Zoekmarketing: veranderende rollen, verantwoordelijkheden, uitdagingen

Zoekmarketing: veranderende rollen, verantwoordelijkheden, uitdagingen post thumbnail image
Zoekmarketeers creëren, voeren en optimaliseren campagnes en zijn sterk afhankelijk van spreadsheets om hun werk succesvol te doen, volgens een nieuwe studie van Search Engine Land. Waarom kan het ons schelen? Hoewel zoekmarketeers meerdere verantwoordelijkheden hebben en met verschillende uitdagingen worden geconfronteerd die verband houden met hun rol en de technologie die ze gebruiken, toont ons onderzoek aan dat de meeste zoekmarketeers tevreden zijn met hun baan. De grootste verantwoordelijkheid voor zoekmarketeers. Volgens ons onderzoek zijn de meeste zoekmarketeers verantwoordelijk voor het maken, uitvoeren en optimaliseren van campagnes, hetzij rechtstreeks, hetzij via hun team. Op directeursniveau en hoger zei 81% van de marketeers dat het opzetten, uitvoeren en optimaliseren van campagnes hun grootste verantwoordelijkheid is. Voor managers/werknemers bedroeg dit cijfer 67 procent. De andere drie verantwoordelijkheden waren voor alle respondenten gelijk (hoewel de percentages per rol verschilden):
  • Ontwerp en beheer van interne workflows en processen.
  • Onderzoeken en aanbevelen van nieuwe marketingtechnologieproducten.
  • Training en ondersteuning van marketingpersoneel in het gebruik van marketingtechnologieproducten.
Hier is de volledige lijst met functies waarnaar we hebben gevraagd: Zoekmarketeers leven in spreadsheets. Het grote antwoord: spreadsheets. Vraag: Aan welke marketingtechnologietools, indien aanwezig, besteedt u minstens 10 uur per week? Het is duidelijk dat hoe hoger je in de organisatie zit, hoe meer tijd je in spreadsheets zult doorbrengen:
  • 87% voor regisseursrollen of hoger.
  • 77% voor managers/medewerkers.
Spreadsheets overtreffen analyse, projectbeheer, contentbeheer, marketingautomatisering en andere marketingtools. De meeste maatregelen werden door beide groepen op dezelfde manier gebruikt. 67% geeft aan dat het aantal klanten is afgenomen. Herinner je je de Grote 2021 nog? Berusting (ook bekend als de grote reorganisatie)? Het was echt. LinkedIn is overspoeld met nieuws over mensen die solliciteren naar de nieuwste en beste carrièremogelijkheden. Hoewel carrièrestappen geweldig zijn voor een individu, 2022 ze waren moeilijk voor 67% van de organisaties. Volgens onze respondenten is vliegen sterk (31%) of matig (36%) toegenomen. Gelukkig zei 33% van de respondenten dat ze niet merkten dat hun organisatie een 2022 had in vergelijking met 2021. De arbeidsvreugde is hoog. Ondanks de uitdagingen en de steeds complexere zoektocht, 76 procent Zoekmarketeers zijn tevreden met hun rol:
  • 25% gaf aan “zeer” tevreden te zijn.
  • 51% gaf aan “enigszins” tevreden te zijn.
Een deel van deze tevredenheid kan verband houden met onze vorige sectie, verschillende marketeers zijn de afgelopen twee jaar van baan veranderd. Verwacht mag worden dat degenen die van baan zijn veranderd (of degenen die dat niet hebben gedaan) momenteel tevreden zijn met hun werkplek en dat de dagelijkse verantwoordelijkheden gunstig zullen zijn. Ondertussen was 13% “enigszins” of “helemaal niet” tevreden met hun huidige functie. De overige 11% was neutraal. Methodologie. 11-23 januari we interviewden 510 marketeers; 413 van hen verstrekten salarisinformatie. Uitnodigingen voor deelname aan het onderzoek zijn verspreid naar Search Engine Land en Search Engine Land. Bijna 67% van de 510 respondenten woont in Noord-Amerika; 20 procent woont in West-Europa. De conclusies in dit rapport zijn beperkt tot de reacties van die personen. Anderen zijn verwijderd vanwege beperkte aantallen. De enquête bevatte meer dan 20 vragen over loopbaanfuncties, beloning, technologie, werkplezier en uitdagingen/frustraties. De respondenten kregen de mogelijkheid om hun leeftijd en geslacht bekend te maken. Het bericht Zoekmarketing: de veranderende rollen, verantwoordelijkheden en uitdagingen verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten