SEO is springlevend in 2023. – en later

SEO is springlevend in 2023.  – en later post thumbnail image
Volgens Google Trends en Exploding Topics groeit de vraag naar SEO elk jaar. Voor veel bedrijven is organisch zoekbereik nog steeds een belangrijke bron van verkeer, leads en verkopen. Toch is er geen zichtbaar optimisme in de branche. Sommigen zeggen dat de SEO-industrie als eerste en het hardst zal worden getroffen door de zich ontvouwende economische crisis, en dergelijke angsten zijn aangewakkerd door verschillende ontslagen van spraakmakende SEO-managers en marktleiders. Dit doet me denken aan het beroemde citaat over optimisme en pessimisme toegeschreven aan Henry Ford: “Of je nu denkt dat je het kunt of je denkt dat je het niet kunt, je hebt gelijk. Dit is hoe een selffulfilling prophecy werkt. Als je denkt dat je het niet kunt, zul je niet eens proberen jezelf te saboteren. Aan de andere kant, als je gelooft dat het mogelijk is, zul je perfectie bereiken en dat ondanks enkele obstakels. Daarom is het belangrijk om de situatie optimistisch, of in ieder geval realistisch te bekijken. Momenteel zien we nog steeds een groeiende vraag naar SEO-diensten en bijbehorende werkgelegenheid. Ja, SEO is springlevend.

SEO is niet langer alleen technisch

Door de jaren heen is SEO steeds meer als technisch bestempeld om zich te onderscheiden van andere disciplines en de investering te rechtvaardigen. Maar in werkelijkheid is SEO veel meer dan zorgen voor crawlen, indexeren en indienen, of zorgen voor canonieke tags en gedetailleerde resultaten. Vaak is 80% van het daadwerkelijke SEO-werk gerelateerd aan inhoud en sociale taken. Hoewel content-SEO meestal wordt bestempeld als contentmarketing of gewoon publiceren en volledig (ten onrechte) wordt toegeschreven aan andere teams, gaat sociale SEO eigenlijk niet (alleen) over sociale media, maar over sociale relaties met de mensen die het meest waarschijnlijk met u in contact komen:
  • Website-eigenaren.
  • bloggers.
  • Journalisten.
  • Editors.
  • Uitgevers.
Voordat je om gunsten vraagt, vooral grote zoals verwijzingen, moet je relaties opbouwen met echte beïnvloeders. In zekere zin is het daadwerkelijke bereik slechts de laatste stap van goede sociale SEO. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);

Verkeer op sociale media is niet genoeg

Een van de redenen waarom SEO dood was, is het verkeer op sociale media. In zijn hoogtijdagen zorgde Facebook vanaf 2017 voor meer verkeer naar uitgevers dan Google. deze trend is veranderd. Tot 2023 organisch zoekverkeer domineert, terwijl het verkeer op sociale media blijft dalen. Het is geen of-of. Tegenwoordig gaan SEO en sociale media hand in hand, hoewel het veel minder duidelijk is dan een paar jaar geleden, toen Google+ en het taggen van auteurs de duidelijke indicatoren waren van sociaal zoeken. Ondanks dat Google deze twee en andere sociale tools en functies heeft laten vallen, is zoeken nog steeds sociaal van aard. Denk maar aan deze voordelen:
  • Twitter kan uw zichtbaarheid rechtstreeks op Google verbeteren.
  • Facebook-updates zijn meer openbaar dan voorheen.
  • Populaire inhoud op sociale media trekt veel meer op natuurlijke wijze links aan.
Anders zul je zwaar moeten investeren in outreach en andere PR-inspanningen. Hoewel al in 2007 Ik was een grote fan van sociale media, ik realiseerde me eindelijk dat het niet alleen werkt zonder zoekmachines. Ze spelen verschillende maar complementaire rollen. Sociale media zijn nodig voor ontdekking en zoeken wordt gebruikt in de laatste fasen van de klantreis. Het is onmogelijk om naar iets te zoeken als je niet eens weet dat het bestaat. Eerst moet je iets nieuws ontdekken buiten de zoektocht om er interesse in te krijgen en uiteindelijk te gaan zoeken. Wanneer mensen een aankoop doen, wordt de conversie of verkoop vaak toegeschreven aan zoeken. We weten dat dit slechts een fractie van de waarheid is, omdat deze vorm van attributie de laatste klik overschat. Bovendien kopen kopers zelden rechtstreeks op of via sociale media. De klantreis begint vaak op social media of elders:
  • Het echte leven (mond-tot-mondreclame, billboards).
  • TV en radio (inclusief omroep).
  • Pers (tijdschriften, kranten).
We weten dat er op zijn minst een paar “aanrakingspunten” zijn voordat een persoon besluit om naar iets te zoeken, en zelfs dan is de zoekopdracht in het begin waarschijnlijk informatief en aan het eind alleen navigatie en operationeel. Social SEO werkt ook in het echte leven wanneer familie, vrienden en collega’s u en uw producten of diensten aanbevelen aan iemand anders. Maar ze zullen uw product niet offline of online van deze mensen kopen. Ze moeten hem nog vinden.

