Google schrapt vier attributiemodellen voor advertenties en analyses.

Google verwijdert binnenkort vier op regels gebaseerde attributiemodellen uit Google Ads en Google Analytics.

  • Klik eerst.
  • Lineair.
  • Tijdsverloop.
  • Per positie.

Waarom kan het ons schelen? Dit is van invloed op iedereen die deze modellen nog steeds gebruikt in Google Ads. Alles behalve de laatste klik zal veel moeilijker te volgen zijn, omdat de datagestuurde attributieformule van adverteerder tot adverteerder verschilt en niet zichtbaar is.

  • “In het verleden kon je lineair gebruiken en elke aanraking dezelfde waardering geven. Dat gaat je niet meer lukken. De laatste aanraking heeft geen effect, aangezien deze nog steeds beschikbaar is. Sommige informatie die bij de eerste aanraking kan worden verkregen, zal echter veel moeilijker te vinden zijn, omdat u de formules die de attributiescores berekenen niet meer kunt zien”, zegt Greg Finn, marketingdirecteur van Cypress North.

Waarom de verandering? Volgens een Google-woordvoerder zullen deze attributiemodellen worden verwijderd vanwege “afnemende acceptatiepercentages met minder dan 3% van de conversies in Google Ads die deze modellen gebruiken”.

  • Overschakelen naar dit patroon resulteert meestal in een 6% meer conversies aan adverteerders, zei Google.

Zonsondergang tijdzone. Vanaf september zijn modellen voor eerste klik, lineaire modellen, tijdsaflopende modellen en op positie gebaseerde modellen niet langer van toepassing op Google Ads en Google Analytics. Voordien zijn de volgende attributiemodellen niet meer beschikbaar voor nieuw gecreëerde conversieacties:

  • GA4 vanaf mei
  • Google-advertenties vanaf juni

Data-driven-attributie als standaard attributiemodel. in 2021 September. Google heeft een verschuiving naar data-driven-attributie aangekondigd. Voor adverteerders die geen op gegevens gebaseerde attributie wilden gebruiken, bood Google Ads vijf op regels gebaseerde attributie: laatste klik, eerste klik, lineair, tijdsverdeling en positie. gebaseerd op.

Graaf dieper. Gegevensgestuurde attributie: hoe u moet nadenken over het standaard attributiemodel van Google

Relevante berichten