Google-lookalike doelgroepen (of segmenten) worden vanaf 2023 uit alle advertentiegroepen en campagnes verwijderd. 1 augustus Deze doelgroepen presteren over het algemeen goed in elk type campagne, dus adverteerders en merken moeten een plan hebben om deze gouden doelgroepen te vervangen.
Wat zijn lookalike doelgroepsegmenten?
Vergelijkbare segmenten (voorheen bekend als vergelijkbare doelgroepen) zijn automatische doelgroepen die Google Ads maakt wanneer de oorspronkelijke lijst aan bepaalde criteria voldoet, zoals grootte en recentheid. Voorlopig gebruikt Google Ads machine learning om deze automatische doelgroep op te bouwen. Het analyseert uw seed-lijst om overeenkomsten met andere Google-gebruikers te identificeren, zoals:
Recent zoekgedrag.
Websites bezocht.
Gemeenschappelijke onderwerpen.
Als er voldoende statistisch significante gelijkenis wordt gevonden met nieuwe gebruikers, wordt er automatisch een vergelijkbaar doelgroepsegment gemaakt. Deze nieuwe doelgroepen kunnen worden gemaakt op basis van websitetags, YouTube-gebruikers of lijsten met klantenmatches met behulp van offline gegevens die in uw account zijn geïmporteerd.
Wanneer gegevens uit de eerste hand, zoals klantenlijsten, worden gebruikt om vergelijkbare doelgroepsegmenten te maken, kan dit een krachtige prestatiemaatstaf zijn voor nieuwe Google Ads-klanten. Een doelgroepsegment wordt immers gevuld met andere gebruikers die overeenkomen met de gedragsprofielen van degenen die bij u kopen. Volgens Google kun je 41% meer conversies krijgen door vergelijkbare segmenten te combineren met campagnes met display-advertenties.
Waarom verdwijnen lookalike doelgroepen?
Vanwege het uitfaseren van cookies van derden en de voortdurende noodzaak om de privacy van gebruikers te vergroten, zal Google in 2022 een nieuw beleid implementeren. in november aangekondigd dat het lookalike doelgroepen zou verwijderen. Google redeneerde dat gezien de voortdurende veranderingen en onzekerheid in de branche, er een duurzamere oplossing nodig was voor de toekomst. Ze beweren dat geoptimaliseerde targeting, doelgroepuitbreiding en slim bieden privacygericht zijn en adverteerders in staat zullen blijven stellen relevante doelgroepen te bereiken. Lookalike doelgroepen kunnen fantastische prestaties leveren, afhankelijk van de kwaliteit van uw eerste lijst. Als ze stoppen met werken in 2023 In augustus wil je een veranderstrategie hebben en vier weken of meer kennis voor de verandering. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);
Hoe u zich kunt voorbereiden op het verwijderen van vergelijkbare doelgroepsegmenten
Stap 1: Inventarisatie waarbij gebruik wordt gemaakt van lookalike audiences
Binnen Publieksmanager volgens Gedeelde bibliotheeku kunt filteren op vergelijkbare gebruikte segmenten in alle campagnes.
Vergelijkbare doelgroepen kunnen worden gebruikt in YouTube-, Discovery- en Display Netwerk-campagnes, evenals in Search en Shopping. Controleer ook uw doelgroepsignalen in uw best presterende campagnes. Hier is een inventarisatieblad dat u kunt gebruiken om een goede audit uit te voeren van vergelijkbare doelgroepsegmenten. Als u klaar bent, kunt u de juiste strategie bepalen om over te stappen van vergelijkbare doelgroepsegmenten om dezelfde of betere prestaties te behouden.
Stap 2: Gebruik Slim bieden en schakel over op op waarde gebaseerde tracking om de Google-kwaliteitssignalen te verbeteren
Als u ‘Slim bieden’ nog niet gebruikt in uw campagnes, zult u merken dat het uw prestaties verbetert zonder vergelijkbare doelgroepsegmenten. Deze biedstrategieën gebruiken machine learning van Google in elke advertentieveiling om conversies en conversiewaarden automatisch te optimaliseren. Nu trackinggegevens steeds minder beschikbaar zijn, is Slim bieden uw beste keuze en het is bewezen dat het resultaten oplevert voor alle soorten campagnes. Value-based monitoring gaat een stap verder door te rapporteren over wat het belangrijkst is. Door waarden toe te voegen aan individuele conversies, kunnen de bied- en targetingalgoritmen van Google prioriteit geven aan wie u moet bezoeken en waarom, waardoor uw prestaties verder worden verbeterd.
Stap 3: Gebruik Klantenmatch om uw Google-zoek- en SEO-signalen te verbeteren
Als u zich niet heeft afgemeld, worden klantenmatchlijsten nu automatisch opgenomen als signaal voor Slim bieden, zoals Doel-CPA, Doel-SIG en Aantal conversies maximaliseren. Upload hoogwaardige klantnalevingsgegevens om u te helpen bieden op prestaties en de prestaties van uw geoptimaliseerde targeting te verbeteren. Dit is vooral handig bij het verwijderen van vergelijkbare doelgroepsegmenten.
Stap 4: Test nieuwe doelgroepsegmenten op basis van data-inzichten
Maak aangepaste segmenten als je dat nog niet hebt gedaan Mensen die een van deze termen hebben gegoogeld de meest winstgevende zoekopdrachten. Maak er een voor merkgerelateerde zoektermen en een tweede voor de best presterende niet-merkgerelateerde zoektermen van uw account. Blijf op bezoek Inzichten uit uw gegevens om hoog-indexerende leads en gemeenschappelijke interessesegmenten te ontdekken voor uw first-party doelgroepsegmenten. Gebruik deze training om een nieuw algemeen doelgroepsegment te maken en verschillende niveaus van betrokkenheid bij indexeringsscores te testen.
Deze doelgroepen zijn ideaal om te testen met bestaande segmenten van vergelijkbare doelgroepen. Ze kunnen allemaal tegelijk worden toegevoegd op advertentiegroepniveau en de prestaties worden na twee tot vier weken gemeten.
Stap 5: Test geoptimaliseerde targeting om de prestaties te verbeteren en het publiek te vergroten om te bereiken en te overwegen
Geoptimaliseerde targeting is de door Google aanbevolen vervanging voor vergelijkbare doelgroepsegmenten in campagnes in het Display Netwerk, Discovery en Video Action. Maar voordat u geoptimaliseerde targeting inschakelt voor alle advertentiegroepen met vergelijkbare doelgroepsegmenten, is het belangrijk om te onthouden dat deze functie het beste werkt met first-party doelgroepen. Voeg als best practice gegevens uit de eerste hand toe, zoals lijsten met klantmatches, en schaal langzaam op naar geoptimaliseerde targeting of doelgroepuitbreiding, zodat er voldoende tijd overblijft om de resultaten te meten.
Stap 6: Vraag bètatoegang aan om demografische expansie uit te schakelen
Als u video-actiecampagnes gebruikt met geoptimaliseerde targeting, negeert Google opzettelijk uw demografische uitsluitingen. Volgens een ondersteuningsmedewerker van Google: “Als het gaat om geoptimaliseerde targeting voor video-actiecampagnes, hebben we te maken met demografische expansie. Dit betekent dat advertenties met ingeschakelde geoptimaliseerde targeting kunnen worden getoond aan gebruikers die geen geselecteerde demografie hebben (demografische uitsluiting), maar alleen als het systeem denkt dat er een sterk of hoog conversiesignaal is wanneer de advertentie aan de gebruiker wordt getoond (dwz eerdere zoekgeschiedenis, relevante videoweergaven, enz.).“
De beste oplossing om u af te melden voor het targeten van gerichte demografische gegevens met geoptimaliseerde targeting, is door een witte lijst aan te vragen om demografische expansie uit te schakelen. U kunt dit doen door contact op te nemen met uw Google-vertegenwoordiger.
Stap 7: verplaats uw websitedoelgroepen zo snel mogelijk naar GA4
Google Analytics 4 heeft privacyfuncties en mogelijkheden voor het volgen van doelgroepen om u te helpen bij te blijven met privacywijzigingen en het verwijderen van cookies door derden. GA4 helpt bedrijven tools en functies te gebruiken die het eenvoudiger maken om te voldoen aan wetten inzake gegevensprivacy, zoals de AVG. Zo anonimiseert GA4 standaard de IP-adressen van alle websitebezoekers. Als er nog steeds remarketingdoelgroepen worden gemaakt vanuit Universal Analytics, maakt u deze lijsten opnieuw in GA4 en schakelt u ze in Google Ads in. Om over te schakelen naar GA4 Audiences, moet uw GA4-account zijn gekoppeld en geactiveerd in Google Ads. Ten tweede, zorg ervoor dat het verzamelen van Google Signals-gegevens is ingeschakeld en dat u de toestemming voor het verzamelen van gebruikersgegevens bevestigt door naar te gaan Gegevensinstellingen > Gegevensverzameling Op het GA4-beheertabblad.
Wennen aan op privacy gerichte doelgroeptargeting in Google Ads.
Hoe teleurstellend het ook is om te horen over het verwijderen van vergelijkbare doelgroepsegmenten, we hopen dat deze gids u zal helpen uw prestaties in Google Ads te behouden en zelfs te verbeteren. Tijden veranderen in deze branche, zoals altijd. Blijf altijd voorop met het juiste plan in dit steeds veranderende privacylandschap. Het bericht Afmelden voor Google Ads Lookalike Audience Segments verscheen eerst op Search Engine Land.
Na 20 januari werd afgetopt op 12.000 werknemers, heeft het Amerikaanse ministerie van Justitie deze week formeel een antitrustzaak aangespannen tegen Google. Met geruchten over een mogelijke rechtszaak die al
YouTube wijzigt per direct zijn advertentiebeleid om videomakers in staat te stellen inkomsten te genereren met inhoud die een kleine hoeveelheid godslastering bevat. De update, die op 7 maart van
Met de release van frequentietargeting geeft Google adverteerders meer controle over hoe vaak mensen hun advertenties op YouTube zien. Voorheen was beheer van advertentiefrequentie op YouTube alleen beschikbaar via campagnes