CEO van Google: Zoeken zal de komende 10 jaar drastisch evolueren

De zoekervaring van Google zal “de komende tien jaar drastisch evolueren”, zei Google-CEO Sundar Pichai in een uitgebreid interview met The Wall Street Journal.

Waarom kan het ons schelen? AI heeft Google Search al veranderd – en blijft dat doen. De vraag is hoeveel Google search de komende jaren gaat veranderen en wat dat allemaal betekent voor organische en betaalde kanalen.

Google zoeken over 10 jaar. Hoe zullen grote taalmodellen (LLM’s) en conversaties (zoals Bard) het zoeken in het komende decennium veranderen? Is dit het einde van op links gebaseerd zoeken? Pichai zei dat het moeilijk te voorspellen is, maar uiteindelijk zal het belangrijk zijn om te begrijpen wat consumenten willen en hen te helpen dit te bereiken:

  • “Ik denk dat de ervaring de komende tien jaar drastisch zal veranderen.” We moeten consumenten tevreden stellen op basis van wat ze zoeken.

Pichai werd ook gevraagd of toekomstige Google-zoekopdrachten meer op de “originele” Google (10 blauwe links) of Bard zouden kunnen lijken:

  • “Het lijkt misschien geen van beide te zijn, of heeft elementen van alles. Ik denk dat we gebruikers op een veel diepere manier kunnen helpen. Als ik 10 jaar vooruit kijk, zal dit alles op radicaal andere manieren toegankelijker zijn voor consumenten dan we het nu gebruiken. Ik denk dat je dit allemaal op een veel persoonlijkere manier kunt doen, wat betekent dat we consumenten inherent op een diepere en zinvollere manier kunnen beïnvloeden.

De rol van AI-chatbots bij het zoeken. Google gebruikte LLM om de zoekkwaliteit en zoekervaring te verbeteren. Pichai wil moderne LLM-mogelijkheden opnemen in de zoektocht, maar stopte met te zeggen dat de “zoekopdracht” zal veranderen in een “gesprek”:

  • “We testen verschillende benaderingen, dus ik wil geen commentaar geven op toekomstige iteraties ervan, maar ja, mensen van hoog niveau komen naar Google en stellen vervolgvragen.” We zullen ze krachtigere tools kunnen geven om dit te doen.

Commercieel potentieel. Pichai hield de lippen stijf op elkaar toen hem werd gevraagd welk commercieel potentieel (zoals Google Ads) hij ziet voor LLM en LLM Search:

  • “Het is moeilijk om het op die manier te doen. Misschien ben je geïnteresseerd in ideeën voor het vieren van een verjaardag, en op een gegeven moment worden de aspecten ervan commerciëler. We kijken er niet naar, we willen je deze commerciële reis gunnen. Het is belangrijk dat de bestelling klopt.”

Toeval van bard en zoeken. Pichai herhaalde dat Bard geen zoekproduct is. Uiteindelijk zoeken Google Search en Bard echter op internet om gebruikers antwoorden te geven:

  • “Zouden er vragen zijn die overeenkomen?” absoluut. Er zijn dingen die we in Bard kunnen doen die tijdens een zoektocht moeilijk kunnen zijn, of andersom. Ik zie het niet als een beperking. Ik denk dat dit een geweldige kans is voor innovatie.

Hij zei ook dat Bard een voorbeeld was van de eerste zijn “doet er niet toe”:

  • “Door onze geschiedenis heen zijn er veel gebieden waar we niet de eersten waren die iets verkochten. We hebben niet de eerste zoekmachine gebouwd. We hebben niet de eerste browser of de eerste e-mail gemaakt. e-mailproduct, of het eerste kaartproduct, enz.

Van Pichai. Conversational AI komt “absoluut” naar Google Zoeken, zegt CEO Sundar Pichai.

Interview. U kunt bewerkte fragmenten lezen van Pichai’s interview met The Wall Street Journal. Het bericht CEO van Google: Zoeken zal de komende 10 jaar fundamenteel evolueren verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten