Large Language Models (LLM) zullen uiteindelijk onderdeel worden van Google Search. We weten nog steeds niet wanneer conversationele AI zal verschijnen in Zoeken, maar Google-CEO Sundar Pichai belooft dat het eraan komt.
Waarom kan het ons schelen? De nieuwe zoekfunctie van BingGPT met ingebouwde AI-chat heeft voor veel opwinding gezorgd, maar tot nu toe is het marktaandeel van de zoekmachine slechts marginaal toegenomen. De grootste vragen waarop we allemaal wachten om beantwoord te worden wanneer Google AI-gesprekken in de zoekresultaten implementeert:
- Hoeveel invloed heeft dit op de hoeveelheid organisch verkeer dat Google verzendt?
- Heeft dit invloed op de ROI voor merken en organisaties die Google Ads gebruiken?
Wat zegt hij? “Zullen mensen vragen kunnen stellen op Google en kunnen communiceren met LLM in de context van zoeken?” Absoluut”, vertelde Pichai in een interview aan The Wall Street Journal. Merk ook op: volgens Pichai is Google “verschillende nieuwe zoekproducten aan het testen, zoals versies waarmee gebruikers vervolgvragen kunnen stellen op basis van initiële zoekopdrachten.”
Chatbots zijn een optie. in 2022 zoekadvertenties Google verdiende $ 162 miljard USD-inkomsten. Er is veel gespeculeerd over de vraag of chatbots en generatieve AI een legitieme bedreiging vormen voor de kernzoekactiviteiten van Google. Pichai bagatelliseerde elke dreiging en zei:
- “De gelegenheidsruimte is, als er al iets is, groter dan voorheen.”
Grotere weergave. We weten sinds januari dat Google van plan was om chatbot-functies in de zoekfunctie te introduceren. We kregen onze eerste blik op die met een preview van de bard op 6 februari. Toen begon de verwarring. Google heeft sindsdien geprobeerd duidelijk te maken dat Bard geen zoekopdracht is – Bard is een afzonderlijk, AI-genererend product zoals ChatGPT. Maar op hetzelfde moment dat Google Bard aankondigde, gaf Google een voorbeeld van hoe de door AI gegenereerde antwoorden eruit zouden zien tijdens het zoeken. Het is niet verrassend dat Bard de afkorting is geworden voor deze nieuwe AI-chatfuncties. Hier is hoe het eruit zou kunnen zien:
Google is “toegewijd om dit af te stemmen op het ecosysteem van de uitgever”. Ondertussen stelde Pichai Casey Newton onlangs in een apart interview een vraag die veel digitale uitgevers graag wilden beantwoorden: “Tegenwoordig vertrouwen veel digitale uitgevers op het verkeer dat ze van Google krijgen. Ze krijgen advertentievertoningen. Het betaalt hun rekeningen. Als Bard op zijn best is, beantwoordt hij mijn vragen en hoef ik niet naar een andere site. Ik weet dat je dat weet. Maar man, als Bard zo goed is als je wilt, hoe zal het web dan overleven?
– New York Times-podcast, Google-CEO Sundar Pichai over Bard, AI Whiplash en concurreren met ChatGPT
Pichai’s antwoord: “Ik denk dat we ons bij het uitvoeren van ons werk zullen inzetten om het goed te doen met het uitgeversecosysteem. Hoewel deze dingen tegenwoordig controversieel zijn, zijn we er trots op dat we tijdens het zoeken een van de grootste bronnen van verkeer zijn. Als ik er elk jaar naar kijk, is het verkeer dat we naar het veld sturen alleen maar toegenomen. Dit is wat we als bedrijf hebben bereikt. Een van de redenen waarom we zo voorzichtig zijn met zaken als Bard, en vele andere, is dat we willen werken met het ecosysteem van de uitgever, niet aannemen hoe dingen moeten worden gedaan. Zo zie je hoe we ook daar bewust verbeteringen aanbrengen. Dat wil niet zeggen dat Pichai op dit moment geen antwoorden heeft. Ondertussen bespreekt Microsoft het delen van advertentie-inkomsten, althans met enkele uitgevers. Het bericht Conversational AI komt ‘absoluut’ naar Google Zoeken, zegt CEO Sundar Pichai verscheen als eerste op Search Engine Land.