Display-advertenties zijn een krachtig hulpmiddel voor marketeers wanneer ze in hun geheel worden gebruikt. Een nieuwe campagne met display-advertenties opzetten en uitvoeren betekent niet noodzakelijkerwijs dat deze ook succesvol is. Het bepalen van het juiste pad vereist ook een praktijk die campagneoptimalisatie wordt genoemd. Kort gezegd betekent dit het uitvoeren van experimenten, het analyseren van prestatiegegevens en het zoeken naar mogelijkheden voor verbetering. Wegens aanhoudende economische onrust in 2023 betaalde advertenties zullen worden uitgedaagd en campagne-optimalisatie is belangrijker dan ooit. Hier zijn vijf tips van experts om u te helpen bij het optimaliseren en behalen van topprestaties en het maximaliseren van uw display-ROI voor de komende jaren.
1. Besteed meer aandacht aan creatieve productie en personalisatie
Terwijl we ons voorbereiden om het nieuwe jaar in te gaan, bevestigen veel stemmen dit tot creatief is koning, en we staan op het punt om ons bij het refrein aan te sluiten. Creatieve optimalisatie biedt kansen voor meer merkherkenning en grotere betrokkenheid, waardoor het steeds belangrijker wordt. De vraag van consumenten naar gepersonaliseerde ervaringen groeit. Om aan deze verwachtingen te voldoen, moeten adverteerders op grote schaal relevante advertenties maken en de werklast beheersbaar houden. De eenvoudigste manier om dit te doen is door middel van creatieve automatisering. Versiebeheertools en gegevensgestuurd advertentieontwerp maken het u gemakkelijk, zodat u direct gepersonaliseerde middelen voor al uw campagnes kunt genereren. Als u een stap verder wilt gaan en uw conversiekansen wilt vergroten, kunt u dynamische advertenties proberen. Omdat sommige van hun elementen veranderen op basis van kijkersgegevens (zoals advertentietekst op basis van locatie), kunt u er zeker van zijn dat u de juiste boodschap op het juiste moment aflevert.
Ongeacht het type advertenties dat u uitvoert, het is altijd een must om alle merkadvertenties te hebben. Dit zorgt er niet alleen voor dat gebruikers elke keer dat ze uw advertenties zien een vertrouwde en authentieke ervaring hebben, het helpt ook om merkvertrouwen op te bouwen. Een ander aspect waarmee u rekening moet houden, is het optimaliseren van uw advertenties voor verschillende apparaten. Als uw doelgroep bijvoorbeeld voornamelijk mobiel is, gebruik dan de best presterende mobiele bannerformaten bij het ontwerpen van uw advertenties en overweeg rich media of geanimeerde advertenties om de aandacht te trekken.
2. Probeer verschillende applicatiemethoden
Over het algemeen geldt dat hoe meer u uw targeting verfijnt, hoe relevanter uw advertenties zullen zijn. Door verschillende targetingmethoden te gebruiken om duidelijk te bepalen welke doelgroep het meest waarschijnlijk uw producten of services zal kopen, worden de betrokkenheid en conversieratio’s verhoogd. Hoe goed het ook klinkt, er zijn nadelen aan hypertargeting, zoals hogere kosten per klik. Een andere strategie is om uw advertenties te personaliseren totdat u zeker weet dat ze conversies kunnen genereren en uw bereik kunnen vergroten door een groter publiek te targeten. Als u vertrouwt op uw creatieve kracht, kunt u een breder net uitwerpen en uw budget beter benutten. Ten slotte, advertentie is een nieuwe applicatie.
Welke methode u ook kiest, houd de prestaties van uw oorspronkelijke doelgroep(en) in de gaten terwijl de campagne loopt. U kunt doelgroepen onderbreken die niet zo goed presteren als u had gehoopt en nieuwe toevoegen om uw advertenties aan de juiste mensen te laten zien. Wees niet bang om te experimenteren met 2023. targetingopties beschikbaar, aangezien er geen eenduidig recept is voor het opbouwen van een doelgroep die hoge prestaties levert. Alleen door verschillende alternatieven te onderzoeken, weet u wat het beste werkt voor een bepaalde campagne.
3. Verfijn de toewijzing van het campagnebudget om de campagnedoelen te bereiken
Tegen 2023 verwacht niet dat een bepaald campagnebudget dezelfde resultaten zal opleveren als vorig jaar. De kosten per lead van Google Ads stegen in 91% van de sectoren, met een gemiddelde stijging van 19%. In feite moet u als betaalde reclameprofessional ook duidelijke en realistische verwachtingen stellen aan uw managers en klanten. Het spreekt voor zich dat u uw budget verstandig moet gebruiken om uw campagnedoel te bereiken, of het nu gaat om verkoop, leadgeneratie, websiteverkeer of naamsbekendheid. Kies uw automatische biedstrategieën en bepaal uw gemiddelde dagelijkse campagnebudget, vermenigvuldig dit vervolgens met 30,4 om een overzicht van uw maandbudget te krijgen. Als u later een toename in conversies ziet tegen goede kosten per conversie, kunt u uw budget verhogen. Of, als uw conversievergoeding te hoog is, kunt u deze verlagen door uw budget te verlagen. Maar probeer voordat u dat doet andere optimalisatiestrategieën, zoals het wijzigen van uw advertentie- of bestemmingspagina-elementen en het uitsluiten van niet-presterende bestemmingen. Plotselinge of drastische budgetwijzigingen kunnen de campagneprestaties beïnvloeden, dus de consensus is om maximaal 10% per keer aan te passen. Als u uw budget aanzienlijk moet verlagen, doe dit dan geleidelijk. Hetzelfde geldt voor de verhoging. Zet bij het toewijzen van geld altijd een bedrag opzij voor A/B-testen, omdat dit de campagneprestaties aanzienlijk kan verbeteren.
