In een Google Search Office Hours-video beantwoordde Googler Lizzi Sassman een vraag over dunne inhoud door een algemene misvatting op te helderen over wat dunne inhoud eigenlijk is.
Dunne inhoud
Het woord dun betekent gebrek aan dikte of breedte. Dus als we de term ‘dunne inhoud’ horen, is het niet ongebruikelijk om dunne inhoud te beschouwen als een webpagina die niet veel inhoud heeft. De ware definitie van dunne inhoud is meer inhoud die geen toegevoegde waarde heeft. Voorbeelden hiervan zijn een pagina voor het maken van cookies die bijna niet te onderscheiden is van andere pagina’s, en zelfs een webpagina die is gekopieerd van een detailhandelaar of fabrikant waaraan niets extra’s is toegevoegd. De productreview-update van Google verwijdert onder meer dunne pagina’s die bestaan uit reviewpagina’s die slechts productoverzichten zijn. De onderscheidende kenmerken van dunne pagina’s zijn dat ze geen originaliteit hebben, nauwelijks opvallen tussen andere pagina’s en/of geen bijzondere meerwaarde bieden. Bestemmingspagina’s zijn een vorm van dunne inhoud. Dit zijn webpagina’s die zijn ontworpen om te rangschikken voor specifieke zoekwoorden. Een voorbeeld zijn pagina’s die zijn opgebouwd rond een trefwoord en verschillende plaatsnamen, waarbij alle pagina’s vrijwel hetzelfde zijn, behalve de plaatsnamen.
Zijn korte artikelen dun?
De persoon die de vraag stelde, wilde weten of het opsplitsen van een lang artikel in kortere artikelen de inhoud schaars zou maken.
Hier wordt de vraag gesteld:
“Zou het als weinig inhoud worden beschouwd als een artikel over een lang onderwerp werd opgesplitst in kleinere artikelen en gelinkt?”
Lizzi Sassman antwoordde:
‘Nou, dat is moeilijk te weten zonder naar de inhoud te kijken. Het aantal woorden alleen wijst echter niet op een slechte inhoud. Dit zijn twee perfect geldige benaderingen: het kan goed zijn om een uitgebreid artikel te hebben dat een onderwerp in detail behandelt, en het is even goed om het op te splitsen in gemakkelijker te begrijpen onderwerpen. Het hangt echt af van het onderwerp en de inhoud op die pagina, en jij kent je publiek het beste. Dus ik wil me concentreren op wat het nuttigst is voor uw gebruikers en ervoor zorgen dat u op elke pagina voldoende waarde biedt, ongeacht het onderwerp.
Een lang artikel opsplitsen in meerdere pagina’s
De persoon die de vraag stelde, heeft misschien gevraagd of het goed zou zijn om één lange thread op te splitsen in meerdere pagina’s onderling verbonden, wat pagina’s wordt genoemd. Met paginering klikt de websitebezoeker naar de volgende pagina om de inhoud verder te lezen. De Googler geloofde dat de persoon die de vraag stelde het lange artikel had opgedeeld in kortere artikelen over meerdere onderwerpen die in het lange artikel aan bod kwamen. Door de inactieve aard van de nieuwe versie van de SEO-uren van Google kon de Googler geen vervolgvraag stellen om te controleren of ze de vraag goed had begrepen. Hoe dan ook, paginering is een geweldige manier om een lang artikel op te splitsen. Het Google-zoekcentrum heeft best practices voor het sorteren van pagina’s op pagina’s.
Citaat
Luister naar de Google SEO Hours-video om 12:05 min