Wanneer u uw strategie voor volgend jaar voorbereidt, is het erg belangrijk om te plannen voor mogelijke zorgen en uitdagingen. Dit jaar hebben SEO-professionals de uitdagingen van een gebrek aan middelen, strategische problemen en het vermogen om processen te schalen overwonnen. Op naar 2023 en verder stelt ons State of SEO-rapport dat professionals machine learning en AI, Google-updates en de verwijdering van cookies van derden verwachten als de grootste veranderingen in SEO. In dit artikel vatten we de belangrijkste bevindingen uit het rapport samen, belichten we drie belangrijke uitdagingen en kijken we naar relevante SEO-trends die de ontwikkeling van de strategie kunnen ondersteunen. Ten slotte bespreken we de impact van vooruitgang in machine learning en AI op zoekmarketing. Zal deze nieuwe zoektechnologie u en uw bedrijf uitdagen? Lees verder om erachter te komen wat onze experts zeggen. Alle inzichten hier zijn gebaseerd op onze first-party enquêtegegevens uit ons jaarlijkse SEO-rapport.
Samenvatting van rapportbevindingen
Op de vraag wat de grootste SEO-uitdagingen waren in de afgelopen 12 maanden, zeiden de respondenten:
- Gebrek aan middelen (14,9 procent).
- Strategische vragen (12,3%).
- Schaalprocessen (11,9%).
- Pandemiegerelateerde problemen (11,2 procent).
- Afstemming met andere afdelingen (10,7%).
Sinds 2021 is er bezuinigd. Uitdaging nummer één voor SEO-professionals, tot de zesde dit jaar. Het feit dat gebrek aan middelen en afbouwprocessen de belangrijkste drijfveren van 2022 waren. uitdagingen, laat dat in 2021 zien de bezuinigingen hadden een blijvend effect. Als we kijken naar mogelijke bedreigingen in 2023, hebben we de respondenten gevraagd om maximaal drie ‘grootste verschuivingen’ en brancheveranderingen in SEO op te pikken. Dit zijn hun beste antwoorden:
- Machine learning en kunstmatige intelligentie (18,7 procent).
- Google-updates (18,0%).
- Beëindiging van cookies van derden (13,9%).
- Google-pagina’s met nul klikken (12,9 procent).
- Competitie om talenten (11,5%).
Factoren die SEO-professionals waarnemen als opkomende factoren:
- Machine learning en AI (11,3 procent).
- Basic Internet Vital Indicatoren (10,8%).
- EAT en betrouwbare bronnen (10,2%).
- Mobiele SEO (9,8%).
- SERP-functies (8,3%).
SEO-professionals werken vaak met beperkte middelen
Gebrek aan middelen was de grootste uitdaging voor maatschappelijke organisaties in 2022. Het lijdt geen twijfel dat de industrie 2021 voelt. de gevolgen van bezuinigingen, hoewel een andere reden voor beperkte middelen is dat veel SEO’s niet met grote teams werken. . Meer dan 40% van de respondenten geeft aan met een team van 10 of minder te werken, terwijl ongeveer 5% zegt alleen te werken. Het onboarden van nieuwe teamleden kan de komende twee jaar moeilijk zijn. Het State of SEO-rapport beschrijft de uitdagingen waarmee SEO-professionals worden geconfronteerd en waar ze zich zorgen over maken in het komende jaar.
Recente en aanhoudende groei kan een uitdaging zijn
Enkele SEO-veranderingen verwacht in 2023 en later, kan de groei belemmeren. Recente en aanhoudende groei kan moeilijk blijken als je niet in staat bent om als team uit te breiden, en de strijd om talent zal de komende twee jaar een grote zorg zijn. Het gebruik van cookies van derden maakt het moeilijk voor SEO-professionals en marketeers om de recente groei vast te houden, aangezien van hen wordt verwacht dat ze dezelfde of betere resultaten leveren met minder gegevens.
Strategie is een zorg voor veel SEO-professionals
CSO’s identificeerden strategische kwesties als een van de grootste uitdagingen van de afgelopen 12 maanden. Strategiekwesties kunnen erop wijzen dat SEO-professionals moeite hebben om hun ROI (return on investment) te bewijzen. Hoewel meer dan de helft van de SEO’s die we hebben ondervraagd (58,0%) een hogere ROI op hun werk rapporteerde, hebben velen moeite om hun ROI te bewijzen, en 29% van de SEO’s zei dat ze ambivalent waren over hun ROI. In Het meten van winnende strategieën en SEO-succes bespreken we hoe ROI-problemen vaak voortkomen uit een kloof tussen merkdoelstellingen en waarneembare gegevens.
SEO-professionals verwachten dat machine learning en AI een grote impact zullen hebben
Bovenaan de lijst van de grootste veranderingen in de komende twee jaar staan, zoals SEO-professionals hebben voorspeld, machine learning en AI. Ook waren machine learning en kunstmatige intelligentie de beste antwoorden toen SEO-professionals werd gevraagd om te rangschikken wat volgens hen het belangrijkste zou zijn in 2023. opkomende factoren. Om beter te begrijpen waarom machine learning en AI in de voorhoede van ieders gedachten staan, hebben we ons tot onze interne experts gewend voor meer context. Shelley Walsh, contentstrateeg bij SEJ, ziet AI en machine learning de menselijke besluitvorming niet snel vervangen. Ze raadt ook af om te veel te leunen op op AI gebaseerde tools voor contentcreatie: “Als disruptor zie ik AI nog niet in de plaats komen van belangrijke beslissingen en keuzes waar meerdere wegen zijn en je moet kiezen op basis van expertise. Een stuk gereedschap is zo goed als de persoon die ermee rijdt. Momenteel zijn er tal van tools die worden aangedreven door GPT-3. Deze zijn geweldig voor low-end inhoud zoals productbeschrijvingen, maar ze verleggen de grenzen en verheffen goed onderzochte inhoud van hoogstaande kwaliteit. Naarmate online niches verzadigd raken met door AI gegenereerde inhoud, is kwaliteit de enige manier om op te vallen. Overmatig gebruik heeft immers alleen maar nadelige gevolgen. Download het SEO-rapport om de volledige gegevens van het onderzoek door de eerste partij te bekijken en meer inzichten te lezen.
Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal