GA4 “automatische overdracht”: hier is waarom u zich zou moeten afmelden

GA4 “automatische overdracht”: hier is waarom u zich zou moeten afmelden post thumbnail image
Google begint automatisch met het configureren van uw Universal Analytics-property’s in Google Analytics 4 (GA4) voor u. Maar eigenlijk jij wil het niet doen om vele redenen. Is uw GA4 al ingesteld? U kunt nog steeds worden onderworpen aan “automatische overdracht”. Lees verder voor meer informatie hierover en hoe u zich kunt afmelden.

Overgang naar GA4

9 februari Google heeft een e-mail gestuurd naar e-mail waarin staat dat ze binnenkort beginnen met het configureren van Google Analytics 4 voor gebruikers in maart (al deze week). GA4-automatiserings-e-mail Dit betekent dat als u een Universal Analytics-property (UA) heeft maar niet naar GA4 bent gemigreerd, Google een GA4-property voor u maakt op basis van vele UA-instellingen, zoals doelen, doelgroepen, advertentielinks, gebruikers en meer. Maar wat definieert Google als “niet geporteerd”? Scenario 1: U heeft een UA-property en u heeft geen GA4-property ingesteld. UA-eigendom wordt niet kwijtgescholden door de automatische migratie-instelling. Dit zal een veelvoorkomend scenario zijn voor mensen die geen tijd hebben of geen zin hebben om GA4 in te stellen. Dit is eigenlijk de “lange staart” van klanten die Google in GA wil behouden. Als je gewoon geen tijd of zin hebt gehad om de overdracht te doen, is dit misschien geen slechte optie. Houd er echter rekening mee dat uw gegevens er totaal anders uit kunnen zien. (Zie hieronder voor meer informatie over hoe de overdracht werkt.) Scenario 2: U heeft een GA4-property gemaakt, maar deze niet gekoppeld aan een UA-property. Google weet niet dat het uw UA-eigendom is en denkt niet dat het is verplaatst. Heb je dit pop-upmodel gezien in GA4? Het komt waarschijnlijk omdat het elke keer verschijnt wanneer u zich aanmeldt of bijwerkt. Pop-up voor eigendomsoverdracht in GA4 Wat doet binden? Het laat Google weten dat u een GA4-property heeft gemaakt die is gekoppeld aan een UA-property. Zal het voorkomen dat Google u automatiseert? Niet noodzakelijk. Dit hangt af van hoeveel van de GA4-configuratie-assistent u hebt voltooid (daarover binnenkort meer). Scenario 3: U heeft een GA4-property gemaakt en gekoppeld aan een UA-property, maar u heeft niet alle stappen in de GA4-configuratieassistent voltooid. Als u zich niet heeft afgemeld voor de migratie-UA, begint Google de gaten in dit scenario op te vullen. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);

De GA4-configuratie-assistent gebruiken

De GA4-configuratie-assistent is een tool in 12 stappen waarmee u de voortgang van uw GA4-migratie kunt volgen. Het bevat een aantal behoorlijk handige tools, zoals ondersteuning voor doelgroepmigratie en een eenvoudiger Google Ads-koppelingsproces. GA4-configuratie-assistent

Advertentie koppelen

Meestal heeft u dubbele beheerderstoegang nodig, wat betekent dat u beheerder moet zijn van zowel uw Analytics- als uw Ads-account om te koppelen. Zorgen voor de juiste toegangsniveaus kan frustrerend en tijdrovend zijn. De configuratie-assistent geeft een overzicht van de links die je in je UA hebt en vereist geen beheerderstoegang tot Ads om te linken. Dit is geweldig als u iemand heeft die normaal gesproken niet betrokken is bij advertenties die u door de overgang helpen, zoals een aannemer of een bureau. GA4 Setup Assistent Google Ads koppelen Zodra je klikt Importeren vanuit Universal Analytics, een nieuw scherm toont alle advertentielinks die u in UA heeft ingesteld. U kunt de vakjes die u in GA4 wilt importeren aan- of uitvinken en vervolgens klikken op Import Selected Ads Links. Het is zo simpel. GA4-importadvertentielinks

conversies

De tool verwijst uw conversies door naar UA en controleert of ze in aanmerking komen (dwz evenement- of bestemmingsdoelen) om te worden overgedragen naar GA4. Doelen die andere doeltypen of regex gebruiken, zijn momenteel niet overdraagbaar, maar kunnen dat in de toekomst wel zijn. GA4 Setup Assistant-conversies Dit overdrachtsscherm is vergelijkbaar met het scherm voor het koppelen van advertenties. Vink de juiste doelen aan om over te zetten naar GA4-conversies. Ongeldige doelen worden grijs weergegeven. U heeft de mogelijkheid om de naam van de conversie te wijzigen. Ik raad aan om het onderstreept te laten. GA4 om bestaande doelen te importeren

Gebruikers

Het is niet zo flitsend, maar als je veel gebruikers hebt met toegang tot je UA-middelen die je naar GA4 wilt kopiëren, kan dit de handigste tool zijn. Wanneer u kiest Importeren vanuit Universal Analytics., wordt u doorverwezen naar een artikel in het Helpcentrum waarin het proces in detail wordt beschreven. Hiervoor moet u de add-on-tool Google Spreadsheets gebruiken. Het klinkt als werk, maar het is behoorlijk snel en pijnloos. Het helpcentrum-artikel bevat uitstekende stapsgewijze instructies voor het gebruik ervan.

