in 2022 woensdag 14 dec
Het nadert 2023 we willen een andere tool introduceren waarmee het publiek inzicht krijgt in de laatste status van de systemen die van invloed zijn op zoeken: crawlen, indexeren en weergeven. Hoewel systeemstoringen zeer zeldzaam zijn, willen we transparant zijn wanneer ze zich voordoen. We werkten vroeger met de onze
Site Reliability Engineers (SRE) zodat deze verstoringen van buitenaf worden verwijderd
Google Zoekcentrum Twitter.
account. Vandaag presenteren we
Statusdashboard voor Google Zoeken
om verdere zoekstatus te melden.
De afgelopen jaren hebben we met onze SRE’s gewerkt aan betere manieren om informatie over grote incidenten algemeen toegankelijk en bruikbaar te maken. Het doel was om rapportage snel, nauwkeurig en eenvoudig te maken. Daarom hebben we een nieuwe uitgebracht
statusdashboard en vereenvoudigde het communicatieproces tijdens incidenten.
Dit dashboard rapporteert wijdverspreide problemen die zich de afgelopen 7 dagen hebben voorgedaan, met enkele details en de huidige incidentstatus. Een wijdverbreid probleem betekent dat er een systemisch probleem is met een
Zoek systeem gevolgen voor veel website- of zoekgebruikers. Meestal zijn dergelijke problemen zowel extern als intern erg zichtbaar
SRE-bewakings- en waarschuwingsmechanismen
achter de schermen werken om problemen te signaleren.
Het dashboard bevat veel functies die u mogelijk al kent van andere Google Status-dashboards, zoals
RSS-feed
je kunt je abonneren en
weergave van historische gegevens.
Hoe we incidenten en nieuws melden
Zodra we met SRE hebben bevestigd dat er een aanhoudend, wijdverspreid probleem is met Zoeken, streven we ernaar om binnen een uur een incident op het dashboard te plaatsen en het incident binnen 12 opeenvolgende uren bij te werken. In tegenstelling tot een traditioneel geautomatiseerd dashboard, worden deze updates gerapporteerd door onze wereldwijde medewerkers. De starttijd van het evenement is meestal wanneer we het probleem konden bevestigen.
Naast de traditionele statusupdate die u mogelijk ziet, proberen we ook meer informatie te geven waarmee het probleem mogelijk kan worden opgelost. In het hypothetische scenario dat bijvoorbeeld een naamserver die de domeinnaamomzetting voor miljoenen websites afhandelt, inlogverzoeken van Googlebot afwijst, kunnen we een update publiceren waarin staat dat het wijzigen van naamservers problemen voor websites kan verlichten. Natuurlijk zullen we, in het geval van een probleem, incidentupdates blijven plaatsen – met mitigatieopties zodra deze beschikbaar komen – totdat het incident is opgelost.
We denken dat het incident is opgelost, aangezien onze technici wijzigingen hebben aangebracht die de impact op het systeem zullen elimineren. Hoewel dit betekent dat het systeem zelf nu in orde is, kunnen sites gedurende een bepaalde tijd worden beïnvloed voordat ze opnieuw worden verwerkt, afhankelijk van het type incident.
Als je meer wilt weten over het dashboard, hebben we een
speciale zoekstatusdashboardpagina
Google-zoekcentrum. Tweet ons als je feedback wilt geven over het dashboard
@googlesearchc.