Hoe u betere SEO-rapporten kunt maken voor de C-suite

Hoe u betere SEO-rapporten kunt maken voor de C-suite post thumbnail image
Met een naderende recessie moet elke cent die in marketing wordt geïnvesteerd, een ROI opleveren. Als er een mismatch is tussen de visie van de CMO en SEO, zal het niet eenvoudig zijn om een ​​buy-in te krijgen. U moet de waarde van organisch zoeken voor het bedrijf en uiteindelijk het belang van uw werk bewijzen. Heb je ooit een SEO-rapport ingediend en meteen gevraagd om “iemand in te plannen” om het te beoordelen? Het rapport was waarschijnlijk te lang om te lezen, dus willen ze dat je de samenvatting persoonlijk geeft. Om deze tijdrovende valkuilen te vermijden, moet u begrijpen welke informatie belangrijk is voor de C-suite en wat waarschijnlijk over het hoofd wordt gezien.

Waarom is een SEO-rapport niet geschikt voor de C-suite?

Een slecht C-suite SEO-rapport heeft een of meer kenmerken.

Inconsistentie met de bredere strategie

Volgens een HubSpot-enquête meldde 17% van de marketeers dat hun team niet nauw was afgestemd op de algemene strategie van het bedrijf. Om ervoor te zorgen dat SEO als een belangrijk onderdeel van het bedrijf wordt beschouwd, richt u zich op het maken van rapporten die nauw aansluiten bij de algemene bedrijfsstrategie.

Slechte focus op inkomen

Dit is waarschijnlijk het belangrijkste element bij het verzenden van een SEO-rapport naar uw CMO. Rapporten die de impact van SEO op de omzet niet benadrukken, kunnen de C-suite doen denken dat het kanaal ondermaats presteert. Het rapporteren van een websiteconversie aan de C-suite is bijvoorbeeld zinloos zonder het organische verkeer en de impact op de omzet bij te houden. Toon CSO-waarde in uw rapporten door statistieken op te nemen zoals klantenwerving, conversieratio’s en organische inkomsten.

Misvattingen over prognoses

Prognoses zijn het maken van schattingen van gegevensstromen, gedrag en verkopen. Het voorspellen van exacte verkeers- en omzetcijfers voor een bepaalde periode kan moeilijk zijn in SEO vanwege de vele variabelen die van invloed zijn op het zoeken. Dergelijke projecties van groei en andere statistieken kunnen verwarrend zijn als ze niet goed worden aangepakt.

Overbodige tekst en jargon

De C-suite ziet een SEO-rapport vol jargon. Door het bedrijf op te lichten, kunnen ze beseffen dat er niets is bereikt. U ziet eruit alsof u moeite heeft om investeringen binnen te halen, dus SEO wordt niet serieus genomen. Vermijd jargon en technische terminologie die moeilijk te begrijpen zijn voor niet-experts.
  • initialisme: CWV, CSS, JS, API, GA4, XML, PR, CMS, CPC, DA, LSI.
  • Jargon: SEO vriendelijk, link juice, PageRank, SEO quick wins en meer.
  • Pluis van het bedrijf: Rollback, touch base, agile, laaghangend fruit, waarschuwingen, doorvoer, overstappen naar een breder bedrijf, dingen oppikken, alle tools in de doos gebruiken, resultaatgericht, het wiel opnieuw uitvinden, enz.
Als interne SEO heb ik geweldige mensen gezien die duidelijk hun best deden. Een lage correlatie met omzet, onvoldoende visuals/grafieken en overmatig jargon leiden echter af van de algehele berichtgeving. CSO-rapporten moeten zo kort mogelijk zijn en visuele hulpmiddelen bevatten om mensen te helpen snel belangrijke punten te begrijpen. Minder en eenvoudiger is altijd meer. Vermijd het oude rapport van 32 pagina’s of de presentatie van 60 dia’s.

