Behoud van het SaaS-merk en het organische kanaal tijdens de recessie

Behoud van het SaaS-merk en het organische kanaal tijdens de recessie post thumbnail image

Tijdens een economische neergang worden marketingbudgetten en SIG’s veel strenger gecontroleerd. U zou dit artikel moeten lezen om redenen waarom u tijdens een recessie niet op uw SEO-uitgaven zou moeten snijden. De volgende vraag gaat over ROI en wat u kunt doen om de problemen die zich voordoen te minimaliseren. Tijdens een economische neergang worden de doelstellingen om de recessie te verminderen intenser. Uw verkooppijplijnen hebben mogelijk minder activiteit en de C-suite kan zich meer richten op MRR (maandelijkse terugkerende inkomsten) en ARR (jaarlijkse terugkerende inkomsten). In dit artikel zal ik kijken naar op abonnementsmodellen gebaseerde bedrijven en enkele van de technieken en strategieën die hun SEO-inspanningen kunnen begeleiden om de prestaties en SEO ROI (Return on Investment) te behouden.

Begrijpen waarom accounts worden geannuleerd

Klanten zeggen om verschillende redenen hun abonnement op, maar tijdens een economische neergang zijn de redenen meestal de kosten en de waargenomen waarde. Andere redenen zijn onder meer niet genoeg waarde uit het abonnement halen, problemen hebben met het annuleren van het abonnement of het gevoel hebben dat de klantenservice niet reageert of niet behulpzaam is. U kunt deze problemen identificeren voordat u uw klanten feedback geeft over een exit-enquête. Creëer mogelijkheden voor gesprekken en feedback met verkoop- en klantenserviceteams. Hierdoor kunnen klanten problemen oplossen voordat ze worden geannuleerd.

Toepassing op onthechting en waardetekorten

Om deze waarde aan te tonen, kunnen we inhoud en berichten afwisselen om opportuniteitskosten te laten zien en hoe vooruitbetalingen grotere tekorten op de lange termijn voorkomen. Geconfronteerd met wrijving met softwaregebruik is een identificeerbaar probleem. Binnen uw organisatie moeten teams u toegang kunnen geven tot DAU-gegevens (Daily Active User) en MAU-gegevens (Monthly Active User). Bedrijven scheppen vaak op dat ze een groot aantal van elk hebben, maar de gegevens kunnen ook worden gebruikt om accounts te identificeren met ondergemiddelde of lagere inlogpercentages, die vervolgens kunnen worden vergeleken en waarmee contact kan worden opgenomen.

  • Zet low- en mid-tier abonnementen in e-mail. mail handschoen en neem contact op. Bied een consult aan met een boekhouder. Je kunt ze ook vragen een feedbackformulier in te vullen om pijnpunten te identificeren om je contentstrategie vorm te geven.
  • Maak verbinding met premium abonnementsaccounts met bestaande accountmanagers.

Het oplossen van klantproblemen kan zo eenvoudig zijn als het wijzigen van elementen van commerciële productpagina’s, het toevoegen van extra secties of het versterken van de waardepropositie door middel van casestudy’s. U kunt deze problemen ook oplossen met traditionele bloginhoud. Voeg meer ondersteuningsartikelen toe aan uw ondersteuningscentrum en bouw voort op bestaande artikelen met media zoals video om gemeenschappelijke knelpunten aan te pakken.

Contentcreatie tegen de waardevallen van concurrenten

Kosten zijn waarschijnlijk de moeilijkste reden om te voorspellen en te beheren. De prijs is redelijk en wordt bepaald door andere zakelijke behoeften en kosten. Hoewel het zinvol kan zijn om deals aan te bieden aan accounts met een hoge waarde, is een wijdverbreide prijsverlaging waarschijnlijk geen optie. Prijs en kosten zijn afhankelijk van de waarde die uw oplossing biedt. Dus als u uw voordelen aantoont, kan dit klanten helpen de kosten te rechtvaardigen. Eventuele oplossingskosten moeten in ieder geval het probleem in evenwicht brengen of waarde toevoegen. Dit staat bekend als kosten-batenanalyse. Een belangrijk onderdeel van de kosten-batenanalyse is het afzetten van de kosten van een beslissing tegen de baten en het bepalen van de netto contante waarde. Door deze evaluatie kunnen uw berichten gebruikmaken van extra voordelen of voordelen ten opzichte van de concurrentie en deze aantonen. Met SaaS kunt u dit opsplitsen in vergelijkingen tussen productelementen en gebundelde elementen:

