Bijna 50 jaar geleden, in 1973, werd het eerste mobiele telefoongesprek gevoerd. 3 april Wat minder duidelijk is, is precies wanneer, in de vroege jaren 2000, voorspellers voor het eerst verklaarden dat dit het “jaar van mobiel” was, wat sindsdien de clou van SEO is geworden. Dat is wat er soms gebeurt met grote technische weddenschappen zoals Google Glass of de Fire-telefoon van Amazon. Het is dus logisch om je af te vragen of al het recente geroezemoes rond door AI aangedreven zoeken en generatieve AI (denk aan: ChatGPT, Bard) veel ophef over niets is – of dat het echt het volgende grote ding is. Spoiler: Waarschijnlijk het laatste. “Als het een mens was, zou het leren om op zijn rug te rollen terwijl wij applaudisseren. In plaats daarvan kijken we hier hoe de grootste bedrijven ter wereld het behandelen als een atoombom”, zegt Alec Cole, SEO-strateeg bij prestatiemarketingbureau Amsive Digital. “Dus ja, ik denk dat dat het volgende grote ding is.” SEO-adviseur Sara Taher was het daarmee eens. “AI helpt bij het automatiseren van veel overbodig werk dat we vroeger handmatig deden, wat ons werk zal versnellen en tijd zal terugbrengen.” Het is hier om te blijven, ‘zei ze. “We leren allemaal nog steeds hoe we AI moeten gebruiken en wanneer we het moeten vertrouwen en wanneer niet, maar ik denk niet dat er enige discussie is over de vraag of het nuttig is.” Hier is een nadere blik op waarom AI in zoeken echt is.
“Existentiële dreiging”
Kijk eerst hoe Google, dat 91% van de zoekmarkt beheert voor één webanalysebedrijf, Smaxiweb, heeft gereageerd op wat Cole omschreef als een ‘existentiële bedreiging’. “Zelfs als je erg cynisch bent over de resultaten van ChatGPT en Bard en ze niet in je werk gaat gebruiken, moet je toegeven dat de grootste zoekspelers het niet met je eens zijn,” zei Cole. De keuze van Google om zo snel mogelijk te handelen en de tekenen van paniek die ze hebben getoond, of de keuze van Microsoft om 10 miljard dollar toe te zeggen industrie in dollars en centen voor de nabije toekomst. Barry Rolapp, senior SEO-strateeg bij Amsive Digital, was het daarmee eens en merkte op dat het zelden voorkomt dat techgiganten “mode zo snel onder de knie krijgen”. En dat omvat gesproken zoekopdrachten.
“Nu” inhoud
Michael Bonfils, de wereldwijde CEO van het digitale marketingbureau SEM International, merkte op zijn beurt op dat hij in zijn bijna 25-jarige carrière veel rages heeft gezien – en de enige die geen rage is geweest, was sociaal. “Naar mijn persoonlijke mening denk ik niet dat kunstmatige intelligentie een modegril is. Ik denk dat het misschien net zo schadelijk is als sociaal toen het voor het eerst werd geïntroduceerd [more so], “zei hij. Dat komt gedeeltelijk omdat het gebruikers helpt om de zoek-, zoek- en vind-methodologie die ze al lang gebruiken te vervangen door wat Bonfils ‘in-het-moment-inhoud’ noemde. Korte video is een goed voorbeeld. het TikTok-platform. Hier is er nog een: stel dat een gebruiker het filter in zijn auto wil vervangen. Tot nu toe konden ze artikelen en forums doorzoeken en doorbladeren om iets nuttigs te vinden. Ze konden ook video’s op YouTube bekijken om te proberen specifieke informatie over het filter in kwestie, maar dit kan allemaal even duren. “Als ik een AI kan vragen om me te vertellen hoe ik specifiek een filter moet wijzigen en ik krijg binnen een seconde een nauwkeurig antwoord, is er geen kans dat ik ooit de zoekfunctie zal gebruiken. zoeken/vinden,” zei Bonfils. “Nu hoef je alleen maar te vragen en krijg je antwoord, zodat je niet wordt afgeleid door zoekadvertenties of zoeken en niets vindt in de resultaten. Hij merkte echter op dat er een risico bestaat dat de antwoorden van de AI zullen onnauwkeurig zijn. “Ik denk dat de meeste informatiezoekers er niets om geven”, voegde hij eraan toe. “De meeste mensen geven niet echt om privacybeperkingen. Het maakt ze niet uit als de AI-antwoorden een beetje verkeerd zijn. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);
