Google Analytics 4 instellen met Google Tag Manager

Google Analytics 4 instellen met Google Tag Manager post thumbnail image
Google Analytics 4 biedt een betrouwbare, op gebeurtenissen gebaseerde methode om website-activiteit bij te houden. De stopzetting van Universal Analytics heeft veel marketeers echter gedwongen om hun favoriete analyseplatform opnieuw te leren, een heel andere interface te gebruiken en een nieuw installatieproces te doorlopen. Het opzetten van evenementen en conversies heeft ook een steilere leercurve. Gelukkig kan Google Tag Manager (GTM) het proces van het instellen van GA4 op uw website vergemakkelijken en uw afhankelijkheid van codeaanpassing verminderen. In dit artikel laat ik u zien hoe u basis-GA4-trackingcode implementeert met GTM en hoe u aangepaste gebeurtenissen maakt om meer gedetailleerde gegevens te verkrijgen.

Hoe de belangrijkste GA4-code in te stellen

De tag gtag.js is de belangrijkste trackingcode die u op uw website moet plaatsen. Zodra u dit op alle pagina’s activeert, begint u met het vastleggen van alle standaard GA4-gegevens voor sitebezoekers. Met GTM kunt u deze tag eenvoudig instellen met slechts een paar klikken en uw account-ID plakken. Opmerking: Als u de Universal Analytics-tag (analytics.js) al op uw site heeft geactiveerd, kunt u deze actief houden met GA4. Volgens Google stopt Universal Analytics echter vanaf 2023 met het vastleggen van gegevens. 1 juli (GA360-property’s worden geregistreerd tot 1 juli 2024). De gegevens zijn vanaf nu minimaal zes maanden beschikbaar.

Stap 1

Om te beginnen met het instellen van een GA4-tag, gaat u naar uw gewenste account en container in GTM en selecteert u “Nieuwe tag toevoegen”. Stap 1 – Voeg een nieuwe tag toe

Stap 2

Klik nu op “Tagconfiguratie” om opties voor verschillende soorten tags te zien. Kiezen Google Analytics: GA4-configuratie. Stap 2 – GA4-tagconfiguratie

Stap 3

U ziet een veld om de meting-ID in te voeren. Zoek de metings-ID in uw account en plak deze hier. Als u deze tag opslaat, kunt u deze selecteren in het vervolgkeuzemenu bij het instellen van GA4-gebeurtenissen in plaats van elke keer handmatig naar de ID te zoeken. Voor de meeste gebruikers kunt u het beste het selectievakje ‘Paginaweergavegebeurtenis verzenden wanneer deze configuratie wordt geladen’ aangevinkt laten. Dit zorgt ervoor dat elke keer dat een gebruiker een nieuwe pagina bezoekt, de paginaweergave wordt bijgehouden aan het einde van GA4. Er kunnen meer gecompliceerde gevallen zijn waarin u de paginaweergave niet wilt activeren. (Als u bijvoorbeeld een tag gebruikt om eigenschappen in te stellen voor een ingelogde gebruiker of client die een bewerking uitvoert zonder de pagina-URL te wijzigen.) Stap 3 - Verzend de PageView-gebeurtenis wanneer de configuratie is geladen

Stap 4

Klik op het activeringsvakje om te selecteren waar u de tag op uw site wilt activeren. In de meeste gevallen wilt u waarschijnlijk dat GA4 op alle pagina’s is geactiveerd. Afhankelijk van uw instellingen, wilt u misschien bepaalde pagina’s uitsluiten, zoals het persoonlijke inloggedeelte. U kunt regels maken op basis van URL-paden, klikken op specifieke pagina-elementen en meer om nauwkeurig af te stemmen waar de tag wordt geactiveerd.

Stap 5

Sla de tag op en publiceer de GTM-container om deze te publiceren. U zou nu GA4 op uw site moeten zien geactiveerd. Om te controleren of u daadwerkelijk sessies bijhoudt, controleert u het gedeelte Realtime van Google Analytics. U zou uw bezoek kort na uw bezoek aan de site moeten zien. Stap 5 - Realtime beoordeling Nu je de basistag gtag.js hebt, kun je doorgaan en aanvullende aanpassingen instellen, zoals het toevoegen van evenementen. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);

