SaaS is overal om ons heen. Wie had twintig jaar geleden gedacht dat je in plaats van Microsoft Word er elke maand voor zou betalen? Streamingdiensten en zelfs marketingtools vertrouwen op het SaaS-bedrijfsmodel. Hoewel er SaaS op consumentenniveau is waarvan we allemaal op de hoogte zijn, is er ook SaaS op ondernemingsniveau. Enterprise-oplossingen bieden meer functionaliteit en flexibiliteit dan zelfs B2B SaaS. Als u grootschalige SEO-campagnes uitvoert of PPC- of sociale campagnes voor grote bedrijven beheert, moet u het verschil begrijpen tussen een SaaS-bedrijf en een B2B-bedrijf.
Wat is SaaS Enterprise?
SaaS op ondernemingsniveau is beschikbaar verschillent van het platform dat door reguliere bedrijven wordt gebruikt, omdat het een robuustere oplossing is met veel aanpassingsmogelijkheden. Hootsuite is bijvoorbeeld een van ’s werelds toonaangevende beheerplatforms voor sociale media. Het platform heeft een enterprise-abonnement, een “verbeterde” versie van Hootsuite en wordt geleverd met:
- Meer sociale accounts.
- Advertentieprofielen.
- Return on Investment (ROI) rapporten.
- Persoonlijk advies en training.
- Werknemersvertegenwoordiging.
Elk platform is anders, maar bedrijfsoplossingen omvatten vaak:
- Mogelijkheid om analyses en resultaten beter bij te houden.
- Trainingsmogelijkheden voor teams.
- Consulting om het bedrijf te helpen het platform te maximaliseren.
Hoe SaaS bedrijven ten goede komt.
Bedrijven betalen meer voor add-on-oplossingen die het voor managers gemakkelijker maken om aan hun managers te rapporteren en die ook een hoger niveau van klantenservice bieden. En bedrijven kunnen op verschillende manieren profiteren van SaaS, waaronder:
- Snellere, betrouwbaardere software-implementatie en functie-updates.
- Speciale klantenservice.
- Toegang tot uitgebreidere rapportagetools.
- De kosten voor technisch en IT-personeel zijn gedaald.
- Hogere productiviteit.
Bedrijf versus B2B SaaS
B2B is heel anders dan enterprise SaaS omdat B2B een bedrijf kan zijn met vijf werknemers of 500+. Bedrijven zijn vaak grotere bedrijfsentiteiten met veel teams, kantoren en medewerkers. Deze entiteiten groeien snel en hebben een behoefte waaraan niet kan worden voldaan door traditionele B2B SaaS. Stel je een bedrijf voor met 1.000 leveranciers en een bedrijf met 20. Beide bedrijven hebben SaaS-oplossingen nodig, maar een bedrijf met 1.000 leveranciers kan het volgende nodig hebben:
- Gemakkelijkere manieren om facturen te beheren en betalingen te visualiseren.
- Hogere maandelijkse factuurlimieten.
Als u teruggaat naar het Hootsuite-voorbeeld, ziet u dat het bedrijfsproduct rapportage over teamproductiviteit heeft. Zien wie het best presteert in een team is iets wat HR of teamleiders graag zien in een bedrijf. Naarmate een bedrijf meer werknemers toevoegt, biedt een oplossing op ondernemingsniveau meer analyses en rapportages die kunnen worden gebruikt om de prestaties te bewaken. Het is voor een teamleider veel gemakkelijker om een team van vijf personen en de activiteiten van elk lid te managen dan een team van honderden medewerkers. Enkele belangrijke verschillen tussen deze twee SaaS-bedrijfsmodellen zijn:
- prijzen: Bedrijfsoplossingen kosten meer en u moet contact opnemen met het bedrijf voor een demo en offerte. Mogelijk moet u een contract afsluiten met een SaaS-bedrijf, en dat is een nadeel in vergelijking met maandelijkse opties.
- Klantenservice: Bedrijven kunnen accountmanagers hebben en een hoger niveau van ondersteuning. Accounts met een hogere waarde hebben vaak toegang tot training en advies die niet beschikbaar zijn met lagere prijzen.
- Maatwerk: Mogelijk hebt u toegang tot aanpassingen waarmee u branding of extra functies kunt toevoegen die niet beschikbaar zijn voor niet-zakelijke gebruikers.