Gemak en prijs
Danita Smith, programmamanager SEO Noord-Amerika en senior webspecialist bij Schneider Electric, was het ermee eens dat zoeken op basis van AI geen modegril is, vooral omdat AI niets nieuws is. “Ik heb het gevoel dat AI hier is om te blijven”, zei ze. Dit komt deels doordat consumenten het over het algemeen graag simpel houden. “Als iets het leven een beetje gemakkelijker kan maken – en ons vooral vergelijkbare resultaten kan opleveren – dan gaan we het over het algemeen gebruiken, en daarom lopen we allemaal rond met mobiele telefoons in onze handen”, voegde Smith eraan toe. Er is nog een voordeel: de prijs. “De bottom line is realistisch,” zei Smith. “Ik denk dat we blijven kijken [businesses] aanpassen en gebruiken [AI] Zelfs vanuit een puur kostenperspectief. “Bovendien moeten merken begrijpen hoe hun consumenten zullen reageren – en, merkte Smith op, ze zijn waarschijnlijk comfortabel met automatisering in sommige situaties, maar niet in alle. “Ik denk dat het een nuttig hulpmiddel gaat worden voor bedrijven om te gebruiken. en individuen,” voegde ze eraan toe. “Ik denk dat het belangrijker wordt voor organisaties om zich echt te concentreren op het bedienen van hun echte publiek en echt ondersteuning te bieden die automatisering niet noodzakelijkerwijs kan helpen.”
Zoek naar gesprekken – en zoek naar bronnen
Bovendien kan AI-aangedreven zoeken eenvoudig in de browser worden uitgevoerd met behulp van assistenten zoals Alexa, Siri en Google Voice. “Conversational AI is walgelijk krachtig, en iedereen die denkt dat het het zoeklandschap niet fundamenteel zal veranderen, heeft gewoon niet opgelet”, voegde Cole eraan toe. Maar Jon Clark, managing partner van digitaal bureau Moving Traffic Media, wees op een potentieel leveringsprobleem, dat hij een “enorme open vraag” noemde. “Met andere woorden, als ze laten zien waar ze informatie vandaan halen via een link of zoiets, denk ik dat er een reëel potentieel is voor verloren verkeer naar websites,” voegde hij eraan toe. “Ik denk dat het allemaal afhangt van hoe die inhoud wordt afgeleid van de resultaten die terugkomen.” Als AI-zoekopdrachten het materiaal niet goed krijgen, beschreef Clark het als “een echte game-wisselaar voor onze branche in termen van hoe natuurlijk zoeken verkeer genereert” en een enorm risico voor uitgevers. Rolapp van zijn kant zei dat hij zich zorgen maakt over de snelheid waarmee de industrie beweegt. “Ik ben blij dat Google en Bing zeggen dat ze zich richten op beperkte releases om te zien wat de onbedoelde gevolgen kunnen zijn, maar er zijn ongetwijfeld kleinere organisaties die zich haasten om de eerste te zijn”, zei hij. “Ik maak me zorgen over de impact die dit zal hebben op de verspreiding van desinformatie en de zeer reële impact die deze maatregelen zullen hebben op het leven van mensen.” Het behandelt alles, van hoe menselijke testers en QA-teams die modellen trainen de slechtste inhoud op internet vermijden, tot bedrijven die werknemers ontslaan om de winstgevendheid te vergroten. “Dit is een omslagpunt in de menselijke cultuur, en als we te onvoorzichtig handelen, kan dit desastreuze gevolgen hebben voor ons allemaal”, voegde Rolapp eraan toe. De post In tegenstelling tot de eindeloze “jaren van mobiel”, is AI-aangedreven zoeken eigenlijk het volgende grote ding, verscheen voor het eerst in zoekmachineland.