer de inkomsten genereert die het ooit deed. De gootsteenmethode levert echter vaak de beste en langstdurende resultaten op. In het ideale geval geeft u Google wat het nodig heeft om u niet alleen te helpen het verloren gegane verkeer als gevolg van de update te herstellen, maar ook dingen te verbeteren zodat Google uw site op de lange termijn consistenter vertrouwt en rangschikt. Gedurende de drie maanden werden de volgende inspanningen geleverd op deze site:

  • We repareren alle technische SEO-fouten en -storingen die we vinden tijdens een nieuwe site-audit.
  • Het verwijderen, archiveren of de-indexeren van geselecteerde inhoud die niet langer relevant is.
  • Het grootste deel van de rest van de inhoud wordt bijgewerkt voor 2023. het zou actueler, relevanter en nuttiger zijn. Bekijk deze inhoud ook voor belangrijke zoekwoordoptimalisatie en relevantie en verbeter dienovereenkomstig.
  • Gevonden om hiaten in de inhoud op te vullen in vergelijking met andere best gerangschikte concurrenten.
  • Sitemaps bijwerken om rekening te houden met paginaverwijderingen en -toevoegingen.
  • Geef meerdere verkopers de mogelijkheid om de gepromote producten van de partner te kopen in plaats van slechts één optie, waarbij de voor- en nadelen van elk product worden benadrukt om een ​​meer gedetailleerd inzicht te geven.
  • Integreer attributie op pagina’s die deze niet hebben, maak solide over- en contactpagina’s, inclusief getuigenissen en links op de hele site, en focus op andere EEAT-signalen.
  • Vergroot de schemamogelijkheden op de hele site.
  • De interne linkstructuur van de site optimaliseren om meer interne links op de rest van de pagina’s op te nemen.
  • We hebben (eindelijk) de tijd genomen om de snelheid van de site en de basisfuncties van het web te verbeteren, inspanningen die tot nu toe geen prioriteit hebben gekregen. Sommige wijzigingen in het lichtontwerp waren gebaseerd op feedback van ons UX-team om de algehele bezoekerservaring verder te verbeteren.
  • We hebben conservatief een paar dozijn twijfelachtige links van gerenommeerde linkverkopers laten vallen – links waarvan we wisten dat ze geen waarde hadden, maar vonden dat het tijd was om er volledig van af te stappen.
  • Het bouwen van nieuwe vertrouwde links en nieuwe media-aandacht voor het domein, een voortzetting van bestaande inspanningen.

Hoewel er enkele stapsgewijze verbeteringen waren, hebben de resultaten hun vruchten afgeworpen in 2023 van vorige maand. Maart. tijdens de hoofdupdate. De site kreeg 88% van het verloren verkeer terug tijdens de vorige update in 2022. aan het einde, en op het moment van schrijven gaat het omhoog. Nog een teken van succes: hoewel meer dan 100% van het verkeer niet terugkeerde, herstelde de positie van de site zich volledig of in sommige gevallen zelfs. Helaas worden de SERP’s van Google nog steeds gevuld met advertenties, winkelresultaten, SERP-functies en nu AI-integratie die de organische klikfrequenties verlaagt… maar dat is een onderwerp voor een andere dag.

Site 2: De Wait and See-methode

De tweede site biedt gespecialiseerde verzekeringsproducten aan. Net als site 1 groeide hun verkeer tot 2022. September. grote update die resulteerde in een daling van bijna 50% in organisch SEO-verkeer. Zoals eerder vermeld, is het vaak moeilijk om extra middelen toe te wijzen wanneer de inkomsten uit het SEO-kanaal teruglopen. Dit geldt vooral voor eigenaren van kleine en middelgrote bedrijven. Als gevolg hiervan nam deze klant de moeilijke beslissing om hun CSO-inspanningen op te schorten en zich te concentreren op betaalde media en andere vormen van leadgeneratie om het bedrijf draaiende te houden. De geschiedenis van site 2 is zonder veel plot: vanuit een SEO-perspectief heeft de site geen nieuw werk gedaan. Geen on-page verbeteringen, geen off-page linkbuilding. Nul. De site bleef bestaan ​​zoals afgelopen najaar. Snel vooruit naar de belangrijkste 2023. Maart. vernieuwing; voila, de site is volledig hersteld naar het vorige niveau. De SEO-zichtbaarheid is terug naar waar het was vóór de laatste update, bijna alsof Google alles heeft verwijderd waardoor de site in de eerste plaats rankings verloor. Maar wat zegt dit ons over Google? Hoe kunnen consistente updates van belangrijke algoritmen het tegenovergestelde effect hebben op de SEO-prestaties van een site als er niets verandert op de site? Dit zijn allemaal geldige vragen en nog een herinnering dat hoewel we de resultaten en het succes van onze inspanningen kunnen beïnvloeden, we ze nooit volledig kunnen beheersen als het gaat om organische zoekzichtbaarheid. Het is ook de reden waarom ons werk als SEO’s zo belangrijk blijft in een steeds veranderende branche.

Voorbereiding is de sleutel

Het goede nieuws voor site 2 is dat de site nieuwe leads begint te genereren en dat de ondernemer weer voorzichtig enthousiast is over SEO. Het minder goede nieuws is dat hoewel we aangemoedigd worden door het herstel, we minder optimistisch zijn over het succes van de site op de lange termijn in vergelijking met Site 1 en onze inspanningen om er het beste van te maken. Hoe meer SEO-elementen u consequent “goed” kunt krijgen (vooral in vergelijking met van de hoogste rang concurrenten die al dan niet concurrenten van uw bedrijf zijn), hoe beter u voorbereid bent om de storm te doorstaan, mocht de “slechtste tijd” u ooit treffen. Door de jaren heen hebben we consistent gezien dat websites die op de lange termijn denken, best practices volgen en de concurrentie voor blijven en middelen inzetten voor een ervaren SEO-team, beter presteren op Google-updates. Zelfs als het negatief wordt gedaan, neemt de stroom af en herstelt sneller. De inspanningen op het gebied van paraatheid en preventie zijn de tijd- en kostenbesparingen die gepaard gaan met downtime bij renovaties meer dan waard. Hoewel het onmogelijk is te garanderen dat u altijd veilig zult zijn voor een algoritmewijziging, heeft u een veel grotere kans om gedurende een lange periode “beste tijden” te ervaren. Het bericht A Tale of Two Recovery verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten