Zijn persona’s ECHT belangrijk voor contentmarketing?

Zijn persona’s ECHT belangrijk voor contentmarketing? post thumbnail image
Weet u aan wie u verkoopt en uiteindelijk op wie u zich richt met uw contentmarketing? Als je een contentstrategie maakt, heb je waarschijnlijk doelgroeponderzoek gedaan om het volgende te achterhalen. En als je publieksonderzoek hebt gedaan, heb je waarschijnlijk ook wel eens van persona’s gehoord. A persoon is een tool voor contentstrategie die wordt gebruikt om uw publiek beter te begrijpen en al uw content te positioneren om hen effectief aan te spreken. Een persona is ongelooflijk nuttig omdat het een schat aan gedachten, onderzoek, gesprekken, gegevens en inzichten vertegenwoordigt over het belangrijkste aspect van contentmarketing: het specifieke publiek van uw merk. Dat betekent, ja, persona’s doen er echt toe in contentmarketing. Laten we eens dieper kijken.

Wat is een persona in contentmarketing?

We hebben dus al gezegd dat de persona een tool voor contentstrategie is. Hoe werkt het? Een persona is een representatie van je doelgroep. Hun belangrijkste kenmerken, waaronder eigenschappen, voorkeuren, gewoonten, demografie, doelen, uitdagingen, enz. definitie, worden gecombineerd en gedistilleerd om een ​​fictief personage of avatar te creëren die uw ideale klant vertegenwoordigt. Het geeft uw publiek een gezicht en een persoonlijkheid die gemakkelijk een anonieme massa mensen in uw team kan worden die wegwerken van de klantervaring (zoals makers van inhoud die, ironisch genoeg, weinig interactie hebben met uw publiek, maar verantwoordelijk zijn voor het merendeel van de communicatie ). . En als u meerdere segmenten van uw doelgroep heeft, kunt u meerdere persona’s maken om hen te vertegenwoordigen en u te begeleiden bij het maken, publiceren en verspreiden van inhoud. Hier is een voorbeeld van een coffeeshop B2C persona: B2C persona voor een café Zoals je kunt zien, kan een persoon heel gedetailleerd zijn. Als je het eenmaal hebt gemaakt, is het bijna alsof je een datingprofiel leest waarvan je zegt: “Wow, TMI.” Het punt is dat al deze informatie gebaseerd moet zijn op onderzoek en feitelijke gegevens. Dit zijn geen verzonnen attributen. In plaats daarvan komen ze voort uit het onderzoeken van leden van uw doelgroep, interactie met hen, interviews met hen en het bekijken van gegevens. Niets van dit alles mag voortkomen uit aannames of giswerk. Hoe meer u weet over uw ideale klant en persona, hoe beter u met hen kunt praten in uw inhoud, hun exacte behoeften en zorgen kunt aanpakken, zich in hen kunt inleven en hun problemen kunt oplossen. En het is krachtig.

Waarom zijn persona’s belangrijk in contentmarketing? De belangrijkste redenen om ze te gebruiken

Een contentmarketingstrategie met gerichte persona’s kan uw resultaten drastisch verbeteren. Eén casestudy toonde een toename van 210% in websiteverkeer en een toename van 97% in leads met behulp van deze strategie. Het gebruik van persona’s kan uw website 2-5x effectiever maken, terwijl e-mail e-mail click-through rate stijgt met 14%. Waarom handelen individuen? Hier zijn drie redenen.

Persona’s zijn de manifestatie van echte gegevens

Als je persona’s op de juiste manier opbouwt, mogen ze alleen gebaseerd zijn op data, inzichten, onderzoek en echte klantinteracties, niet op aannames. Dit betekent dat de persona de echte gegevens vertegenwoordigt die u over uw klanten hebt geleerd. Een goede persona kan uren onderzoek, maanden sociaal luisteren en talloze interacties met klanten vertegenwoordigen. Alleen zo is een mens waardevol. Deze waarde is echter onmiskenbaar voor uw contentmarketing.

