SEO heeft een veel Bewegende onderdelen. U moet zich zorgen maken over uw contentstrategie, trefwoordselectie, Google-rangschikkingssignalen, backlinks en concurrentie. Als klanten me vragen of ze hun site kunnen rangschikken voor een bepaald zoekwoord, doe ik meteen een SERP-analyse. Ik weet niet hoe moeilijk het is om voor een specifiek zoekwoord te rangschikken zonder eerst de Google SERP’s te analyseren. Als u geen basisanalyse uitvoert, kunt u ervoor zorgen dat uw site faalt door al uw middelen te richten op een hoofdzoekwoord dat te ver buiten bereik ligt.
Definitie van SERP-analyse
Dus wat is SERP-analyse? Search Engine Results Page (SERP)-analyse is de praktijk van het analyseren van de best gerangschikte pagina’s voor uw gewenste zoekwoord, het bepalen van kansen om voor dat zoekwoord te rangschikken en proberen vast te stellen hoe moeilijk het is om de top van de zoekresultaten te bereiken. SERP-analyse vereist dat u:
Zoek naar het gewenste trefwoord.
Beoordeel de meest populaire sites.
Bepaal of het zoekwoord relevant is voor uw site.
Bepaal hoe u zou kunnen rangschikken voor dit zoekwoord.
Maar het laatste item op deze lijst heeft een groot vraagtekennaast hem. Je moet gaan verder wat moet je vandaag doen om gerangschikt te worden omdat je concurrenten hard werken om die ranglijst te behouden.
Hoe Google SERP te analyseren
Als u leert hoe u de SERP’s van Google kunt analyseren, krijgt u inzicht in uw zoekwoord en uw kansen om voor de term te scoren. Maar je leert ook:
Aanvullende zoekwoorden waarop u kunt proberen te scoren in zoekmachines.
Kansen die uw concurrenten missen.
Inhoudelijke ideeën.
Plus.
U kunt de SERP’s handmatig bekijken, maar als het gaat om concurrerende zoekwoorden, heeft u een tool nodig waarmee u het linkprofiel van een pagina, het aantal externe backlinks en andere factoren kunt beoordelen. Sommige tools zijn hier perfect voor, zoals:
Semrush
Ahrefs
Mozes
Sluit uw zoekwoord aan op deze tools en u krijgt veel informatie op uw pagina’s met de hoogste ranking. Ik heb bijvoorbeeld net gezocht naar SEO op Ahrefs en dit is wat ik hoorde:
Search Engine Land’s Wat is SEO staat op nummer 2 en toont de volgende statistieken:
Ranking voor dit zoekwoord zal erg moeilijk zijn zonder een enorm budget, een gerenommeerde website en een backlink-campagne. Andere factoren zijn echter belangrijk om te overwegen in SERP-analyse, zoals:
Het doel van de zoektocht.
Rangschikkingstype inhoud.
Concurrentie.
Het doel van de zoektocht
Zoeken naar een zoekopdracht kan gericht zijn op basis van de verschillende lay-outs en soorten pagina’s waarop u terechtkomt. Je kunt de intentie zien omdat het een van de volgende zal zijn:
Reclame: Consumenten die informatie zoeken voordat ze een aankoopbeslissing nemen.
Informatief: Gebruikers die een oplossing voor hun probleem proberen te vinden en zelf leren.
Navigatie: Gebruikers die zoeken naar een merk of website die ze al kennen.
De overeenkomst: gebruikers die een product of dienst willen kopen.
Met deze vier intentiecategorieën in gedachten, zult u merken dat zoekwoord-SEO een informatief doel heeft, aangezien het doel van alle topresultaten is om lezers te onderwijzen. Uw doel om beter te presteren dan deze concurrenten zou zijn om de consument voor te lichten. Sites kunnen er ongeveer zo uitzien:
Google SEO-startgids
Search Engine Land’s Wat is SEO-gids Als u uw zoekwoord zou wijzigen in “boeken over SEO”, zou u Amazon vinden als een transactiedoelzoekwoord omdat de site over producten gaat. Als u het trefwoord echter wijzigt in ‘SEO-boeken op Amazon’, wordt dit beschouwd als een navigatietrefwoord omdat de gebruiker specifiek naar deze boeken zoekt op Amazon. Zoekintentie is belangrijk omdat het de volgende eigenschappen van uw site bepaalt:
Lay-out.
Navigatie.
Personalisatie.
Gebruikelijke apparaten die worden gebruikt om toegang te krijgen tot de site.
Nadat het zoekdoel is bereikt, kunt u zich concentreren op de technische aspecten van de website, UI/UX-ontwerp en inhoud.
Rangschikkingstype inhoud
Vaak vindt u tonnen inhoudsrangschikking voor een bepaald zoekwoord. Terugkomend op het zoekwoord “boeken over SEO”, zijn er veel soorten inhoud die rangschikken:
E-commerce winkels.
Lijsten.
Leiders.
Boek recensies.
Dit zoekwoord is veel gemakkelijker te rangschikken dan alleen SEO, en u kunt de bovenstaande soorten inhoud maken om te voldoen aan de behoeften van mensen die naar dit zoekwoord zoeken. Wanneer u SERP-analyse uitvoert, heeft u de mogelijkheid om te leren welke inhoud momenteel relevant is voor uw concurrenten, zonder dat u het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Misschien kun je een videogids maken van de meest populaire boeken die bij een lijst of recensieartikel past. Nu kunt u met SERP-analyse in slechts enkele minuten veel informatie vinden:
Trefwoord moeilijkheidsgraad.
Backlink-profiel.
Het doel van de zoektocht.
Inhoudsideeën of gebruikstypen.
Je kunt zelfs video’s vinden die gerangschikt zijn voor een specifiek zoekwoord, zodat je verkeer via YouTube kunt genereren. Het kan gemakkelijker zijn om een fragment of video bovenaan de resultaten te tonen dan in een informatieve inhoud. Let op de pagina op SERP-functies die u mogelijk kunt gebruiken bij het maken van uw inhoud, zoals:
Waarderingen.
Shopping resultaten.
Mensen vragen ook.
Thematisch fragment.
Afbeeldingen.
U kunt een zoekwoord van alle kanten targeten om te proberen verkeer uit alle bronnen te genereren.
Concurrentie
U heeft al een basisanalyse gemaakt van de best beoordeelde sites, maar nu is het tijd om deze sites eens nader te bekijken. Je kunt kijken naar zaken als:
Het is de moeite waard om de tijd te nemen om naar de pagina van een concurrent te kijken en meer te weten te komen over het type inhoud dat ze maken, de lengte, de juiste optimalisatie op de pagina, de opmaak en het gebruik van afbeeldingen en video’s. Wanneer u concurrerende sites analyseert, krijgt u inzicht in wat werkt en hoe een site zich richt op een zoekwoord. U kunt kansen vinden om betere inhoud te creëren of on-page en technische SEO gebruiken om uw kansen op ranking voor een zoekwoord te verbeteren. Bovendien kunt u inhoudslacunes in de inhoudsstrategie van uw concurrent identificeren die uw kansen op positie voor uw zoekwoord kunnen verbeteren. Als de hele bovenste pagina echter gevuld is met echt serieuze concurrentie, kan het de moeite waard zijn om een nieuw trefwoord te vinden om op te targeten. Als bijvoorbeeld de eigen sites van Google – Microsoft, Apple en Wikipedia – tot de beste resultaten behoren, zal het erg moeilijk zijn om ze te verslaan. Ontvang de dagelijkse nieuwsbriefzoekopdracht die marketeers vertrouwen. Aan het verwerken … Even wachten, a.u.b. INSCHRIJVEN Zie voorwaarden. functie getCookie(cname) { let name = cname + “=”; laat decodedCookie = decodeURIComponent(document.cookie); laat ca = gedecodeerdCookie.split(‘;’); voor(laat i = 0; i[i]; terwijl (c.charAt(0) == ‘ ‘) { c = c.substring(1); } if (c.indexOf(naam) == 0) { return c.substring(naam.lengte, c.lengte); } } opbrengst “”; } document.getElementById(‘munchkinCookieInline’).waarde = getCookie(‘_mkto_trk’);
Gebruik SERP-analyses in uw SEO- en contentstrategie
Kun je binnen het budget en op tijd rangschikken voor een specifiek zoekwoord? Als dat zo is, kunt u dieper graven:
Maak content die uitgebreider en beter is dan die van de concurrentie.
