Nieuws SEO en generatieve AI: de “parasitaire relatie”

Met rapporten dat AI-onderzoekslaboratorium OpenAI nieuws gebruikt van mediakanalen zoals de Wall Street Journal en CNN om zijn ChatGPT-chatbot te trainen, doemt een nog grotere uitdaging op: hoe behouden mediakanalen verkeer, inkomsten en relevantie in het tijdperk van generatieve AI? Nieuws gegenereerd door kunstmatige intelligentie is al lange tijd een bron van angst onder journalisten. Bijvoorbeeld anno 2016 De UK Press Association heeft aangekondigd voornemens te zijn om AI te gebruiken in sommige sport- en verkiezingsverhalen. We hebben meer recente voorbeelden in de VS gezien, zoals deze NHL-recensie van Associated Press, samengesteld met behulp van technologie van Data Skrive, een bedrijf voor automatisering van sportcontent. De CEO van Axel Springer, het mediabedrijf met titels als Business Insider en Politico, zei onlangs dat kunstmatige intelligentie journalisten volledig zou kunnen vervangen. “Alleen degenen die de beste originele inhoud maken, zullen overleven”, schreef Springer in een brief aan medewerkers.

De kwestie van het auteursrecht en mogelijke juridische kwesties zijn al aan de orde gesteld in Frankrijk en Spanje. “Als OpenAI zijn model gaat verbeteren met de nieuwste inhoud zonder verkeer te sturen [to the original source, it will] een discussie op gang brengen [over] wie de rechten op de inhoud bezit”, zegt Marcus Tober, senior vice president business solutions bij marketingplatform Semrush. OpenAI heeft al enkele rechtszaken over auteursrechten gezien en Dan Smullen, hoofd van SEO bij het sportweddenschapsplatform Betsperts Media and Technology Group, zei dat we binnenkort meer kunnen verwachten. “Ondanks dat sommige uitgevers AI-aangedreven inhoud in de redactiekamer beginnen te gebruiken, voelen redactieteams die ik heb gesproken zich ongemakkelijk bij het gebruik van OpenAI-resultaten vanwege onbekende auteursrechtkwesties”, voegde Smullen eraan toe. Hij merkte op dat OpenAI stappen heeft ondernomen om deze problemen aan te pakken, zoals uitgevers toestaan ​​zich af te melden voor hun inhoud. Het AI-onderzoekslaboratorium stemde er ook mee in om toeschrijving te geven wanneer zijn algoritmen informatie van nieuwssites schrapen. “SEO’s in de media-industrie zijn echter bezorgd dat dit systeem mogelijk niet voldoende beschermt tegen problemen met auteursrechten en intellectueel eigendom”, voegde Smullen eraan toe. “Daarom moeten nieuwsorganisaties het gebruik van nieuwsgegevens door OpenAI blijven volgen en ervoor zorgen dat hun inhoud op verantwoorde wijze wordt gebruikt.” Een eenvoudige oplossing zou zijn om voetnoten toe te voegen die verwijzen naar bronnen, vergelijkbaar met wat ChatGPT doet voor Bing. “We verwachten iets soortgelijks [Google’s conversational AI service] Bard, ‘voegde Smullen eraan toe. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);

“Het verval van de waarheid”

De druk van AI op het nieuws dreigt immers de mediaconsumptie weer op zijn kop te zetten. Volgens Ben Poulton, SEO-consultant en oprichter van SEO-bureau Intellar, bedreigen AI-bedrijven die gecrawlde gegevens gebruiken “de gecureerde controle die nieuwsorganisaties al tientallen jaren hebben”. Het resultaat kan zijn verdere aantasting van de journalistieke integriteit. Smullen merkte op dat het gebrek aan compensatie voor uitgevers voor trainingsgegevens zou kunnen leiden tot een toekomst waarin uitgevers OpenAI en zijn collega’s blokkeren, waardoor hooggeplaatste nieuwssites ongecensureerd achterblijven. Dit kan op zijn beurt leiden tot een nog grotere uitdaging van nepnieuws, inclusief de bredere verspreiding van onnauwkeurige en/of bevooroordeelde informatie vermomd als feit. Dus riep Smullen op om uitgevers te compenseren voor de belangrijke rol die ze spelen – en Cameron Conaway, een voormalig onderzoeksjournalist die het groeimarketingteam van technologiegigant Cisco leidt en digitale marketing doceert aan de Universiteit van San Francisco, was het daarmee eens. “Zou dit de erosie van de waarheid en het publieke wantrouwen jegens legitieme nieuwe bronnen kunnen verdiepen?” hij vroeg. “Welk effect zou dit kunnen hebben op de democratie als de meeste informatie niet afkomstig is uit bronnen, en wie (of wie) zal dan de macht hebben?”

“Rampzalige gevolgen”

Er bestaat zelfs bezorgdheid dat OpenAI uiteindelijk de nieuwsproductie volledig zal automatiseren. Barry Adams, een gespecialiseerde SEO-consultant bij SEO-bedrijf Polemic Digital, merkte echter op dat generatieve AI-systemen geen nieuws kunnen voorspellen en daarom geen onmiddellijke problemen voorzien. “AI zal de journalistiek niet vervangen als het gaat om het rapporteren van het nieuws, het onderzoeken van verhalen en het eisen van verantwoording”, voegde hij eraan toe. Nogmaals, AI zou lokaal nieuws kunnen parafraseren zonder citaten, aangezien het zijn eigen versies uitspuugt. Dat zou op zijn beurt het verkeer en de gerelateerde inkomsten van nieuwssites verminderen, wat vooral slecht is voor lokale nieuwssites die sterk afhankelijk zijn van display-advertentieverkeer, zei Conaway. En het wijzigen van de formulering kan de oorspronkelijke betekenis van het rapport veranderen. “Slechte en financieel kwetsbare lokale redacties, algemene mediavermijding en wantrouwen, en de opkomst van AI als primaire bron kunnen allemaal desastreuze gevolgen hebben”, voegde hij eraan toe. Maar dat is niet alles – wacht – slecht nieuws. “Het voordeel voor nieuwsorganisaties is dat mensen altijd het nieuws zullen consumeren. Het is alleen het medium dat verandert,” zei Poulton. “Als ChatGPT in vijf seconden vijf verhalen over hetzelfde onderwerp van vijf verschillende verkooppunten kan samenvatten, is dat dan geen goed product?” Misschien zouden nieuwssites bijvoorbeeld ChatGPT kunnen gebruiken om het voor gebruikers gemakkelijker te maken om snel de informatie te vinden die ze zoeken.

“Parasitaire relatie”

Maar eerst moeten de landen het probleem van stroom en inkomsten oplossen. Adams zei dat zijn grootste zorg hier het gebrek aan attributie is met behulp van vroege iteraties van Bing ChatGPT en het Google Language Model for Dialog Applications, of LaMDA. “Het ondermijnt het basiscontract van het web, waar zoekmachines en inhoudssites in een symbiotische staat bestaan”, zei hij. “Generatieve AI verandert deze symbiose in een parasitaire relatie waarbij zoekmachines alles overnemen van contentmakers (d.w.z. content voor trainingsdoeleinden). [large language models (LLMs)] en niets retourneren. Maar YouTube, eigendom van Google, gebruikt al een meer symbiotisch model waarin makers van inhoud delen in de inkomsten die door het platform worden gegenereerd. “Er is geen reden waarom een ​​soortgelijk model niet zou kunnen worden toegepast op zoekmachines en het web, behalve dat Google minder een gelddrukmachine wordt en een deel van zijn aandeelhouderswaarde verliest”, voegde Adams eraan toe. Smullen was het ermee eens dat de oplossing is om uitgevers te betalen voor trainingsgegevens. “Net als Google zal het zijn dominantie blijven misbruiken totdat regeringen de wettigheid van zijn bedrijfsmodel vanuit een auteursrechtelijk perspectief betwisten en in twijfel trekken”, zei Smullen. “Het is niet meer dan eerlijk dat uitgevers worden beloond voor hun rol bij het creëren van de volgende generatie kunstmatige intelligentie.” Adams was het ermee eens dat het onwaarschijnlijk was dat Google dat zou doen. zullen vrijwillig hun winst verminderen. “Het kan ze niet schelen dat ze de collectieve kennis van de mensheid die op internet is gedeeld, hebben gebruikt om deze generatieve AI-systemen te bouwen, en nu laten ze deze makers zonder attributie in de steek”, voegde hij eraan toe. Ze kunnen ermee wegkomen, dat zullen ze.”

“Wees waakzaam”

Volgens Julian Scott, contentstrateeg bij social media management en automatiseringstool Socialbu, hebben sommige nieuwsorganisaties al gereageerd met strengere licentieovereenkomsten, strengere regels voor het verzamelen en gebruiken van gegevens en het gebruik van software ter bescherming van het auteursrecht. “Deze maatregelen zijn echter mogelijk niet voldoende om hun inhoud volledig te beschermen tegen niet-toegeschreven gebruik”, voegde hij eraan toe. SEO’s in de media-industrie vragen om betere tools in OpenAI-stijl om eer te bewijzen waar eer toekomt, merkte Daniel Chabert, CEO en oprichter van web- en softwareontwikkelingsbureau PurpleFire op. “Ze verwachten dat OpenAI de transparantie met nieuwsgegevens vergroot en proactiever is in het waarschuwen van auteurs en uitgevers wanneer hun inhoud wordt gebruikt”, voegde hij eraan toe. In de tussentijd doen nieuwsorganisaties er verstandig aan te investeren in betere monitoringsystemen om fouten of weglatingen op te sporen in de data die door OpenAI-modellen wordt gegenereerd. “Nieuwsorganisaties moeten waakzaam blijven over hoe OpenAI nieuwsgegevens gebruikt en de nodige stappen ondernemen om hun inhoud te beschermen en nauwkeurigheid en kwaliteit te waarborgen”, voegde Chabert eraan toe.

“Eerste stop”

Er is ook een bewezen online marketingtactiek die hier bijzonder relevant is. Adams merkte op dat websites moeten gaan nadenken over een “post-Google-toekomst” en sterke merken moeten bouwen die rechtstreeks contact maken met hun publiek. “Sommige uitgevers zijn hier behoorlijk succesvol in en hebben merken gebouwd die bijna immuun zijn voor de grillen van zoekmachines”, voegde hij eraan toe. “Het doel is om de topbestemming van uw publiek te worden, met lezers die rechtstreeks naar uw site komen zonder tussenkomst van Google of Facebook.” Naarmate de drang om door te klikken naar originele bronnen afneemt, was Matt Greenwood, hoofd SEO bij zoekbureau Reflect Digital, het ermee eens dat websites “meer waardevolle informatie en ervaringen moeten bieden dan kan worden samengevat in een paar regels automatisch gegenereerde tekst. , zodat gebruikers een reden hebben om onze sites te blijven bezoeken en onze originele inhoud te blijven lezen. Het bericht Nieuws SEO en generatieve AI: de “parasitaire relatie” verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten