U heeft uw beoogde potentiële klanten geïdentificeerd, consistent inhoud gemaakt en verschillende soorten inhoud gebruikt om uw product of dienst te promoten. Je contentstrategie ziet er solide genoeg uit, toch? De waarheid is dat uw inspanningen op het gebied van contentmarketing voortdurend kunnen en moeten evolueren. Net zoals best practices voor marketingstrategieën veranderen en zich aanpassen aan de huidige trends in consumentengedrag, moet contentmarketing dat ook doen. De kans is groot dat uw verkoopteam al een verkooptrechter heeft uitgestippeld om beter te begrijpen wat uw doelgroep denkt en doet in elke fase van het kooptraject. U kunt ook een contentmarketingtrechter maken om uw ideale klanten van de bewustwordingsfase naar de conversiefase te brengen, waar ze echte klanten worden. In deze post onderzoeken we wat een contentmarketingtrechter precies is, hoe je een succesvolle contentmarketingtrechter maakt die converteert, en welke soorten contentstukken je in elke fase van de trechter moet opnemen.
Wat is een contentmarketingkanaal?
Met een contentmarketingtrechter kunnen contentmarketeers visualiseren hoe ze bestaande content kunnen gebruiken om potentiële klanten aan te trekken en hen door hun reis te begeleiden totdat ze hun eindbestemming bereiken. Dit einddoel kan een verkoop, demo, download of ander type conversie zijn. Elke fase van de trechter heeft een doel, zoals aandacht trekken, hoogwaardige leads genereren en conversies voltooien. Het marketingkanaal kan merken meer inzicht geven in waar hiaten in de content in het klanttraject kunnen zitten. Als een merk bijvoorbeeld veel content voor kopers heeft in de bewustwordingsfase, maar niet genoeg content in de beslissingsfase, willen ze misschien hun inspanningen richten op het creëren van meer content voor de onderkant van de trechter.
Hoe u aan de slag kunt met het in kaart brengen van uw inhoudsfeed
Eerst wil je je bestaande inhoudsinventaris beoordelen, inclusief alle soorten inhoud, of het nu gaat om bloginhoud, lange inhoud (zoals eBooks of whitepapers) en meer. Terwijl u elk stuk inhoud bekijkt, wilt u aangeven in welke fase van de reis van de koper de inhoud overeenkomt. Deze fasen omvatten:
- Top van de trechter (TOFU): Fase van bewustzijn. In deze fase zijn potentiële klanten op zoek naar informatie.
- Midden van de trechter (MOFU): Het stadium van interesse en overweging. Tijdens deze fasen bekijken potentiële klanten uw producten of diensten en lezen ze klantrecensies. Ze kunnen deze informatie ook verstrekken aan de belangrijkste belanghebbenden.
- Bodem van de trechter (BOFU): Doel-, evaluatie- en conversiefase. Kopers zijn klaar om een aankoopbeslissing te nemen.
Zoals u kunt zien door elke fase afzonderlijk te bekijken, heeft uw doelgroep verschillende inhoud nodig, afhankelijk van waar ze zich bevinden. Je kanaalcontent kan niet op iedereen worden afgestemd, anders bereik je geen potentiële kopers. In elke fase van de trechter moet relevante inhoud worden verstrekt. Laten we eens kijken naar de meest effectieve soorten inhoud voor elke fase van de trechter.
Afbeelding gemaakt door de auteur, 2023. maand januari
Topkanaalinhoud
Aan de bovenkant van de trechter verzamelen klanten informatie om hen door de reis van de koper te helpen. In dit stadium maakt de klant waarschijnlijk net kennis met uw bedrijf en wat u te bieden heeft. Dit is waar je een positieve klantervaring wilt creëren om de koper te laten zien dat je het waard bent om verder mee om te gaan. U wilt hun vragen beantwoorden, hen informeren over hun vragen en deze leads omzetten in warme leads. Semrush-onderzoek heeft aangetoond dat dit soort TOFU-inhoud het beste werkt om verkeer te genereren.
- Handleiding (72 procent).
- Bestemmingspagina (35%).
- Infographics (28 procent).
- Controlelijst (27%).
- Elektronisch boek / witboek (26%).
- Video-tutorial (23%).
Zoals u kunt zien, zijn de meeste van dit soort inhoud educatief materiaal dat is ontworpen om meer informatie te geven tijdens de bewustwordingsfase. Het belangrijkste doel van uw inhoud in dit stadium is om hulp te bieden en mag niet overdreven verkoopgericht zijn.
De inhoud van de middelste trechter
Wanneer je ideale klanten het midden van de trechter bereiken, zijn ze niet langer op zoek naar oppervlakkige inleidende content. In plaats daarvan wilt u inhoud maken die leads verderop in de trechter voedt. Ze kunnen zoeken naar klantverhalen, productrecensies of een instructievideo. Kijkend naar de resultaten van hetzelfde Semrush-onderzoek, presteren deze MOFU-inhoudstypen het beste bij het genereren van verkeer.
- Handleiding (44 procent).
- Productoverzicht (40%).
- Casestudy (34%).
- Bestemmingspagina (31%).
- Webinar (31 procent).
- Succesverhaal (30%)
Houd er rekening mee dat deze prospects al in de ontdekkingsfase met uw merk zijn geïntroduceerd, en dat ze dus geen inhoud in de ontdekkingsfase mogen krijgen. Een effectieve contentstrategie omvat het personaliseren van uw content voor uw publiek. Onderzoek toont zelfs aan dat 71% van de consumenten verwacht dat bedrijven interacties personaliseren, en 76% is teleurgesteld als dit niet gebeurt. Als u uw contentplan en contentmarketingformaten niet in elke fase aan uw klanten aanpast, loopt u het risico de klantervaring voor uw bedrijf te verpesten.
Onderste kanaalinhoud
Wanneer een prospect de onderkant van de trechter bereikt, zijn ze op zoek naar inhoud die hen zal helpen bij het nemen van een definitieve aankoopbeslissing. Ze willen weten hoe uw product of dienst de investering ten goede komt en waarom u een betere keuze bent dan uw concurrentie. Aangezien deze klanten de bewustwordingsfase al lang voorbij zijn en op zoek zijn naar potentiële conversie, is het type inhoud dat u aan hen presenteert van cruciaal belang om vertrouwen op te bouwen en uiteindelijk een aankoop te voltooien. De inhoud die u tijdens de overwegingsfase verstrekt, kan het verschil zijn tussen een conversie en een verloren verkoop. Best presterende inhoudstypen in de BOFU-fase:
- Product review.
- Klantrecensie.
- Een succesverhaal.
Overweeg om in deze fase van de trechter succesverhalen te delen van huidige klanten die vergelijkbaar zijn met uw prospect. Andere voorbeelden van inhoud die in dit stadium moet worden opgenomen, zijn e-mails. e-mailcampagnes met positieve getuigenissen van klanten en producttoezeggingen. Voeg ook speciale aanbiedingen, gratis proefversies of live demo’s toe.
Wat te doen na evaluatie van de inhoud
Zodra u een volledig beeld heeft van de inhoud van elke fase van de reis, is het tijd om vast te stellen waar de hiaten zijn. U wilt ook bepalen welke typen inhoudsmiddelen u moet maken. Het is je bijvoorbeeld misschien opgevallen dat je tijdens de bewustwordingsfase geen informatieve content voor kopers hebt. Of misschien heb je niet genoeg succesverhalen van klanten. Zodra u uw hiaten in de inhoud heeft geïdentificeerd, is het tijd om een redactionele kalender te maken om te bepalen wat als eerste moet worden verwijderd en wanneer. Uw redactionele kalender moet dagelijks worden bijgehouden, zodat u kunt bijhouden wat er in uw wachtrij staat, wat eraan komt, het beoogde publiek voor uw stuk inhoud en waar het stuk naartoe gaat in de contentmarketingtrechter. Het kan ook nuttig zijn om een concurrentieanalyse uit te voeren van de contentmarketingstrategie van uw concurrent om kansen te identificeren voor nieuwe aanvullende stukken content en hoe u uw content kunt verbeteren. U wilt content die zowel relevant als nuttig is om te voldoen aan de Useful Content Framework-normen van Google en om een optimale gebruikerservaring te creëren.
Gevolgtrekking
Het hebben van een uitgebreide en consistente contentstrategie is essentieel voor het creëren van een lonende winkelervaring. Houd uw publiek in gedachten bij elk stuk inhoud dat u maakt. U wilt ook een goed begrip hebben van uw doelgroep, hoe ze denken, waar ze naar op zoek zijn en hoe u hun probleem kunt oplossen. Een effectief contentmarketingkanaal kost tijd, testen en geduld om te perfectioneren, maar het is absoluut noodzakelijk om je concurrentie te overtreffen en aan de top te staan.
Meer middelen:
- 7 beste contentmarketingplatforms voor een effectieve strategie
- Hier is uw B2B omnichannel omnichannel strategie in 5 eenvoudige stappen
- Contentmarketing-KPI’s: uw gids voor het kiezen van de juiste content-KPI’s
Uitgelichte afbeelding: Vitalii Vodolazskyi/Shutterstock.