Er is een sterke focus op hiaten in de inhoud die door de concurrentie over het hoofd worden gezien.
On-page en technische SEO verbetering.
Kijk naar het backlinkprofiel van de topsites en kijk of er een kans is om de backlinks te herhalen.
Als de zoekresultaten gedetailleerde fragmenten van de zoekopdracht bevatten, moet u ook gestructureerde gegevens aan uw site toevoegen. Iets eenvoudigs als een foto van een van de beste SEO-boeken kan uw klikfrequentie enorm verhogen, zelfs als u niet zo hoog scoort als sommige van uw concurrenten. Wanneer oudere pagina’s of sites in de top 10 van resultaten staan, hebben ze vaak geen gestructureerde gegevens geïmplementeerd, waardoor u een geweldige kans krijgt om deze op uw pagina te gebruiken. Nu kunt u beginnen met het genereren van uw inhoudsideeën en het zoeken naar wedstrijdfouten:
Misschien zijn alle boeken die op de site van een concurrent staan meer dan 5 jaar oud. U kunt een nieuwe lijst met boeken maken die de best practices van vandaag volgen.
U kunt verschillende vormen van inhoud maken, zoals blogposts, video’s en afbeeldingen om uw kansen om hoger in de resultaten te scoren te vergroten.
Uw inhoud moet zijn eigen unieke verkoopvoorstel hebben. Wanneer u inhoud maakt, is het belangrijk om een stapje terug te doen en het volgende te vragen:
Waarom zouden mensen mijn inhoud leuker vinden dan bestaande inhoud?
Verstrek ik unieke inzichten of gegevens?
Kan ik de leesbaarheid verbeteren of aangepaste afbeeldingen toevoegen?
Als u zich richt op het maken van generieke inhoud zonder originele gegevens of inzichten, krijgt u mogelijk niet de resultaten waarop u hoopte. U zult merken dat het toevoegen van iets “speciaals” een goede zaak zal zijn voor lezers en zoekmachines. U moet de tijd nemen om uw inhoud of pagina’s “de beste” te maken. Bij het zoeken naar transactie- of navigatiedoeleinden kan het echter moeilijk zijn om de inhoud het beste te maken. In andere gevallen kun je een sterke contentstrategie gebruiken om te ranken voor een zoekwoord. Zodra u alles hebt ingesteld en begint met het publiceren van inhoud en het werken aan off-page SEO, is het belangrijk om uw zoekwoordrangschikking in de gaten te houden. Veel van de hierboven genoemde tools bieden tracking van zoekwoorden en stellen u in staat om:
Houd uw zoekwoord in de loop van de tijd bij
Kijk wanneer je begint met het verbeteren van je ranking voor een specifiek woord
Ontdek wanneer uw rankings dalen
Prestatiebewaking helpt u te begrijpen wat wel en niet werkt voor uw site of een specifiek zoekwoord. Het kan zijn dat u na een paar maanden nog een SERP-analyse moet uitvoeren om te zien welke veranderingen er zijn opgetreden en hoe u uw optimalisatiestrategie moet aanpassen om resultaten te zien. Het bericht Hoe Google SERP’s te analyseren verscheen eerst op Search Engine Land.
De New Business Guide to Google Reviews van GatherUp is een essentiële bron voor groeiende bedrijven die meer klanten willen aantrekken via Google Zoeken. Deze uitgebreide gids bevat stapsgewijze instructies
in 2023 Maandag 6 februari Leia in het Portugees We zijn erg verheugd om aan te kondigen dat Search Central Live naar Brazilië komt! In navolging van onze succesvolle evenementen
Een groep van negen staten, waaronder Michigan, Nebraska, Arizona, Illinois, Minnesota, New Hampshire, North Carolina, Washington en West Virginia, werd onderdeel van de rechtszaak van het Amerikaanse ministerie van Justitie