Wat is kwaliteitsscore en hoe deze te gebruiken in PPC

Wat is kwaliteitsscore en hoe deze te gebruiken in PPC post thumbnail image

De kwaliteitsscore is een van de weinige constanten in PPC-marketing. Dit is een score die Google en Microsoft samen met uw bod berekenen om de positie van uw advertentie te bepalen. Over de kwaliteitsscorefactoren en de invloed van elke hefboom wordt echter vaak gedebatteerd. We onderzoeken elke factor van de kwaliteitsscore en zien hoe deze van invloed is op het algehele succes van uw campagne en account. Dit artikel is voornamelijk geschreven vanuit het perspectief van Google. Veel strategieën en mechanismen worden echter overgedragen naar Microsoft Ads.

Welke factoren worden gebruikt om de kwaliteitsscore te berekenen?

Google berekent de kwaliteitsscore op basis van de gecombineerde prestaties van drie componenten:

  • Geschatte klikfrequentie (CTR): de geschatte CTR van de advertentie in vergelijking met wat het advertentieplatform beschouwt als vergelijkbare advertenties.
  • Geschiktheid van advertentie: is het zoekwoord dat de advertentie activeerde gerelateerd aan de zoekopdracht? Maakt de bestemmingspagina de belofte van de advertentie waar?
  • Bestemmingspagina-ervaring: komt het advertentiezoekwoord overeen met de bestemmingspagina? Biedt de pagina een goede gebruikerservaring (gemakkelijk te navigeren, beperkte pop-ups, snelle laadtijden, enz.)?

Formule voor PPC-kwaliteitsscoreBron afbeelding: Instapage.com

Belangrijke notitie: De kwaliteitsscore wordt berekend op basis van exacte vertoningen van zoektermen voor een trefwoord. Als u besluit een nieuw zoektype te testen, kwaliteitsscoregegevens zal niet zijn verdwaald geraken Als u het trefwoord echter vervangt zonder het te kopiëren en de kopie aanpast, verwijdert u het oorspronkelijke trefwoord (wat de prestaties kan verminderen). Wees voorzichtig bij het aanpassen van zoektypen of syntaxis van zoekwoorden.

Geschatte CTR: hoe deze wordt berekend en de impact ervan

De geschatte CTR is lastig omdat het een derde van de kwaliteitsscore is, maar je hebt er geen controle over. Google geeft een zoekwoord een score op basis van de prestaties in het verleden, wat kan zijn:

  • Boven gemiddeld.
  • Gemiddeld.
  • Onder het gemiddelde.

Deze scores zijn gebaseerd op hoe uw campagne heeft gepresteerd ten opzichte van vergelijkbare adverteerders. Afhankelijk van met welke adverteerders Google u vergelijkt, kan een goede PR soms echter worden teruggebracht tot gemiddeld (of zelfs onder het gemiddelde). Daarom is het veel belangrijker om je te concentreren op de andere twee kwaliteitsscorecriteria. Optimaliseren voor een goede CTR is belangrijker dan optimaliseren voor een goede verwachte CTR. Als u zich afvraagt ​​hoe uw account presteert op basis van deze statistiek, kunt u de kolom Geschatte CTR in de gebruikersinterface van Google Ads openen en zoekwoorden sorteren op hun status. (Vergeet niet om zoekwoorden met een lagere verwachte CTR korting te geven, omdat ze op andere manieren kunnen winnen.) Een hogere verwachte CTR laat zien dat u goed bent in het aantrekken van mensen naar uw merk en het verdienen van geld aan uw advertentienetwerk. Pay-per-click (CPC) met korting is een manier om te betalen voor de hoeveelheid die in een veiling wordt vermeld. Dit is de reden waarom bedrijfstakken met lagere zoekvolumes moeite kunnen hebben om bovengemiddelde CTR’s te behalen (en mogen hun mening over de campagne hierdoor niet beïnvloeden).

Advertentierelevantie: hoe het wordt berekend en de impact ervan

Advertentierelevantie is de eenvoudigste hefboom om te controleren en is van invloed op de andere twee kwaliteitsscorefactoren. Hier onderzoekt Google of de zoekwoorden in de advertentietekst voorkomen en hoe het zoekwoordidee overeenkomt met de zoekopdracht. Hoe dichter bij de wedstrijd, hoe beter de score. Het is ook erg belangrijk om onderscheid te maken tussen advertentiekracht en advertentierelevantie. Advertentiekracht is een score die wordt gegeven voor de creatieve kwaliteit van de advertentie en Nee invloed op de kwaliteitsscore. Het wordt berekend op basis van:

  • Topzoekwoorden gebruikt in advertentietekst.
  • Uniciteit van titels/beschrijvingen.
  • Gebruik zoveel mogelijk titels/beschrijvingen.

Advertentierelevantie omvat zoekwoorden, advertenties en overeenkomsten op de bestemmingspagina. Dit wordt berekend door te evalueren:

  • Zoekwoorddichtheid op bestemmingspagina en advertenties.
  • Hoe komt het zoekwoord dat de advertentie heeft geactiveerd precies overeen met de zoekopdracht?
  • Komt het zoekdoel overeen met de advertentietekst en wordt het zoekwoord vastgelegd?

Toen de zoektypen werden versoepeld om de exacte spelling en volgorde te dekken, veranderden de opnameregels. Het is niet langer belangrijk om elk zoekwoord te hebben om ervoor te zorgen dat uw advertentie relevant is. Hoewel brede zoekwoorden iets harder werken om hogere kwaliteitsscores te behalen, is het voor hen ook gemakkelijker om goedkopere plaatsen in de veiling te bemachtigen.

Rij-labelsKwaliteitsscore gemiddeldAantal conversiesGem. de prijsCape Cod5.5405405412213.43923077Connecticut4.94915254287.346.308888889Maine5.41176470665.8812.04962963Massachusetts5.142857143545.325890411New Hampshire5.452380952138.412142857Rhode Island4.666666667317.80925Vermont5.259.5252(blank)905.973.932Allemaal samen5.1829268291184.198.459032258in 2023 Februari. prestaties in een account met alleen brede naleving. In principe targeten deze campagnes dezelfde zoekwoorden en gebruiken ze dezelfde advertenties. De lokalisatie van de zoekopdracht, de reikwijdte van de zoekopdracht op deze plaatsen en de veilingprijzen verschillen. De optie Zinsdeel en exact zoeken maakt een specifiekere overeenkomst mogelijk (en meestal hogere zoektypen). Het zoekvolume en daadwerkelijke conversies kunnen echter afnemen.

Bestemmingspagina-ervaring: hoe het wordt berekend en de impact ervan

De ervaring op de bestemmingspagina komt het dichtst in de buurt van technische SEO in PPC. Beide digitale marketingkanalen zouden deze statistiek als leidraad moeten gebruiken. Google crawlt de pagina en zoekt naar het volgende:

  • Laadtijd: Laadt de pagina binnen twee seconden of minder?
  • Cumulatieve layout-offset (CLS): Voldoet de pagina aan de CLS-inclusieregels, dwz de lay-out verandert niet binnen 5 seconden na het indienen?
  • Lay-out: Is een eenvoudige pagina toegankelijk en navigeerbaar voor een mens?
  • Relevantie van zoekwoorden: weerspiegelt de inhoud van de pagina de intentie van de advertentie?

De advertentiebot moet toegang hebben tot de pagina om dit onderdeel van de kwaliteitsscore (d.w.z. het crawlbudget) te kunnen berekenen. PPC-bestemmingspagina’s hoeven echter niet te worden gevolgd en geïndexeerd. In de meeste gevallen is het ideaal dat betaalde bestemmingspagina’s niet worden geïndexeerd of bijgehouden, zodat ze sjablooninhoud kunnen gebruiken en niet gedwongen worden om door de navigatiebalk te navigeren. Over het algemeen is een goede bestemmingspagina-ervaring er een met een hoge conversieratio, dus met deze score zult u natuurlijk een verbetering van de conversieratio’s zien. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);

5 tips om het maximale uit uw kwaliteitsscore te halen

Over het algemeen is een kwaliteitsscore meer een gezondheidsindicator dan een KPI. Het ontgrendelt ook zinvolle workflows en gegevens tussen accounts. Hier zijn vijf tactieken om het meeste uit uw kwaliteitsscore te halen:

  • Gebruik merkcampagnes om het accounteigenaarschap te vergroten.
  • Concentreer u op de belangrijkste conversatiezoekwoorden voor het zoekvolume.
  • Gebruik gedragsanalyses om uw ervaring op de bestemmingspagina te verbeteren.
  • Houd rekening met schommelingen in de kwaliteitsscore naarmate zoekwoorden ouder worden.
  • Werk samen met uw SEO-team om inzichten in de kwaliteitsscore te verkrijgen.

1. Gebruik merkcampagnes om het accounteigenaarschap te vergroten

Een van de redenen waarom Performance Max-campagnes zo goed werken, is dat ze branded en unbranded search combineren. Merktermen hebben hogere conversieratio’s, goedkopere CPC’s, hogere CTR’s en een bijna perfect zoekwoord voor de advertentie dat past bij de bestemmingspagina. Nadat u een merkcampagne heeft gemaakt, kunt u verschillende belangrijke dingen in uw account bereiken:

  • Scheid merkverkeer van niet-merkverkeer.
  • Geef datapunten aan het algoritme dat je veel conversietermen hebt.
  • Communiceer zinvol met een warm publiek.

Als het account deze campagne bevat, krijgen nieuwe campagnes/advertentiegroepen/zoekwoorden het halo-effect van uw merkcampagne (van 6-7 in plaats van 5).

2. Focus op conversatiezoekwoorden die hoog scoren in het zoekvolume

Met de opkomst van ChatGPT en AI in het zoeken, zijn zoekpatronen verder gegaan dan formule-query’s. Hoewel het waar is dat brede en eenvoudige zoekopdrachten een zoekvolume kunnen hebben, vertegenwoordigen ze ook valkuilen voor de kwaliteitsscore vanwege de veilingprijs en de verwachte CTR. Dit is zo omdat:

  • Lager bieden betekent dat u vertoningen krijgt op SERP-bestemmingen met een lage waarde die geen klikken genereren. Dit verlaagt op zijn beurt uw werkelijke CTR, de basislijn voor uw geschatte CTR.
  • Als u algemene termen voorstelt (zoals ‘advocaat’), krijgt u veel willekeurige intenties in plaats van het doel dat u nodig hebt/wilt. Zelfs als u er goed voor scoort, is er geen garantie dat uw advertentie interessant zal zijn voor een breed publiek.

Investeren in interviewtijdlijnen zorgt ervoor dat u:

  • Je optimaliseert het zoeken op conversatiestem en beoogde internationale bestemming.
  • Bescherm uzelf tegen grote goedkope klikken die uw budget verstoppen of onverwachte dure veilingen.

3. Gebruik gedragsanalyses om uw ervaring op de bestemmingspagina te verbeteren

Gedragsanalyse is een van de gemakkelijkste manieren om te begrijpen wat uw gebruikers gelukkig en gefrustreerd maakt. Heeft u problemen met het gebruik van uw bestemmingspagina, maar weet u niet zeker waarom? Tools zoals Microsoft Clarity (gratis) of Hotjar (betaald) kunnen u precies vertellen wat de oorzaak is van de wrijving. Of het nu gaat om langzaam laden vanwege een grote afbeelding/video of een “verborgen” formulier, deze inzichten helpen u bij het oplossen van problemen met de gebruikerservaring. Een van de meest voorkomende oorzaken van wrijving is dat de cookietoestemmingsmodules niet overeenkomen met de rest van de pagina. Dit kan erop wijzen dat de module te groot is of dat het moeilijk te begrijpen is hoe deze moet worden voltooid. Als u dit implementeert, verbetert u de bruikbaarheidsscore en klantervaring van uw bestemmingspagina.

4. Laat kwaliteitsscores fluctueren naarmate zoekwoorden ouder worden

Een goed zoekwoord met data is meestal 7-9. Hoewel het gedurende zijn hele bestaan ​​een hoge score kan behouden, is het ook normaal dat een zoekwoord een gemiddelde score van 5-6 benadert, aangezien het duizenden vertoningen en klikken ontvangt. Het is ook om deze reden dat industrieën met een laag zoekvolume meestal moeite hebben om onder een lage kwaliteitsscore uit te komen als ze geen significant kapitaal kunnen genereren via merkcampagnes. Het zoekwoord kan een punt of twee laten vallen en het komt goed. Als het varieert van 5 tot 2, is het waarschijnlijk een groot probleem dat moet worden aangepakt.

5. Werk samen met uw SEO-team aan inzichten in de kwaliteitsscore

Uw SEO-team moet deel uitmaken van het gesprek over de kwaliteitsscore. Van het inschakelen van de kwaliteitsscore met uw advertentiebotcrawlbudget tot het fundament van uw bestemmingspaginastructuur, SEO is een integraal onderdeel van gezonde PPC-prestaties en een holistische zoekmarketingstrategie. Bespreek aan het begin van campagnes of uw merk beter wordt bediend met een subdomein, dezelfde pagina’s als organische pagina’s of pagina’s zonder track/no-index op de hoofdsite.

De kwaliteitsscore is er nog steeds en een haalbare gids voor het optimaliseren van uw account. Hoewel het nooit als een KPI mag worden behandeld, moeten engagementregels worden opgenomen in accountbeheer. Het bericht Wat is een kwaliteitsscore en hoe deze te gebruiken in PPC verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten