Google Ads-update: conversietegoed voor meerdere kanalen importeren

Google Ads introduceert een belangrijke wijziging, waarbij de vorige indirecte laatste-klik-importmethode van Google Analytics 4 (GA4) naar Google Ads wordt verplaatst. Google heeft nu een volledige kredietimportbenadering voor conversies via meerdere kanalen. Deze update geeft een beter inzicht in het aankooptraject van de klant en helpt u beter geïnformeerde marketingbeslissingen te nemen. Ik hoorde voor het eerst over de overstap van Google Ads naar cross-channelconversie via een LinkedIn-bericht van Frederik Boysen, CEO en oprichter van Profitmetrics.io. Ik heb contact opgenomen met Google om te bevestigen dat de informatie die Boysen heeft gedeeld juist is. Google zal de komende maanden met meer informatie komen. In de tussentijd volgt hier een analyse van de wijzigingen en waarom ze van belang zijn voor uw Google Ads-campagnes.

Krediet voor en na conversie via meerdere kanalen

Google Ads importeert conversies uit GA4 met behulp van het attributiemodel voor laatste indirecte klikken. Dit betekent dat er geen conversie wordt geïmporteerd in Google Ads als de laatste klik niet afkomstig was van een Google-advertentie. Een toekomstige update van Google Ads zal het volledige conversiekrediet voor meerdere kanalen importeren, zelfs als de laatste indirecte klik niet afkomstig was van een Google-advertentie. De nieuwe multi-channel import zou nauwkeurigere conversiewaarderapporten moeten opleveren, aangezien de impact van andere kanalen wordt meegenomen. Dit maakt het gemakkelijker om verschillen tussen de door Google Ads bijgehouden waarden en GA4-tegoed voor meerdere kanalen op te sporen. Hoewel dit een verbetering is ten opzichte van het huidige systeem, heeft GA4-tracking enkele beperkingen in vergelijking met Google Ads-tracking. Zoals Boysen aangeeft in zijn LinkedIn-bericht, is GA4-tracking op de volgende manieren beperkt:

  • GA4 houdt geen weergaven bij op netwerken zoals het Display Netwerk of YouTube. Google Ads doet precies dat.
  • GA4 heeft geen ingebouwde identificatie voor meerdere apparaten. Google Ads-tracking gebruikt ingelogde gebruikersgegevens om gebruikers op verschillende apparaten te identificeren.
  • GA4 biedt geen volledige serverbewaking zonder scripting. Google Ads biedt daarentegen gedetailleerde serverbewaking door offline conversieklikken te importeren.

Vanwege de bovenstaande beperkingen blijft Google Ads-tracking waarschijnlijk de beste biedoptie, terwijl GA4-import mogelijk de voorkeursrapportageoptie wordt.

samengevat

Door de volledige import van conversietegoed voor meerdere kanalen in Google Ads te implementeren, krijgt u een nauwkeuriger inzicht in het aankooptraject van de klant. Hoewel GA4-tracking nog steeds enkele beperkingen heeft in vergelijking met Google Ads-tracking, maken de verbeterde rapportagemogelijkheden het tot een waardevol hulpmiddel.
Uitgelichte afbeelding: rassco/Shutterstock

Relevante berichten