GA4-gebeurtenistracking instellen in Google Tag Manager

Met zijn focus op op gebeurtenissen gebaseerde scores, biedt GA4 ingebouwde gebeurtenisregistratie voor meerdere site-interacties waarvoor voorheen aangepaste instellingen in Universal Analytics nodig waren. U kunt geavanceerde meting inschakelen om gebeurtenissen voor scrollactiviteit, uitgaande klikken, bestandsdownloads en videoweergaven rechtstreeks in de GA4-interface te activeren. GA4 verbeterde meting Houd er echter rekening mee dat deze gebeurtenissen nog steeds beperkingen hebben in vergelijking met de meer geavanceerde volgopties die u kunt instellen met GTM. De scroll-trackingoptie activeert bijvoorbeeld gewoon een “scroll”-gebeurtenis wanneer de gebruiker de onderkant van de pagina bereikt (gemeten op het 90 procentpunt). U kunt standaard niet bijhouden wanneer de gebruiker naar eerdere punten op de pagina begint te scrollen. Met GTM kunt u echter gebeurtenissen activeren met specifieke instellingen voor verschillende paginascrolldrempels (bijv. 25% / 50% / 75% / 100%) voor meer gedetailleerde analyse. Het mooie van GTM ligt in de mogelijkheid om gemakkelijk gebeurtenissen te activeren om een ​​breed scala aan acties uit te voeren die gebruikers op de site kunnen ondernemen. We gebruiken scroll-tracking hier als voorbeeld van het instellen van gebeurtenissen, maar houd er rekening mee dat u de GA4-gebeurtenistag kunt gebruiken om gebeurtenissen te maken voor elk van de triggers die beschikbaar zijn in GTM.

Stap 1

Maak om te beginnen een nieuwe tag aan met het tagtype Google Analytics: GA4 Event. Selecteer uw GA4-ID onder Configuratietag. Stap 1 - GA4-scrollgebeurtenis

Stap 2

Voer vervolgens de naam in van het evenement dat u wilt zien in de Google Analytics-interface. In dit geval gebruiken we ‘scroll’ om overeen te komen met de bestaande ‘scroll’-gebeurtenis die door GA4 wordt gecontroleerd.

Stap 3

Klik op de sectie Gebeurtenisparameters om deze uit te vouwen. Hier kunnen we een aangepaste parameter toevoegen om meer informatie over het evenement naar Google Analytics te sturen. In dit geval sturen we procentuele waarden wanneer mensen naar specifieke punten op de pagina scrollen.

Stap 4

We gebruiken “scroll_depth” voor de parameternaam. Vervolgens zal de waarde zijn {{Scrolldieptedrempel}}Een GTM-variabele die het scrolpercentage geeft wanneer mensen interactie hebben met de pagina en de gegevens worden teruggestuurd.

Stap 5

We zullen een trigger moeten maken om de waarden te definiëren die we willen bewaken. Om een ​​nieuwe trigger te starten, klikt u onderaan op het gedeelte “Triggers” en selecteert u Scrol dieptetriggerR. U kunt vervolgens kiezen voor verticale of horizontale scroldiepte en ervoor kiezen om te volgen op percentage of pixeldiepte. Gezien de verscheidenheid aan schermformaten waaruit mensen kunnen bladeren, is de procentuele optie waarschijnlijk de beste keuze. Voeg het aantal scrollpunten toe dat u wilt volgen, gescheiden door komma’s. Stap 5 - Scrolldiepte-triggerconfiguratie

Stap 6

Sla de trigger op, sla de tag op en post deze live. U zou nu meer gedetailleerde scrollgegevens moeten zien wanneer u het gedeelte Gebeurtenissen van Analytics bekijkt. U kunt hetzelfde basismodel hierboven gebruiken om aanvullende gebeurtenissen in Google Analytics te activeren. Gebruik de standaard GA4-gebeurtenissen of maak aangepaste gebeurtenisnamen. Voeg parameters toe om aanvullende informatie en variabele gegevenspunten op te nemen.

Het instellen van GA4 en GTM is eenvoudiger dan u denkt

Begin nu met het instellen van GA4 met GTM. Aangezien GA4 gemeengoed is geworden, is een goed geconfigureerde eigenschap van cruciaal belang voor elk bedrijf dat online prestaties wil monitoren. GTM is de gemakkelijkste manier om een ​​GA4-installatie te installeren die ook gemakkelijk aanpasbaar is. Als u GA4 actief heeft, bedenk dan welke acties u op uw site wilt volgen en stel daar evenementen voor in. Het bericht Google Analytics 4 instellen met Google Tag Manager verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten