Hoe u de SEO ROI van uw marketingstrategie berekent

Hoe u de SEO ROI van uw marketingstrategie berekent post thumbnail image
Dit bericht is gesponsord door Semify. De meningen in dit artikel zijn die van de sponsorzijn eigen. Heeft u zich ooit afgevraagd hoeveel SEO uw bedrijf ten goede zou komen of hoeveel van uw budget u erin zou moeten investeren? Maakt u zich soms zorgen dat uw SEO-inspanningen niet genoeg winst opleveren om de kosten te rechtvaardigen? 56% van de kleine bedrijven gebruikt SEO nog steeds niet of weet niet zeker of het deel uitmaakt van hun marketingstrategie. Dat betekent dat 56% van de kleine bedrijven hun deuren sluit voor een groenblijvende bron van gratis verkeer. De kans is groot dat uw concurrenten hun online aanwezigheid niet kunnen beginnen met SEO, dus investeren in zoekmachineoptimalisatie is een geweldige manier om vooruit te komen. Maar hoe toon je de echte waarde van SEO aan? Hoe overtuig je potentiële klanten of je baas dat SEO de moeite waard is? We hebben een krachtige tool gemaakt om het giswerk uit de vergelijking te halen. Vandaag leert u hoe u uw SEO-rendement op investering (ROI) kunt berekenen.

Waarom is SEO ROI belangrijk voor bedrijven?

Het is moeilijk om geld uit te geven als u niet zeker weet wat het u zal opleveren. U weet misschien al dat SEO de laagste kosten per lead biedt van elk marketingkanaal. SEO helpt je ook om de code te kraken in organisch zoeken. De toppositie op de pagina’s met zoekresultaten van Google (SERP’s) krijgt ten minste een kwart van uw organische verkeersaandeel, dus door te investeren in SEO kunt u uw concurrenten zelfs een voorsprong geven. Maar hoewel SEO een van de meest betaalbare marketingtools is, moet u misschien weten of de kosten lonend zijn. We kunnen concluderen dat een betere ranking gelijk staat aan meer verkeer en conversies, maar hoe vertaalt zich dat in dollars? Zoals u zich kunt voorstellen, kan niets complexe (of zelfs maar berekende) gegevens vervangen. Zodra u met cijfers kunt bewijzen, niet met theoretische concepten, dat SEO de moeite waard is, krijgt u de “powers that be”.

Wat is er moeilijk aan SEO ROI?

Het is ook niet altijd gemakkelijk om zulke gedetailleerde gegevens over SEO ROI te krijgen. Aan de ene kant weet niemand wanneer en hoe Google een bepaalde website zal rangschikken. Zelfs als je al je eenden op een rij hebt, kan alles van algoritme-updates tot technische websiteproblemen je voortgang vertragen. Hoewel we denken dat we weten wat Google wil, hebben we geen controle over hoe snel de resultaten worden geleverd – of dat de campagne presteert zoals we denken dat het zou moeten. We kunnen voorspellingen doen op basis van onze ervaring, maar er zijn geen SEO-garanties. En in tegenstelling tot display- of PPC-advertenties, die antwoorden binnen handbereik bieden, vereist SEO meer gegevensverzameling en algemene kennis om te bepalen of u op de goede weg bent. Gegevensextractie kan ook een uitdaging zijn bij het nastreven van een veelzijdige digitale marketingstrategie. Aangezien de meeste marketingmethoden het beste samen werken, is het niet altijd gemakkelijk om de bron van uw succes te achterhalen. Ten slotte, aangezien SEO een oplossing voor de lange termijn is, kan het lijken alsof de vooruitgang stagneert. Voor mensen die gewend zijn om snel resultaat te zien, kan SEO een enorme sprong in het diepe zijn. U moet uw leads dus overtuigen om op te vallen door SEO ROI te tonen.

Wat is de beste manier om SEO ROI te meten?

Semify heeft een betrouwbare tool gemaakt die de potentiële impact van SEO in de loop van de tijd kan laten zien, de SEO ROI Calculator. In combinatie met het nieuwste zoekwoordonderzoek, kunt u direct zien hoe winstgevend uw inspanningen voor zoekmachineoptimalisatie kunnen zijn! Vervolgens leggen we uit hoe u de SEO ROI berekent.

Stap 1: Download de gratis SEO ROI-calculator

Uw eerste stap is om een ​​aanpasbare SEO-calculator te krijgen waarmee u uw informatie kunt invoeren en direct kunt zien hoe winstgevend uw SEO-strategie zou kunnen zijn. Om het u gemakkelijker te maken, hebben we een ROI-calculator gemaakt met prognoses voor 1 maand en 18 maanden voor een meer realistische tijdlijn in de ranking. Met deze cijfers kunt u betere verwachtingen scheppen en de waarde van SEO aantonen.

Stap 2: Voer trefwoordselectie en ranking uit

Om de ROI van uw SEO-strategie te berekenen, moet uw SEO ROI-calculator het volgende weten:
  • Welke zoekwoorden bent u van plan te targeten.
  • Wat is het maandelijkse zoekvolume voor elk zoekwoord?
Zodra u deze twee stukjes informatie heeft, waarschijnlijk al opgenomen in uw SEO-strategie, voegt u ze gewoon toe aan de SEO-calculator.

Hoe maandelijks zoekvolume voor een zoekwoord te vinden

Vandaag gaan we doen alsof we de SEO ROI van een hypothetische lokale tandarts bewijzen. Voor de meest nauwkeurige ROI moet u ervoor zorgen dat u lange zoekwoorden kiest die specifiek zijn voor de zoekintentie en relevantie van uw prospect. Dus in plaats van alleen wijzen [dentist]we raden aan om te solliciteren [dentist rochester ny] in plaats van. Zet vervolgens [dentist rochester ny] naar uw favoriete SEO-tool voor zoekwoordonderzoek om het zoekwoordvolume of de maandelijkse zoekopdrachten te bekijken. Trefwoord [dentist rochester ny] heeft ongeveer 1600 zoekopdrachten per maand. Hoe u de SEO ROI van uw marketingstrategie berekentScreenshot van Semrush, 2022 Februari

Stap 3: Ken uw klikfrequentie (CTR)

Uw SEO-klikfrequentie is het percentage gebruikers dat een relevante zoekopdracht uitvoert en doorklikt naar uw website. De klikfrequenties voor organisch zoeken worden grotendeels bepaald door waar een website in de SERP’s verschijnt. Hoe dichter bij de eerste positie, hoe groter de kans dat er op uw website wordt geklikt.
  • Meer dan 25% van de gebruikers klikt op het eerste organische zoekresultaat.
  • PR daalt exponentieel na de eerste plaats. Hoe u de SEO ROI van uw marketingstrategie berekentScreenshot uit SearchEngineJournal, 2022 Februari
Als u onze SEO ROI-calculator downloadt en naar het vervolgkeuzemenu voor uw rangpositie gaat, ziet u dat uw klikfrequentie automatisch wordt aangepast om deze cijfers weer te geven.

Stap 4: Voeg uw gemiddelde conversieratio toe

Conversieratio verwijst in deze context naar het percentage bezoekers dat naar een website komt en de gewenste actie onderneemt. Als u uw conversieratio kentop basis van uw zakelijke doelen, doelstellingen en gewenste acties van de bezoeker, zet u deze in de PR-rij in de calculator. Als u uw gemiddelde conversieratio niet kent:
  1. Vind uw branche in deze analysetabel voor conversieratio’s.
  2. Kopieer het percentage onder de kolom naar de regel “PSO (natural search)”. Dit getal is het gemiddelde conversiepercentage voor uw specifieke branche.
  3. Plak dit getal in de PR-rij van de rekenmachine.
Voor ons tandheelkundig voorbeeld hebben we ons gericht op de gemiddelde B2C SEO-conversieratio en vergeleken met gegevens van DentistryIQ, waaruit blijkt dat een typische tandartsconversieratio tussen 1% en 2% ligt. In ons voorbeeld gaven we onze tandarts het voordeel van de twijfel voor een iets hogere conversieratio. Bij het invoeren van uw gegevens over het conversiepercentage, raden we u aan wat brancheonderzoek te doen om een ​​nauwkeuriger cijfer voor uw bedrijf of klant te krijgen.