- Analyse en rapporten: Er zullen zeker rapportage- en analyse-opties zijn die elders niet beschikbaar zijn. Deze rapportageopties zijn bedoeld voor HR-teams en managers die de activiteiten van gebruikers beter moeten begrijpen.
De beste manier om het verschil tussen B2B en enterprise SaaS te visualiseren, is door de belangrijkste platforms te onderzoeken die enterprise-opties bieden.
Voorbeelden van Enterprise SaaS
Ahrefs
Ahrefs is een veelgebruikte SEO-tool die voor alles wordt gebruikt, van concurrentieanalyse tot zoekwoordonderzoek en website-audits. Wanneer u zich aanmeldt voor de enterprise-add-on, krijgt u alle tools die worden aangeboden in de lagere tools, maar krijgt u ook toegang tot:
- Onbeperkte geschiedenis: Analyseer alle backlink-gegevens in de database tot 2013. en zoekwoordrangschikkingen sinds 2015.
- Toegangscontrole: Verbeterde toegangscontrole voor teamleden, waardoor leden bepaalde gegevens kunnen bekijken en andere niet.
- Betaal volgens de factuur: Mogelijkheid om handmatige betalingen te doen met behulp van facturen.
- Lijst met mappen: Promoot uw bedrijf door een vermelding in een exclusieve bedrijvengids.
- Audit logboek: Volg alle gebruikersactiviteit in uw werkruimte(s).
- API: Krijg toegang tot bedrijfs-API’s om uw eigen oplossingen te bouwen en de manier waarop uw onderneming gegevens ziet te verbeteren.
- SSO: Optie om eenmalige aanmelding te gebruiken.
Ahrefs geeft zijn zakelijke gebruikers meer gegevens om de geschiedenis van de site te begrijpen, terwijl teamleiders beter inzicht krijgen in gebruikersactiviteit.
Semrush
Semrush is een grote concurrent van Ahrefs en beschouwt zijn bedrijfsplan als een bedrijfsplan. Het biedt echter een aangepast plan waarmee bedrijven meer uit het platform kunnen halen. De belangrijkste verschillen tussen zakelijke en lagere niveaus zijn:
- Historische datum
- 3-10x meer zoekwoordtracking.
- API-toegang.
- Spraakgeluidstatistieken.
- Analyse van advertenties met productvermeldingen.
- Meer rapporten.
- Veel meer.
Met het aangepaste plan kunt u echter dingen beperken zoals verrassende zoekwoorden, gebruikers, enz. Bedrijven kunnen met het team samenwerken om een plan te maken dat het beste bij hun behoeften past.
Google Analytics 360
Google Analytics is gratis, maar er is een 360-product beschikbaar voor een bedrijf dat nog meer gegevens wil. De belangrijkste voordelen van het ondernemingsplan zijn:
- Geavanceerde tools zoals niet-geselecteerde rapporten, data-driven-attributie en BigQuery-exports.
- Service Level Agreements die de versheid van gegevens, verhoogde verwerkingsbeperkingen en gegevensverzameling specificeren.
- Toegang tot een toegewijd team van ondersteuningsspecialisten.
- Datavolume van 20 miljard bezoeken per maand.
- Realtime gegevens.
- 3 miljoen tekenreeks exporteren.
- Monitoring-API.
- Meer.
Ook data-integratie met andere platformen zoals Salesforce wordt aangeboden.
Conclusie
SaaS-niveaus zijn zinvol voor alle partijen, van opkomende bedrijven tot consumenten. Gebruikers die meer gegevens gebruiken en hogere limieten, meer rapportage en betere klantenondersteuning nodig hebben, verbruiken meer middelen. Enterprise SaaS vult het gat door deze aanvullende diensten tegen hogere kosten aan te bieden. De sleutel tot hogere prijzen is het bieden van de ondersteuning en maatwerk die uw bedrijf nodig heeft zonder invloed hebben op de service voor andere gebruikers. Wanneer grotere bedrijven meer controle over en toegang tot hun gegevens nodig hebben, stelt enterprise SaaS hen in staat om de initiële kosten en ondersteuning te verlagen om ten volle te profiteren van de oplossing.
Meer middelen:
- Wat is het verschil tussen enterprise- en SaaS-marketingsoftwareoplossingen?
- Hoe 3 verschillende Enterprise SaaS-contentstrategieën werken (met voorbeelden)
- SaaS-contentmarketing: de complete gids
Uitgelichte afbeelding: chainarong06/Shutterstock