De zwakke vraag naar advertenties en de concurrentie van TikTok en andere rivalen wogen op de omzet en winst van Facebook-moeder Meta in het vierde kwartaal. De advertentie-inkomsten daalden met 4% tot 31,3 miljard dollar. Advertentie-inkomsten waren goed voor 97% van Meta’s totale inkomsten in het kwartaal. De advertentie-inkomsten bleven gelijk in Noord-Amerika, daalden met 16% in Europa en met 3% in Azië-Pacific. Elders steeg de omzet met 5% (in onderstaande tabel Rest van de Wereld).
De daling werd toegeschreven aan “een zwakke vraag naar advertenties, die volgens ons nog steeds wordt beïnvloed door een onzeker en volatiel macro-economisch landschap”, aldus Susan Li, Chief Financial Officer van Meta.
Verandering in de contentstrategie van Facebook en Instagram. “Facebook en Instagram stappen af van het alleen organiseren van de mensen en accounts die je volgt, en tonen steeds meer relevante inhoud die wordt aanbevolen door onze AI-systemen”, zei Meta-CEO Mark Zuckerberg tijdens de inkomstenoproep van het bedrijf.
Spoel groei. Zuckerberg zei ook dat Reels-games op Facebook en Instagram het afgelopen jaar meer dan verdubbeld zijn, en dat de sociale component van mensen die Reels delen in de afgelopen zes maanden meer dan verdubbeld is. Volgens Zuckerberg is de uitdaging van Reels om “de efficiëntie van het genereren van inkomsten te vergroten, of de inkomsten die worden gegenereerd per minuut bekeken rollen.”
Meta is de toekomst van advertenties. Meta zal inkomsten blijven genereren uit WhatsApp- en berichtadvertenties via een in-app-functie waarmee gebruikers rechtstreeks met bedrijven kunnen communiceren.
- Plannen om inkomsten te blijven genereren met berichten met advertenties, die momenteel $ 10 miljard genereren.
- Voeg meer bedrijven toe aan het zakelijke WhatsApp-platform, waar bedrijven vragen van klanten kunnen beantwoorden, updates kunnen verzenden en direct via chat kunnen verkopen
Apple’s transparantiemaatregelen voor app-tracking snijden nog steeds in de inkomsten. “Ik denk dat er nog steeds een absolute tegenwind is voor onze omzetcijfers”, zei Li toen hem werd gevraagd of de ATT-maatregelen (app-trackingtransparantie) van Apple de omzet verminderen. “Dat gezegd hebbende, we gaan door met het uitrollen en adopteren ervan, en we boeken vooruitgang bij het verminderen van de impact vanwege het uitgebreide werk waar ik het zojuist over had, waaronder verschillende adverteerderstools, waaronder advertentie-indelingen die conversies genereren.” website en inclusief langetermijn-AI-investeringen in privacybevorderende technologieën.
Graaf dieper. U kunt het inkomstenoverzicht bekijken op de Meta Investor Relations-website. De post Meta wijt zwakke advertentievraag, concurrenten voor 2022 Search Engine Land verscheen als eerste voor de omzetdaling in het vierde kwartaal.