Stap 5: Voeg uw verkooplead (SQL) sluitingspercentage toe

Als dit al standaard in uw rekenmachine is opgenomen, kunt u doorgaan naar de volgende stap. Om de meest nauwkeurige SEO ROI te krijgen, is het echter belangrijk om de werkelijke close rate te bepalen. Voor onze hypothetische klant hebben we onderzoeksgegevens gebruikt om de juiste SQL-sluitsnelheid te bepalen. In een Frontspin-artikel staat dat het gemiddelde sluitingspercentage van leads varieert van 25% tot 35%. Op basis van deze cijfers heeft onze tandheelkundige klant een hoger dan normaal SQL-sluitpercentage. Hoewel u de standaardinstellingen kunt gebruiken, wilt u idealiter meer specifieke informatie van uw bedrijf of van de klant krijgen om de meest nauwkeurige berekeningen te maken.

Stap 6: Configureer levenslange klantwaarde (LCV) en nieuwe verkopen

Customer lifetime value is een maatstaf voor de winstgevendheid van de klant in de loop van uw relatie. Hoewel veel bedrijven een standaard LVC-bedrag van $ 10.000 gebruiken, hebben we geleerd dat experts uit de tandheelkundige industrie de gemiddelde LCV voor hun sector schatten op twee tot vier keer dat. Hogere lichte bedrijfsvoertuigen hebben doorgaans een hogere ROI, maar in ons voorbeeld hebben we gekozen voor het getal van $ 10.000 om de zaken conservatief te houden. U zult merken dat het wijzigen van de conversieratio van uw site (evenals uw zoekwoordpositie en CTR) ook van invloed zal zijn op uw nieuwe verkooppraatje. Dit is een schatting, dus u hoeft deze informatie niet te verstrekken. U kunt op die velden klikken om onze exacte berekeningen te zien.

Stap 7: Voeg de SEO-kosten toe en ontvang maandelijkse SEO ROI

Met SEO krijg je meestal wat je erin stopt. Maar dat betekent niet dat u miljoenen dollars moet uitgeven om de voordelen te zien. In ons voorbeeld gingen we ervan uit dat onze tandheelkundige klant $ 2.000 per maand aan SEO zou kunnen uitgeven. Voel je vrij om met dit cijfer te spelen om te zien hoe het de ROI in de loop van de tijd beïnvloedt in een overzicht van 18 maanden. Hoe u de SEO ROI van uw marketingstrategie berekentScreenshot van de SEO-calculator van Semify, 2022 September. Hoewel de eerste paar maanden zelfs met een gezond SEO-budget wat harig lijken, keert het tij na ongeveer zes maanden. Naarmate de klant vooruitgang boekt bij het rangschikken op zoekwoorden, veranderen deze negatieve maandelijkse ROI-cijfers in positieve. Bijna een jaar later schitteren deze cijfers echt, wat illustreert dat goede dingen komen voor SEO-professionals die wachten. Hoe u de SEO ROI van uw marketingstrategie berekentScreenshot van Semify SEO Calculator ROI, 2022 september

Dit is uw kans om de waarde van SEO te bewijzen

Als marketeers weten we dat SEO de investering waard is. Maar je hebt meer overtuigende argumenten nodig als je wilt dat anderen mee doen. Het personaliseren van potentiële beloningen kan marketing veel tastbaarder maken. En wanneer de potentiële winst duidelijk is, wordt het veel moeilijker om de kracht van SEO te ontkennen. BEGIN Uitgelichte afbeelding: Net Vector/Shutterstock

Relevante berichten