4. Voer A/B-tests uit, zelfs als de campagne goed presteert
Hoe goed gedefinieerd uw targeting ook is of hoe gepersonaliseerd uw advertenties ook zijn, u kunt niet voorspellen hoe uw publiek op uw campagne zal reageren. Gelukkig heb je een heel krachtige tool tot je beschikking: A/B-testen. Voor niet-presterende campagnes kunt u het gebruiken om te bepalen wat er kan worden geoptimaliseerd, meestal met twee verschillende advertentievarianten of twee versies van de bestemmingspagina. Op deze manier ziet u wat succesvoller is in het stimuleren van betrokkenheid en wat klikt met uw publiek.
Maar deze experimenten zouden een doorlopende praktijk moeten zijn, niet iets dat je doet als je niet de gewenste resultaten krijgt. Voer A/B-tests uit, zelfs als u tevreden bent met uw huidige resultaten, want er is altijd ruimte voor verbetering. Door constant te experimenteren, zelfs als de prestaties goed zijn, kunt u varianten van creatieve of bestemmingspagina’s vinden die beter presteren dan uw huidige. Wanneer u A/B-tests uitvoert, verander dan slechts één ding tegelijk, zodat u kunt observeren wat de prestaties beïnvloedt. Voer bijvoorbeeld twee advertentievarianten uit waarbij één element is gewijzigd, of dit nu de advertentietekst, afbeelding of illustratie, call-to-action-knop, kleuren of iets anders is. Dit geldt ook voor bestemmingspagina’s. Probeer op dezelfde manier verschillende varianten van de advertentie OF de bestemmingspagina, niet beide tegelijk. Zonder optimalisatie in isolatie wordt A/B-testen zinloos.
5. Controleer regelmatig prestatiegegevens om mogelijkheden voor verbetering te identificeren
In betaalde advertenties zijn data je beste vriend. Dit is een gids om je op de goede weg te helpen. Een kompas om ervoor te zorgen dat u uw doelen nooit uit het oog verliest. Afgezien van metaforen, als u de meeste ROI uit uw campagne wilt halen, moet u het meeste uit analyse halen. Geef uzelf de tijd om de beste KPI’s te kiezen om vanaf het begin bij te houden. Het is van cruciaal belang dat ze aansluiten bij uw campagnedoelen, want als u niet-gerelateerde KPI’s bijhoudt, maakt u de verkeerde optimalisaties en beweegt u weg van uw doelen, niet er dichter naar toe. Controleer regelmatig uw campagnerapporten en interpreteer de gegevens om te zien welke wijzigingen u kunt aanbrengen om de prestaties te verbeteren. Een aantal tools kan u helpen bij het maken van rapporten in de vorm van eenvoudig te begrijpen dashboards, zodat u niet verzandt in gegevens en de belangrijkste punten mist.
Onthoud dat campagneoptimalisatie een doorlopend proces is, wat betekent dat het niet voldoende is om de prestaties één keer te beoordelen en dan klaar te zijn. We raden u aan dit wekelijks te doen om de zaken onder controle te houden, zelfs als u niet elke keer dat u naar de rapporten kijkt optimalisatiebeslissingen neemt. Het is belangrijk op te merken dat u zich na de eerste week van het uitvoeren van de campagne niet hoeft te haasten om wijzigingen aan te brengen, ook al lijken de prestaties zwak. Het Google Ads-algoritme heeft een leerperiode van ongeveer zeven dagen, dus wacht even voordat u uw campagne-instellingen wijzigt.
Laatste gedachten
Er gaat veel werk zitten in het maken en optimaliseren van display-campagnes, maar het hele proces wordt veel gemakkelijker gemaakt met tools die u helpen repetitieve taken die te veel tijd in beslag nemen, te elimineren. Creatopy biedt creatieve automatisering en eindeloze opties voor het personaliseren van advertenties, evenals het weergeven van advertenties aan meerdere advertentienetwerken en het bijhouden van prestaties. Het stelt adverteerders in staat om bedrijven zoals Sorted en marketingbureaus zoals Brandfinity te helpen het proces voor het maken van advertenties te versnellen en de merkconsistentie tussen eigendommen te behouden. Nu kunnen zij A/B-testen efficiënter uitvoeren en de advertentieprestaties verbeteren, en jij ook. Verken het platform en ontdek alle functies. Het bericht 5 manieren om uw advertentiecampagnes in 2023 te optimaliseren verscheen eerst op Search Engine Land.
in 2023 en hoeveel “SEO is dood”-artikelen er ook worden gepubliceerd, SEO gaat niet weg. Rapporten zeggen dat in 2028 De omvang van de wereldwijde SEO-markt zal naar verwachting 122,11
Microsoft en BigCommerce hebben zojuist een nieuwe samenwerking aangekondigd, de Microsoft Ads and Listings BigCommerce Marketplace. Dankzij de nieuwe samenwerking kunnen BigCommerce-verkopers in de VS, het VK en ANZ hun
Vanaf volgend jaar maakt de configuratie-assistent een nieuwe Google Analytics 4-property voor elke standaard UA-property die er nog geen heeft. Er moet ook worden opgemerkt dat “nieuwe GA4-property’s worden toegewezen