Privacy Sandbox beta is een tool waarmee bedrijven geld kunnen verdienen met uw gegevens zonder er rechtstreeks toegang toe te hebben, wat volgens Google veel beter is in het beschermen van de privacy van gebruikers. Op dit moment staan wijzigingen in Google Chrome in de schijnwerpers, waarbij ze zich verplichten tot het verwijderen van cookies van derden, die de afgelopen drie decennia de belangrijkste methode zijn geweest die door bedrijven (waaronder Google) is gebruikt om uw online activiteiten bij te houden. De nieuwe bètatest is als eerste beschikbaar voor een “klein aantal Android 13-apparaten en zal in de loop van de tijd worden uitgebreid”. Als je bent geselecteerd, ontvang je een melding met de optie om je aan of af te melden. Een beperkt aantal app-ontwikkelaars zal de bètaversie ook kunnen testen.
Hoe de privacysandbox werkt. Momenteel heeft iedereen gemakkelijk toegang tot uw gegevens, maar met de komst van Privacy Sandbox voor Android kan dit scenario tot op zekere hoogte veranderen. Het besturingssysteem van je telefoon blijft je activiteit volgen; de gegevens die het verzamelt, blijven echter op uw apparaat staan. Noch Google, noch iemand anders zal een kopie van deze gegevens ontvangen. In plaats daarvan analyseert je telefoon de verzamelde gegevens en categoriseert hij je in verschillende interessegroepen, zoals ‘sportliefhebbers’, ‘mensen die van blauwe shirts houden’ of ‘Gizmodo-journalisten die eentonige gegevensartikelen schrijven’. Bedrijven kunnen deze inzichten gebruiken voor hun gewenste advertentiestrategieën, maar zonder toegang tot de onderliggende gegevens. Simpel gezegd, u kunt nog steeds het onderwerp zijn van gerichte advertenties, maar met minder openbaarmaking van uw persoonlijke gegevens. Dit is goed voor gebruikers omdat het voor bedrijven moeilijker wordt om gedetailleerde informatie te verzamelen over uw activiteiten op niet-gerelateerde apps en websites.
Vier het nog niet. De privacysandbox bevat nog steeds gegevensverzameling, dus het is belangrijk om te beseffen dat de gegevensstroom hierdoor niet volledig wordt gestopt. Veel andere bedrijven ontwikkelen verschillende tools om uw online activiteiten te volgen, waarmee de privacymaatregelen die Google van plan is te implementeren, kunnen worden omzeild.
Vergeet FLEDGE niet. Met FLEDGE controleert uw telefoon de apps die u gebruikt en vertelt adverteerders welke apps u wilt zonder uw identiteit of specifieke app-namen prijs te geven. Thema’s werken op dezelfde manier, behalve dat de apps zelf u kunnen taggen met verschillende attributen. Ze kunnen bijvoorbeeld stellen dat “dit iemand is die graag apps voor sneakers koopt”. Als gevolg hiervan kunnen app-ontwikkelaars zich in de toekomst op sneakerproducten richten die aan u zijn gerelateerd. Google gebruikt ook Thema’s en FLEDGE-strategieën om websites in Google Chrome te categoriseren.
Graaf dieper. Je kunt de Gizmodo-aankondiging hier lezen.
Waarom kan het ons schelen? Privacy-sandbox-implementaties en technologieën zoals FLEDGE en Topics zijn het overwegen waard, omdat ze van invloed zijn op uw vermogen om potentiële klanten effectief te targeten en te bereiken. Hoewel het doel van de privacysandbox is om de privacy van gebruikers te vergroten door gegevenstoegang en gegevensverwerking te beperken, creëert het ook een meer gecontroleerde omgeving voor adverteerders om de informatie te verkrijgen die ze nodig hebben om hun advertenties aan te passen. Met FLEDGE en Thema’s kunnen adverteerders zich echter nog steeds richten op de interesses en voorkeuren van gebruikers, terwijl de anonimiteit en privacy van gebruikers behouden blijven. Technologie kan adverteerders dus helpen om effectievere en relevantere advertentiecampagnes te creëren, wat resulteert in een grotere gebruikersbetrokkenheid en uiteindelijk rendement op investering (ROI). Of ze kunnen een omgeving creëren waarin de gebruiker meer irrelevante advertenties te zien krijgt, waardoor klikfrequenties en conversieratio’s afnemen. Het bericht Google test manieren om Android-apps u te laten volgen, maar het verscheen niet echt verscheen eerst op Search Engine Land.