Persona’s geven de ware geest van uw klanten weer (mits goed gedaan)

Omdat persona’s de distillatie zijn van bergen klantonderzoek, hebben ze het unieke vermogen om de ware essentie van uw publiek vast te leggen. Dit is van onschatbare waarde wanneer u probeert uw berichten te targeten en uw inhoud aan te passen. Hoe? Wanneer je persona’s in je content gebruikt en erover praat, is de kans veel groter dat je het hart van je publiek raakt of indruk op ze maakt met impactvolle content. Individuen kunnen bijvoorbeeld de schrijftoon en -stijl volgen die worden gebruikt in uw blogposts, korte of lange inhoud of leidende magneten (dwz eBooks, witboeken, casestudy’s). Het kan ook een leidraad zijn voor de onderwerpen waarover u schrijft of voor de invalshoek waarmee u bepaalde onderwerpen benadert. Als ik bijvoorbeeld de coffeeshop-persona hierboven zou gebruiken bij het bloggen over cadeaus voor koffieliefhebbers, zou ik betaalbare cadeaus verkiezen boven luxe cadeaus, omdat ik weet dat mijn persona een beperkt budget heeft.

Persona’s zijn een uiterst nuttige marketingtool

Persona’s zijn een handig hulpmiddel voor marketing en het bedrijfsleven als geheel. Ze kunnen uw benadering afstemmen op hun klant en met hen praten in uw hele merk. Het delen van persona’s met verschillende teams (zoals sales en klantenservice) kan leiden tot een beter begrip van je klanten en dus tot betere communicatie met hen. En betere interacties kunnen leiden tot meer klanttevredenheid, meer verkopen en meer terugkerende klanten. U kunt ook persona’s delen met uw marketingteam om verschillende ontwikkelaars te matchen op basis van hun aanpak. Persona’s zijn handig voor makers van inhoud, grafisch ontwerpers, video-editors en beheerders van sociale media. Ten slotte zijn persona’s een waardevolle tool die u kunt gebruiken om de stem/toon en stijlrichtlijnen van uw merk te creëren. Uw persona(‘s) zullen helpen bij het bepalen van de stem die u gebruikt in uw inhoud, de toon die u kiest in specifieke situaties en de stijl en persoonlijkheid die u creëert voor uw merkidentiteit. Een voorbeeld van een gebruikersprofielPersona-voorbeeld van Venngage Krijg de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);

Hoe u nauwkeurige persona’s maakt

De nauwkeurigheid van uw persona’s heeft direct invloed op hun waarde voor contentmarketing. Hier leest u hoe u ervoor kunt zorgen dat ze nuttig en nauwkeurig zijn.

Verzamel klantgegevens uit de juiste bronnen

Er zijn veel plaatsen waar u gegevens kunt verzamelen om u te helpen uw persona op te bouwen. Dit zijn enkele van de beste bronnen. Onthoud dat als uw aannames niet worden weerspiegeld in de gegevens, u ze uit het raam moet gooien.
  • Verkoop team: Krijg inzichten van uw verkoopteam over uw klanten – zij vormen de voorhoede van uw bedrijf.
  • Klantenservice team: Uw klantenserviceteam zou veel inzichten moeten hebben door uw klanten rechtstreeks te helpen, vooral de vragen die uw publiek voortdurend stelt en hun uitdagingen.
  • 1:1-interview: Ik raad altijd aan om 1:1 met je ideale klanten te praten om diepgaande, persoonlijke gegevens te krijgen.
  • Sociaal luisteren: Volg en volg je ideale klanten op sociale media om gegevens te verzamelen.
  • Klantenonderzoeken: Enquêtes kunnen u helpen specifieke informatie te vinden voor een breed scala aan doeleinden.
  • Analyse: Vergeet niet de analysesoftware te controleren op echte gegevens over websitebezoekers.
  • Inzichten in sociale media: Als je een publiek hebt op sociale mediaplatforms zoals Facebook of LinkedIn, kun je daar direct inzicht in krijgen met behulp van platformspecifieke tools.

Analyseer en synthetiseer gegevens

Nadat je enige tijd hebt besteed aan het verzamelen van doelgroepgegevens uit verschillende bronnen, kun je beginnen met het analyseren en begrijpen ervan. Zoek naar overeenkomsten, terugkerende thema’s en patronen terwijl je alles doorzoekt. Welke details komen steeds weer terug? Welke woorden gebruiken cliënten herhaaldelijk wanneer ze over zichzelf en hun doelen/uitdagingen praten? Tijdens dit proces vindt u mogelijk meerdere categorieën mensen of verschillende manieren om uw doelgroep te segmenteren. U kunt elk van deze categorieën gebruiken om een ​​gekoppelde persona te maken.

Vul de categorieën van de persoon in

Een voltooide persoonlijkheid lijkt sterk op de factsheet van een personage. Hier zijn enkele categorieën die u moet invullen op basis van uw onderzoek.
  • naam: Geef elke persoon een unieke naam zodat u ze gemakkelijk kunt identificeren en onderscheiden. Sommige merken noemen hun persona’s op basis van hun rol in het bedrijf (vooral B2B) of hun grootste kenmerk (zoals ‘Marketeer Molly’ of ‘Sarah Student’).
  • Achtergrond/demografie: Wat is uw persoonlijkheid leeftijdsgroep? Wat is hun geslacht? Waar wonen zij? Wat is hun inkomen en wat doen ze?
  • Doelen: Wat zijn hun doelen (voor B2B-individuen, denk na over hun werkdoelen; voor B2C-klanten, overweeg hun levensdoelen gerelateerd aan uw branche, d.w.z. gezondheids- en fitnessdoelen, levensstijldoelen, vaardigheidsdoelen, enz.)
  • Uitdagingen: Welke uitdagingen frustreren hen het meest op het werk/leven?
  • Inhoudsvoorkeuren en consumptiegewoonten: Het is een goed idee om op te nemen wat voor soort inhoud ze het liefst lezen en welke platforms ze gebruiken om het te krijgen.
  • Blogs die ze lezen / sociale profielen die ze volgen: Welke gerelateerde merken/influencers/bloggers volgen en vinden ze leuk?
  • Citaten: Voeg citaten uit echte klantgesprekken toe die helpen uw persoonlijkheid te definiëren. (Uw klantenservice-, verkoop- en socialemediateams kunnen dit volgen en verzamelen.)
  • Foto: Een foto helpt om je persoonlijkheid verder te personaliseren. Zoek een foto van een persoon met hun geslacht, leeftijd en levensstijl en voeg deze toe aan je persoonlijkheid.

Bonus: til je persoonlijkheid naar een hoger niveau

Je persona(‘s) kunnen worden gebruikt in je contentmarketing en in je hele bedrijf als een handig hulpmiddel om je prospects te begrijpen. Overweeg daarom om van uw persoonlijkheid een troef te maken. Hier zijn enkele voorbeelden:
  • Vraag een grafisch ontwerper om uw persoonlijkheid als personage te illustreren en maak van uw document een aantrekkelijke infographic.
  • Formatteer uw persona zodat deze gemakkelijk leesbaar is en upload deze naar een gedeelde locatie, zoals een online werkruimte, een service voor het delen van bestanden of een gedeelde Google Drive.
  • Link naar de persona in je contentstrategie.
  • Maak een presentatie die verschillende teams laat zien hoe ze persoonlijkheid op verschillende manieren kunnen gebruiken om hun werk beter te doen.

Persona’s zijn belangrijk in contentmarketing – ga naar buiten en creëer nu de jouwe

Persona’s zijn belangrijk in contentmarketing. Ze zijn een essentiële tool die elk merk in zijn toolkit voor contentstrategie zou moeten hebben. Als het goed wordt gedaan, ontstaan ​​persona’s na weken of maanden van onderzoek en gegevenssynthese. Ze geven uw zakelijke teams in één oogopslag een diepgaand inzicht in hun ideale klant. Persona’s zijn ook een zegen voor verkoop-, klantenservice- en socialemediateams. Een gedetailleerde persona kan u helpen de juiste berichten en inhoud te creëren om uw publiek te betrekken. Uw inhoud wordt relevanter, empathischer, nauwkeuriger, nuttiger en boeiender. Er zijn geen nadelen aan het gebruik van persona’s voor welk merk dan ook. Dat betekent dat het tijd is om aan de slag te gaan en persona-building aan uw strategie toe te voegen. Het bericht Doen persona’s er ECHT toe in contentmarketing? verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten