Sinds het begin van ChatGPT is er een debat gaande over het “eerlijke” gebruik van inhoud van openbare websites voor AI-training en of dit plagiaat is. Na 23 maart OpenAI kondigde ChatGPT-plug-ins aan en dit debat werd alleen maar luider en intenser. Een van de plug-ins van OpenAI is de officiële webbrowser die wordt gehost door ChatGPT. Hierdoor kunnen hun modellen informatie rechtstreeks van internet lezen. Aangezien we nog steeds dagelijkse berichten en tweets en snelle voorbeelden van het tegendeel zien, is het de moeite waard om hier te herhalen: Huidig ChatGPT-voorbeeld kan niet toegang tot alles online. Het maakt geen gebruik van een database en slaat de inhoud van websites niet op zoals een zoekmachine dat doet in een index. Dit betekent dat ChatGPT zonder de plug-in anno 2021 nog steeds vastzit. en voorspelt het volgende woord op basis van oude trainingsgegevens. Zelfs de huidige implementatie van Bing (vereenvoudigde uitleg) haalt trefwoorden uit uw prompt, voert een Bing-zoekopdracht uit, retourneert resultaten die voor dat trefwoord zouden verschijnen en vraagt vervolgens aan AI om die resultaten te ‘samenvatten’. En dit is hoe plug-ins alles zullen veranderen. Binnenkort kan ChatGPT inhoud van websites van derden invoeren die AI kan aggregeren of manipuleren, net zoals Bing dat doet. Veel plug-ins en tools van derden kunnen al inhoud van een website lezen, deze opnemen in een aanroep naar de OpenAI API en die tekst samenvatten of manipuleren. Maar met een officiële webbrowser-plug-in zal dat gebruik omhoog schieten.
U kunt OpenAI ChatGPT-User bot blokkeren
OpenAI heeft ons gedetailleerde informatie over zijn bot gegeven, inclusief hoe deze te blokkeren. Het is vermeldenswaard dat OpenAI zich zal gedragen als elke andere bot, volgens het bot-protocol. Het gaat ervan uit dat het toegang heeft tot de inhoud, tenzij specifiek anders vermeld in het robots.txt-bestand. OpenAI en ChatGPT zullen het web niet als zoekmachine detecteren. En voor zover wij weten gebruiken ze deze gegevens (nog?) niet voor trainingen. Alle verzoeken worden gedaan op direct verzoek van de gebruiker. Nog een interessant feit: dit wordt gedaan met behulp van de Bing-zoek-API. Dit betekent waarschijnlijk dat als Bing uw website-inhoud niet kan zien, ChatGPT dat ook niet kan. Dit brengt ons bij een vraag die ik de laatste tijd veel heb gezien:
Moeten we de OpenAI-bot de toegang tot onze sites blokkeren?
Het citaat/plagiaat/bronnen/auteursrecht-debat woedt al een tijdje en duurt misschien wel 20.000 woorden. Mijn korte antwoord: Nee. De meeste sites mogen de toegang van AI tot uw site niet blokkeren. Laten we dieper ingaan op het waarom.
Neem een afwachtende houding aan
We mogen geen nieuwe technologie blokkeren totdat we voldoende gegevens hebben om een weloverwogen beslissing te nemen. Natuurlijk kunnen er auteursrechtelijke problemen zijn, maar AI-plug-ins kunnen ook een nieuwe bron van ontdekking en verkeer worden. OpenAI zegt dat het bronnen zal citeren wanneer plug-ins gegevens van sites van derden halen. Dit betekent dat als een gebruiker uw inhoud opneemt, er zeker een kans is om klikken van ChatGPT te ontvangen. Toegang blokkeren betekent alleen dat ChatGPT (of uw gebruiker) de site van iemand anders zal citeren. Veel mensen in deze discussies beginnen met de valse veronderstelling dat als mensen geen inhoud van ChatGPT kunnen krijgen, ze naar de website moeten gaan. Ik denk niet dat dat waar is. De realiteit is dat ze content krijgen van je concurrent. Gezien hoeveel mensen ChatGPT tegenwoordig gebruiken om inhoud te maken, is de kans groot dat als iemand de tool gebruikt om inhoud van uw site te halen, ze naar u kunnen linken waar ze de uitvoer ook plaatsen. U zult deze kans missen als u deze blokkeert.
We moeten op de lange termijn denken
Ik herinner me toen in 2008 verscheen eerst op Soortgelijke gesprekken over iPhone-apps en App Store. De app store heeft de interface van mobiele telefoons veranderd. Natuurlijk, je kon (en kan nog steeds) doen wat een app met een website kan doen, maar de app store is waar mensen websites zochten en ontdekten. AI zal een soortgelijk effect hebben bij het veranderen van de gebruikersinterface van internet. Het zal de zoekmachines niet doden. Maar AI zal voor veel internetgebruikers een nieuw startpunt zijn. Dit betekent dat plug-ins mogelijk uw enige optie zijn om deze gebruikers te bereiken. We moeten gaan nadenken over AI als een nieuw acquisitiekanaal, net als zoek-, sociale- en retailplatforms of app-winkels. Vorige week was het tijd om na te denken over je AI- en AI-plug-instrategie. Veel marketeers lopen al achter, maar het is nog niet te laat! Het bericht Moet u de ChatGPT-webbrowser-plug-in de toegang tot uw website blokkeren? verscheen eerst op Search Engine Land.