  • Directe productkenmerken en hoe deze functies werken.
  • Indirecte productkenmerken en “add-ons” die het hoofdproduct aanvullen.
  • Oplossingsbandbreedte maandelijks of jaarlijks.
  • Aantal gebruikersplaatsen/subaccounts in het hoofdaccount.
  • Reactiesnelheid klantenservice (en klantenserviceniveau).

Een gebruikelijke manier om de valkuilen van concurrenten te benadrukken, is door middel van vergelijkingstabellen en onze merk-vs-concurrent merk-URL’s en blogs. Deze pagina’s zullen dan concurreren met de versies van uw concurrenten en onafhankelijke sites, gelieerde ondernemingen en andere beoordelingen voor klikken en conversies. U moet deze voordelen en concurrentievoordelen ook op de productpagina’s zelf toelichten. De lijst met productkenmerken is standaard. Maar zorg ervoor dat de voordelen rechtstreeks tegenover uw concurrenten worden uitgelegd. Dit kan ervoor zorgen dat deze concurrentievoordelen beter resoneren met uw doelgroep.

Versterking van verbindingen met merkoplossingen

Een samengestelde merkzoekterm is een term die bestaat uit twee of meer woorden die verwijst naar een specifiek merk. De samengestelde zoekterm ‘Decathlon waterdichte kleding’ zou bijvoorbeeld gebruikers markeren die specifiek op zoek zijn naar waterdichte kleding van het merk Decathlon. Gebruikers die dergelijke zoekopdrachten uitvoeren, bevestigen ook opnieuw het verband tussen onderwerpen en merken, waardoor Google meer inzicht krijgt in verbanden en relevantie. Om uw merk te optimaliseren voor samengestelde zoektermen, moet u het concept van semantische marketing begrijpen. Dit betekent weten hoe verschillende woorden, zinnen en ideeën gerelateerd zijn in termen van betekenis. U moet onderzoeken hoe uw doelgroep zoekt naar informatie met betrekking tot uw product of dienst en die zoektermen gebruiken in uw inhoud. Een andere strategie die u kunt gebruiken, is het toevoegen van modifiers aan uw zoektermen. Dit kunnen woorden zijn als ‘beste’, ‘hoe’ of een andere kwalificatie die uw zoekopdracht specifieker maakt. Dit zal u helpen meer gericht verkeer te krijgen dat waarschijnlijk beter zal converteren dan generieke zoektermen.

Overzicht

Hoewel de tijden onzeker zijn, de concurrentie voor gebruikers en terugkerende inkomsten heviger worden, kan het veranderen van uw SEO- en contentstrategie om u te concentreren op waardeproposities en het overwegen van wrijvingspunten van gebruikers, u helpen potentiële klanten beter te peilen en aanstootgevende vragen te stellen die gebruikers uw concurrenten zullen stellen. . Met deze strategie zijn zoekvolumes voor zoekwoorden en andere waarden mogelijk niet hoog. Wanneer u wrijvingspunten en zorgen van consumenten aanpakt, is de waarde kwalitatief, niet kwantitatief.

Meer middelen:

  • Functiepagina SEO voor SaaS: zoekwoorden voor organisch verkeer zonder merknaam
  • SEO in een recessie (werkt het nog steeds?)
  • SaaS-contentmarketing: de complete gids

Uitgelichte afbeelding: VectorMine/Shutterstock

Relevante berichten