Het is nog erg vroeg in de wapenwedloop van de AI-zoekmachine, maar het lijkt erop dat Microsoft dankzij de nieuwe Bing terrein heeft gewonnen op Google. Microsoft heeft ons eerder verteld dat een derde van de preview-gebruikers nieuw was bij Bing en dat Bing de 100 miljoen dagelijkse actieve gebruikers passeerde na de nieuwe Bing-preview. Elders lieten Smahedweb-gegevens zien: “…Bing-paginaverkeer is sinds 7 februari met 15,8% toegenomen. Microsoft Corp onthulde een AI-aangedreven versie, terwijl de zoekmachines van Alphabet Inc bijna 1 procent daalden. 20 toonden.
– Reuters OpenAI-technologie geeft Bing van Microsoft momentum in zoekstrijd met Google.
Waarom kan het ons schelen? Als Microsoft Bing zijn zoekaandeel vergroot, betekent dit dat uw website meer organisch verkeer van Bing kan krijgen. We beginnen bewijs te zien dat het verkeer van Bing voor sommige merken en uitgevers toeneemt. Zoals altijd is alles wat ons minder afhankelijk maakt van Google-verkeer een merkbare verandering.
Meer van Smahedweb. In de afgelopen zeven dagen:
- Bing.com-verkeer steeg met 15,4%
- Verkeer naar Google.com met 2,4% gedaald
En in de afgelopen 28 dagen is bing.com met 13,6% gestegen, terwijl google.com met 2,8% is gedaald. SmallWeb rapporteerde ook: hoewel deze recente prestatie de opname van ChatGPT-achtige functies uit de samenwerking van Microsoft met OpenAI kan weerspiegelen, heeft Bing de afgelopen jaren maar liefst 10% per maand gegroeid, vaak over een jaar. Google kost.
– Een soortgelijk netwerk, Microsoft’s leider in het toevoegen van op zijn minst wat geschiedenis aan ChatGPT-achtige functies
De verkeersgroei van Bing verbleekt in vergelijking met de verkeersgroei van ChatGPT (chat.openai.com), die deze week met 21,3 procent toenam.
Uitgeversstroom. Tot 7 februari (de dag dat de nieuwe Bing werd gelanceerd), was Bing slechts goed voor 1,22% van het organische zoekverkeer van Search Engine Land. Bing staat nu op 2,6 procent. Google domineert nog steeds, een stijging van 98,2% op 7 februari. nu gedaald tot 96,7%. Bing-verkeer naar Search Engine Roundtable steeg met 155%. Barry Schwartz deelde eerder vandaag de volgende gegevens op Twitter: Bing-verkeer naar @seroundtable verhoogde het organische zoekaandeel met 155% van 1,45% naar 3,45%, Google daalde met 2 punten van 98,08% naar 95,99%. Dat is vanaf het moment dat de nieuwe Bing werd gelanceerd tot vandaag, vergeleken met dezelfde periode ervoor. Google is blauw en Bing is groen in de cirkeldiagrammen. https://t.co/U6us1tRPz3 pic.twitter.com/yqxVDa53VE — Barry Schwartz (@rustybrick) maart 2023 23 maart Bing wordt ondertussen een belangrijke verwijzingsbron en ‘haalt zelfs Google in sommige delen in’, tweette Jez Corden, hoofdredacteur van de technische publicatie Windows Central. Het is zo gek om naar onze verkeersstatistieken te kijken en te zien dat Bing de nummer één verwijzing is en in sommige gevallen Google verslaat.
Er gebeuren enorme dingen op de zoekmarkt. – Jez (@JezCorden) maart 2023 23 maart
Gegevens over sociale betrokkenheid: Bing up, Google down. Comscore zal pas aan het einde van de maand gedetailleerde verkeerscijfers hebben, maar het bedrijf heeft wel enkele gegevens over sociale betrokkenheid gedeeld met Search Engine Land (Bron: Comscore Social, Content Pulse, 2022 1-21 maart en 2023):
- Betrokkenheid bij Facebook-, Twitter-, Instagram- en TikTok-berichten waarin Google en ‘zoeken’ worden genoemd, daalde maand na maand met 71% in vergelijking met 2022. Maart. tot 2023 Maart.
- Facebook-, Twitter-, Instagram- en TikTok-berichten waarin Bing en zoeken worden genoemd, zijn jaar op jaar met 48% gestegen.
Het bericht New Bing maakt (kleine) winst voor Google zoeken verscheen eerst op Search Engine Land.