Gebrek aan aandacht voor relevantie

CSO-rapporten kunnen niet rechtstreeks worden gekoppeld aan specifieke C-suite-verantwoordelijkheden. Het is jouw taak om de punten met elkaar te verbinden en het rapport te presenteren op een manier die zich richt op de statistieken die relevant zijn voor het verantwoordelijkheidsgebied van elke stakeholder (dwz financiële prestaties voor leidinggevenden, marketingprestaties voor CMO’s, enz.). Geef dagelijks commentaar op elke geïmplementeerde wijziging, nieuwe campagnes die zijn gelanceerd, nieuwe bestemmingspagina’s die zijn geïmplementeerd en meer. Maak een back-up van uw bevindingen en benadruk hoe uw SEO-initiatieven verkeer en inkomsten hebben gegenereerd. Dit is precies het soort informatie dat de C-suite wil zien. Positief of negatief, ze willen de impact van de strategie op de omzetdoelstellingen zien en hoe jouw werk als SEO-bureau/-consultant zal bijdragen aan hun doelstellingen. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);

Hoe best in class communiceert met de C-suite

Volg de onderstaande stappen om deze uitdagingen het hoofd te bieden en ervoor te zorgen dat CSO-rapporten aantrekkelijk zijn voor belangrijke besluitvormers.

Toon waarde

C-suite executives zijn altijd op zoek om kosten te besparen en de efficiëntie te verbeteren, dus SEO is een cruciaal onderdeel van de directiekamer. (Hier is een geweldig artikel over effectieve SEO-communicatie met de C-suite.) SEO’s moeten duidelijk:
  • Communiceer en toon de waarde van het kanaal aan de C-suite en het senior management.
  • Benadruk de impact van SEO op belangrijke bedrijfsstatistieken zoals websiteverkeer, omzet en klantenwerving.
  • Noem een ​​moment waarop u een positief rendement had op het bedrag dat u aan betaalde campagnes besteedde.
Daarnaast kan de SEO samenwerken met de CMO en andere senior managers om ervoor te zorgen dat zij op een begrijpelijke en relevante manier rapporteren.

Afstemming met de bredere bedrijfsstrategie

Focus op het ontwikkelen van een gedocumenteerde strategie die nauw aansluit bij de algemene bedrijfsstrategie. Dit zorgt ervoor dat:
  • SEO wordt beschouwd als een belangrijk onderdeel van het bedrijfsleven, niet als een technisch gevolg.
  • De statistieken en gegevens in SEO-rapporten zijn relevant en zinvol voor het senior management.

Relaties en opleiding

Heeft u een senior positie in SEO bij uw bedrijf of bureau? Geweldig, zo ja, kent iemand in de C-suite uw naam? Zo niet, dan is dit een goed moment om te beginnen met het opbouwen van gezonde relaties met uw belangrijkste belanghebbenden. Beroemd zijn betekent niet dat je aandacht moet trekken op Twitter of de sociale kanalen van je bedrijf. In plaats daarvan, verlaat je op sociale evenementen (dwz gemeentehuizen, presentaties of conferenties) je comfortzone, laat je oplichterssyndroom los en praat met ze.