SEO-vraag: wat de gegevens ons vertellen

Een van de vele veranderingen die de COVID-19-pandemie teweeg heeft gebracht, is de opkomst van alles wat digitaal is, waardoor de manier waarop mensen leven en werken verandert. Werken op afstand en online winkelen zijn nu en in de nabije toekomst het nieuwe normaal. Als zodanig zijn marketeers gewild om bedrijven te helpen navigeren door het digitale landschap. SEO is geen uitzondering. De groeiende vraag naar SEO-diensten en -expertise blijft ook in 2023 bestaan. Laten we naar de gegevens kijken. Volgens Google Trends groeit de vraag naar SEO al enkele jaren. In de VS piekte het in 2022. December. (Ik heb het filter “Internet en Telecom” gebruikt om enkele valse resultaten voor Koreaanse popsterren te verwijderen.) Google Trends - SEO-gegevensZoekopdrachtgegevens kunnen vertekend zijn omdat ze alleen algemene zoekopdrachten weergeven. Toch groeit de vraag naar algemene SEO. Deze sleutelzinnen staan ​​bovenaan de lijst met ‘gerelateerde zoekopdrachten’, in plaats van de ‘splitsing’ in werkelijke getallen (wat meestal meer dan 100% betekent):
  • seo lokaal
  • SEO bureau
  • SEO-inhoud
  • SEO-adviseur
  • seo-analyse
Google Trends - SEO-gerelateerde vragen

Explosieve onderwerpen

Exploding Topics is perfect voor het ontdekken van trends waar veel vraag naar is. Ik was verrast om SEO onder hen te vinden, waaronder:
  • Technische SEO met 184% groei.
  • “SEO copywriting” met 178 procent.
  • “SEO-specialist” met 146 procent.

LinkedIn

LinkedIn is een goede indicator van de daadwerkelijke vraag op basis van het aantal vacatures voor een bepaalde expertise. De vraag naar SEO groeit al jaren, zeker na de pandemie. Welke bronnen je ook verkiest, de cijfers laten zien dat SEO in 2023 nog springlevend is.

Zelfs als er geen SEO staat, kan het wel SEO zijn

Geloof je nog steeds niet dat SEO bestaat? Als je baas wil investeren in content, marketing en PR, betekent dat vaak echte SEO-gerelateerde taken, zoals:
  • Koppelmagneten maken.
  • Ontwerp van gebruikerservaring.
  • Blogger-bereik.
SEO is nog steeds zo’n technocratische term en de meeste mensen geven de voorkeur aan juiste woorden of minder negatieve. Dus SEO-taken zijn vaak verkeerd gelabeld. In de loop der jaren zijn er veel pogingen gedaan om gewone taal te gebruiken in plaats van SEO. Enkele veel voorkomende SEO-synoniemen zijn:
  • Vindbaarheid.
  • (online) zichtbaarheid.
  • Website optimalisatie.
Vertegenwoordigers van het onderwijs en de overheid zeggen vaak dat het gevonden kan worden omdat het een holistische en zelfs wetenschappelijke benadering impliceert.

SEO-promotie

Dus je wilt je baas, een potentiële klant of zelfs je partner overtuigen om tijd, moeite en geld te investeren in SEO en niet alleen in technische best practices? Hier zijn enkele ideeën om te pleiten voor de nog steeds vaak onderschatte kunst van zoekmachineoptimalisatie:
  • Technische SEO
  • Inhoud SEO
  • Sociale SEO

Google SERP onroerend goed

De pagina’s met zoekresultaten van Google nemen minder ruimte in naarmate de andere zoekfuncties van Google uitbreiden. De concurrentie om de resterende ruimte voor groene resultaten groeit dus ook. Je hebt SEO nodig om op te vallen.

Mensen vragen ook

De overvloed aan zoekfuncties omvat ook People Also Asking, een groeiend aantal echte en potentiële (waarschijnlijk door AI gegenereerde) vragen die mensen kunnen stellen. Uw SEO kan u helpen ze te gebruiken en verkeer te genereren via uw belangrijkste zoekwoorden met één woord.

Lege sites worden niet gerangschikt

Noch lege websites, noch willekeurige inhoud zullen u meer helpen om in Google te scoren. Gelukkig is de “goede oude tijd” van alleen links bouwen en het negeren van de kwaliteit en inhoud van de site voorbij. Uw SEO kan u nog steeds helpen bij het vinden van mogelijkheden om inhoud te creëren door middel van zoekwoordonderzoek. Ze kunnen die content ook creëren of op zijn minst optimaliseren (content SEO) en mensen erover vertellen (sociale SEO).

Met AI overal, zal SEO er nog toe doen?

Toen ik dit artikel voor het eerst opstelde, was de ChatGPT-hype nog maar net begonnen. Google en Bing introduceerden vervolgens hun respectievelijke AI-verbeteringen en zoekhulpmiddelen. De Bard-preview van Google lijkt een beetje slordig en de veelzijdige AI-resultaten van Bing zijn al erg overtuigend. Welke invloed heeft AI-aangedreven zoeken op SEO als discipline? Maakt het nog uit? Met deze snelle veranderingen denk ik dat bedrijven nog meer SEO-advies nodig zullen hebben. Stel jezelf of je baas de vraag: wil je een van de eersten zijn of wachten tot het stof is neergedaald en de concurrentie al is geoptimaliseerd voor AI-verbeterde resultaten? De post SEO is springlevend in 2023. – en verscheen later voor het eerst in zoekmachineland.

Relevante berichten