Waarom sommige gebruikers zich willen afmelden

Terug naar de waarschuwingen die ik voor u heb voorbereid… Laten we zeggen dat u scenario 3 tegenkomt (dwz u heeft een GA4-property gemaakt en deze aan een UA-property gekoppeld, maar u heeft niet alle stappen in de GA4-configuratieassistent doorlopen) . Alles wat u niet als voltooid hebt gemarkeerd in de GA4 Setup Assistant-tool, wordt voor u gedaan. Dit is waar, naar mijn mening, dingen snel onduidelijk kunnen worden. GA4-configuratie-assistent - onvolledig Ja, ik zei net dat de configuratie-assistent een aantal handige tools heeft. Maar ze zijn handig omdat je de migratie zelf kunt regelen. U moet alle 12 stappen in de configuratie-assistent aanvinken Compleet zelfs als je dat niet hebt gedaan – tenzij je wilt dat Google het doet. Dit is vooral belangrijk in de volgende zeven stappen:
  • Google Alerts inschakelen.
  • Opzetten van conversies.
  • Het definiëren van doelgroepen.
  • Gebruikersbeheer.
  • Associatie met Google Ads.
  • Bieden voor GA4-conversies.
  • Advertenties targeten op GA4-doelgroepen.
Laten we er een paar uitsplitsen:

Linken naar Google-signalen

Google-signalen zijn vereist voor remarketing/targeting met behulp van Google-producten. Sommige landen kunnen echter juridische implicaties of beperkingen hebben, dus ik raad u aan om voor de zekerheid contact op te nemen met uw juridische team.

Gebruikersbeheer

Ik zei net hoeveel ik van deze functie hou. Maar met grote kracht komt grote verantwoordelijkheid. Controleer de toegang die u hebt verleend, aangezien er mogelijk gebruikers zijn die u niet wilt verplaatsen. Als je Google dit laat doen, verplaatsen ze iedereen van UA.

Bieden voor GA4-conversies

Hier begint het echte gevaar. Als u Google uw conversies voor u heeft laten overdragen en u ze niet heeft geverifieerd, gelooft u dat ze op hun woord geloven dat u nog steeds belangrijke acties van UA overweegt die ze zouden kunnen overdragen. Als u Google vervolgens laat bieden op die conversies in uw advertenties, veranderen ze de doelen van UA- naar GA4-conversies waarvoor u echt geld uitgeeft. Als u die conversies niet identificeert, loopt u het risico dat een geautomatiseerd proces uw geld uitgeeft op manieren die u niet wilt of die niet zijn geoptimaliseerd voor uw huidige doelen.

Advertentietargeting op basis van GA4-conversies

Zelfde problemen als hierboven. Je moet het publiek voor je googelen, hopen dat ze goed genoeg zijn en ze dan je geld aanbieden. Uw zorg wordt uit het proces gehaald. Hoe ziet de migratie er dan uit? Voor sommige dingen, zoals conversies, kunnen ze een UA_ naar de conversienaam GA4, wat aangeeft dat het afkomstig is van UA. Andere dingen hebben mogelijk geen links naar waar ze vandaan komen.

Overtuigd? Hier leest u hoe u zich kunt afmelden

Dus ben je er al van overtuigd dat je automatisering moet afschaffen? Hier is hoe. Ga in uw Universal Analytics-account naar Beheerder > Eigenschapskolom > GA4-configuratie-assistent. Scroll naar beneden en zet de schakelaar “Automatisch hoofd GA4-eigenschap instellen” uit. Afmelden voor automatische GA4-migratie Het afstand doen van UA-eigendom wordt niet overgedragen. Als u zich niet afmeldt, maar wel bent gekoppeld (dat pop-upvenster dat we steeds krijgen), moet u Markeer als voltooid alle 12 stappen (of alles wat u niet automatisch wilt migreren) in de GA4 Property Setup Assistant. Als u zich niet afmeldt of ze niet allemaal als voltooid markeert, kan Google vanaf deze week sommige of al uw UA-property’s overzetten naar GA4-property’s. Hoe complexer uw UA-property is, hoe later deze zal migreren, aangezien deze waarschijnlijk zal beginnen met eenvoudigere property’s. De post GA4 Auto-Transfer: hier is waarom u moet stoppen verscheen eerst op Search Engine Land.

Relevante berichten