C-suite rapportstructuur

Een effectief SEO-rapport voor de C-suite moet een samenhangende structuur hebben en gedetailleerde, goed doordachte antwoorden op de vragen van de klant bevatten. Het is belangrijk: maak het zo visueel mogelijk door gebruik te maken van grafieken en diagrammen. Een rapport gevuld met tekst zorgt ervoor dat mensen meteen afhaken en je vragen een vergadering te beleggen om door te nemen (wat, zoals eerder vermeld, TL;DR betekent!). Hier is een geweldige (betaalde sjabloon): Dashboardelementen PowerPoint-sjabloon. Effectieve communicatie-expert Barbara Minto is een van de eerste consultants van McKinsey. Ze ontwikkelde het piramideprincipe vanuit het idee dat twee dingen elkaar niet kunnen uitsluiten en wederzijds uitputtend kunnen zijn (MECE). Rapportagestructuur Pyramid Principle De MECE-structuur zorgt ervoor dat elk datasegment (als een enkele ontdekking) alle informatie bevat:
  • Mutually Exclusive (ME) – Dit betekent dat geen enkele set overeenkomt met een andere set.
  • Geen enkele groep mist belangrijke informatie of heeft duidelijke hiaten in de informatie.
Om de klant nuttig advies te kunnen geven, moeten de aanbevelingen duidelijk en nauwkeurig zijn. Beschouw ze als de belangrijkste punten van een rapport die gemakkelijk te onthouden en te delen zijn met anderen. U kunt op een van de volgende manieren aanbevelingen doen in een managementadviesrapport:
  • “Om naar X te verwijzen, raden we aan Y voor Z in te voeren.”
  • De resultaten van onze data-analyse toonden aan dat het toepassen van Z het X-probleem kan oplossen dat verhindert dat Y wordt bereikt.
  • We gebruikten [the tool/method/technology] X om het probleem van Y te onderzoeken en Z aan te bevelen als de beste oplossing.
De samenvatting moet als laatste worden ingevuld. Op deze manier kunt u de belangrijkste resultaten en ideeën selecteren en aan het begin van het rapport plaatsen. Gerry White van Riverside FM, die voor de BBC en Just Eat heeft gewerkt, heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar succesvolle SEO-rapportage voor de C-suite. Hieronder is de grafiek die hij voorstelde: SEO-rapportagestructuur - Gerry White Het boeiende Leer SEO-actieplan van Aleyda Solis bevat een uitgebreid gedeelte over SEO-rapportage. Bekijk de bronnen en voorbeelden en pas ze toe op het hier beschreven proces. Vergeet niet om het altijd omzetgericht te houden en in lijn met de bredere strategie.

Interne SEO’s die rapporteren aan de C-suite

Ik vroeg interne SEO-professionals om hun inzichten over rapportage aan de C-suite. Dit is wat sommigen te zeggen hadden: As NieuwSEO-manager, Virgin Mobile.
  • “Een senior business executive geeft meestal niet om de fijnere details van hoe de ene groep zoekwoorden presteert in vergelijking met de andere. Ze willen gewoon ingaan op de belangrijke details, zoals:
    • Hoe helpt dit kanaal ons om ons doel te bereiken?
    • Presteert dit kanaal beter of slechter dan we hadden verwacht en waarom?
    • Wat moet dit kanaal doen om het doel te bereiken?
  • Als je ze helpt het lawaai te doorbreken, zullen ze meer geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt. Meer gedetailleerde informatie is natuurlijk fijn als uw melding aanvullende vragen oproept.
Verschillende interne SEO’s wezen ook op ontbrekende elementen in bureaurapporten. Dixon JonesCEO van Inlinks
  • “…[L]Bevestiging van “wat nu te doen” acties (met waarom). Honderd acties/inzichten helpen niet. De andere drie “banen” die in vertrouwen worden gegeven, zijn beter (voor mij).
Aymen LoukilCEO Speetals
  • “Wees bij het rapporteren aan de C-suite of CMO beknopt en kom ter zake. Neem ook winsten en verliezen op in een actieplan voor de korte termijn om problemen aan te pakken.”
Martijn Scheijbeler, SVP Marketing, RVshare
  • “Te veel details. Punt.”
Brian SabineSEO, Scheermes
  • “Gegevens zonder context. Tenzij het rapport…
    • Wat het betekent.
    • Waarom het geeft erom.
    • Hoe u/de cliënt dient te antwoorden.
  • …dan zou het waarschijnlijk niet moeten bestaan.
Het bericht Hoe u betere SEO-rapporten kunt maken voor de C-suite verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten