Om waardevoller te zijn voor zijn gebruikers en om Pi-dag (3.14) te vieren, kondigde TikTok de lancering aan van een nieuw kanaal gewijd aan STEM – onderwerpen op het gebied van wetenschap, technologie, techniek en wiskunde. Dit verschijnt naast de kanalen Volgend en Voor jou wanneer je inlogt op je TikTok-account.
TikTok STEM-feed vs. STEM-hashtags
TikTok-gebruikers kunnen miljarden STEM-gerelateerde video’s vinden met #STEM en gerelateerde hashtags. Zoals bij elke hashtag bevatten de resultaten voor #STEM en gerelateerde hashtags echter alle video’s met de STEM-tag in de beschrijving. TikTok-makers kunnen een STEM-gerelateerde hashtag aan elke video toevoegen, ongeacht of de inhoud daadwerkelijk STEM-gerelateerd of feitelijk juist is. Aan de andere kant zal de nieuwe STEM-feed worden bekeken door TikTok-partners Common Sense Networks en Poynter. Common Sense Networks beoordeelt de inhoud om ervoor te zorgen dat deze geschikt is voor tieners en hun sociale, emotionele of cognitieve ontwikkeling niet schaadt. Poynter zal STEM-inhoud evalueren op feitelijke nauwkeurigheid en ervoor zorgen dat wat gebruikers leren hen zal helpen hun STEM-studies voort te zetten.
Screenshot van TikTok, 2023 Maart. De nieuwe STEM-feed bevat alleen video’s die beide controles doorstaan, waardoor het veilig is voor studenten om de informatie voor educatieve doeleinden te gebruiken. Het nieuwe STEM-kanaal zou in maart in de VS moeten worden gelanceerd.
Waarom zou TikTok een STEM-kanaal lanceren?
De nieuwe STEM-feedfunctie komt na speculaties dat TikTok zijn algoritme gebruikt om propaganda en verkeerd afgestemde informatie op specifieke doelgroepen te richten, wat wetgevers ertoe aanzet een wetsvoorstel op te stellen met de naam RESTRICT Act. Dit zou hen in staat stellen technologie uit bepaalde landen te beoordelen en ervoor te zorgen dat deze geen bedreiging vormt voor de nationale veiligheid. Veel rapporten merken ook verschillen op tussen inhoud die wordt aangeboden aan TikTok-doelgroepen in de VS en Douyin (de Chinese versie van TikTok). Douyins video’s gericht op tieners richten zich meer op educatieve en patriottische inhoud, waaronder wetenschappelijke experimenten en virtuele museumbezoeken. Douyin bevat geen video’s die grappen, bijgeloof en amusement voor tieners bevatten. Wat zou de langetermijnimpact van een dergelijke toepassing kunnen zijn? Lego ondervroeg 3.000 pre-tieners in de VS, het VK en China en vroeg welke carrière ze zouden willen hebben als ze groot zijn. Een derde van de respondenten had de ambitie om vlogger/YouTuber te worden. De helft van de ondervraagden in China had de ambitie om astronaut te worden. Op STEM gerichte inhoud gericht op een jonger publiek in de VS zou kunnen helpen deze trend om te keren en meer tieners aan te moedigen zich op hun studie te concentreren in plaats van ernaar te streven social media-influencers te worden. Dit is belangrijk gezien het feit dat slechts 20% van de makers van inhoud een leefbaar loon verdient. Douyin besteedt ook niet meer dan 40 minuten per dag aan een jonger publiek om te voorkomen dat gebruikers verslaafd raken aan sociale media. Er zijn tijdbeperkende functies voor TikTok-gebruikers, maar deze zijn optioneel. Zoals bij elk sociaal netwerk, moeten ouders in de VS de tijd nemen om met hun tieners te communiceren over de inhoud die ze bekijken. TikTok biedt een gids voor voogden om meer te leren over hoe ze de activiteiten van hun tiener op TikTok kunnen beheren om ervoor te zorgen dat dit geen negatieve invloed heeft op hun leven.
Uitgelichte afbeelding: diy13/Shutterstock.