De titel is het eerste contactpunt van de lezer op een resultatenpagina van een zoekmachine (SERP) met een merk of website. Maar hoe belangrijk is het voor SEO? Ik heb altijd geweten dat het belangrijk is om titels te optimaliseren, maar er komt meer bij kijken. Een SEO-titel kan bijvoorbeeld een toegangspoort zijn tot mogelijk hogere klikfrequenties en u helpen beter te scoren in de SERP’s. Maar wat betekent dat? De voordelen zijn dat titels helpen een publiek vast te houden en vast te houden. Lezers scrollen meestal voorbij de eerste pagina om te vinden wat ze zoeken en stoppen daar. De titel trekt meestal hun aandacht omdat deze direct verwijst naar de informatie die ze online zoeken. Maar daar blijft het niet bij, want ondertitels zijn ook essentieel. Subheading-tags zijn ook een onderdeel van de positie van zoekmachines. Het kan echter lastig zijn om een balans te vinden tussen een voor zoekmachines geoptimaliseerde titel en ondertitel en deze pakkend te maken. In deze korte maar diepgaande gids vertel ik je wat je moet weten en welke hulpmiddelen je hebt om je titelstrategie naar een hoger niveau te tillen.
Hoe schrijf je SEO vriendelijke titels?
Hier zijn enkele praktische tips voor het optimaliseren van titeltags en subkoppen:
Voeg focuszoekwoorden toe
Onderzoek naar de juiste zoekwoorden is een manier om lezers op uw artikel te laten klikken en het te helpen scoren voor SEO. Hoewel dit erg belangrijk is, is het ook belangrijk om ze verstandig te kiezen. De titel ‘Puppytraining en aanpassingstechnieken’ is bijvoorbeeld beschrijvend en direct en gebruikt trefwoorden als ‘methodes’, ’training’ en ‘puppy’. Maar er worden ook technische termen gebruikt die lezers in verwarring brengen en ervoor zorgen dat ze hun interesse verliezen. In plaats daarvan is de titel “5 Best Puppy Kennel Training Practices” direct, beknopt en gebruikt het trefwoorden die het grote publiek zou begrijpen. U moet er ook voor zorgen dat u trefwoorden opneemt in uw metabeschrijving, tussenkopjes en inhoud. Door zoekwoorden in elk aspect op te nemen, kunt u beter scoren in de SERP’s.
Overweeg de lengte
Hoewel u wilt dat de titels beschrijvend zijn, moet u ervoor zorgen dat ze de SERP’s niet verkorten. Hoewel ik dit artikel bijvoorbeeld ‘Verschillende soorten hoofdlettergebruik in paginatitels en subkoppen’ had kunnen noemen, zou het beschrijvend en relevant voor trefwoorden zijn. Het zou echter ook te lang en saai zijn en mogelijk de SERP’s verkorten. Het zal de lezer waarschijnlijk ook niet interesseren. Bedenk dus wat de lezer zal zien wanneer ze de SERP’s scannen, zodat u vanaf het begin de focus niet verliest.
Inclusief emotionele haken
Emotionele hooks kunnen lezers aanmoedigen om op een artikel te klikken voor meer informatie. Het kan echter lastig zijn om een balans te vinden tussen het boeien van de lezer en het beschrijven van het onderwerp. Titels moeten een reactie van de lezer oproepen, ook al is het alleen maar om interesse of opwinding op te wekken. Ik ben altijd een fan geweest van alliteratie. Het is leuk en boeiend, net als interessante voorbeelden. Of, zoals ik al eerder zei, volg de 5 Best Practices-trailer. Dan zal de lezer denken: “Oh, ik wil weten wat dat is.” Jij zorgt voor een oplossing voor hun probleem en zij weten precies wat ze van het artikel kunnen verwachten. U moet nadenken over de voordelen van uw artikel en eraan blijven werken. Stel jezelf de vraag: waarom zou iemand dit willen lezen? Wat zullen ze leren? Hoe kun je het gebruiken om een positieve correlatie met je merk te creëren?
use Productontwikkeling indien van toepassing
Overweeg om uw merknaam toe te voegen als u uw bestemmingspagina of hoofdblogpost een naam geeft. U kunt dit zien in het onderstaande voorbeeld van onze website:
Screenshot van Google Zoeken, 2022 september
Vasthouden aan woorden die passen bij uw merkstem is ook erg belangrijk bij het maken van titels en tussenkopjes. Dit helpt om consistentie op de hele site te creëren en voor zoekmachines om de inhoud te analyseren.
Hoofdletter correct
Het is erg belangrijk om de juiste tijd in hoofdletters te vinden. Als je het fout hebt, kan de titel klinken als spam, zoals ‘TOP VIJF CREDIT SCORING TIPS’. Ik bedoel, ik zou er zo langs scrollen. Ik wil geen computervirus krijgen of advies krijgen van type- en naamfouten. Dus laten we het oplossen: “Top 5 tips om uw kredietscore te verbeteren.” Misschien niet de beste titel, maar ik weet zeker dat je de verschillen met de originele titel kunt zien. U kunt ook de tool Hoofdlettergebruik van mijn naam gebruiken om best practices voor hoofdlettergebruik in elk formaat te vinden.
Hulpmiddelen voor titels
Kijk wat ik daar deed. Het is beknopt en gebruikt alliteratie om de tussenkop aantrekkelijker te maken. Hoe dan ook, ik heb eerder één tool genoemd, maar er zijn er nog een paar die hier moeten worden overwogen. Een tool voor het analyseren van titels kan u dus helpen bij het controleren van titels om er zeker van te zijn dat ze leesbaar en SEO-vriendelijk zijn. Begin met het brainstormen over een paar titels en pas ze aan op basis van de analyse van de tool. Bekijk deze handleiding hier als je vragen hebt over de optimalisatie van title-tags. Laten we nu verder gaan met de typen hoofdlettergebruik.
Verschillende soorten kapitalisatie
Hieronder vindt u een overzicht van de soorten kapitalisatie:
- Hoofdletters: Van wat we eerder hebben besproken, is de eerste letter van elk woord een hoofdletter en de rest een kleine letter.
- Zin brief: Het is gebruikelijk om de eerste letter van het eerste woord met een hoofdletter te schrijven en de rest van het woord en de zin in kleine letters.
- Hoofdletters van naam: Hier worden de belangrijkste woorden in de titel met een hoofdletter geschreven, behalve verbindingswoorden zoals “en, een, voor”.
- Kleine letters: Dit is wanneer alle woorden in kleine letters worden geschreven.
- In hoofdletters: Het wordt vaak gebruikt met call-to-action-knoppen zoals KLIK HIER en tabbladen.
- Kleine letters: Dit is geweldig voor tussenkoppen waar je ze wilt laten opvallen, maar gebruik een kleiner lettertype dan de rest van de HALLO DAAR-tekst, en het is meestal gewoon het lettertype dat je gebruikt.
- Bovenste CamelCase: Dit is wanneer spaties tussen woorden worden verwijderd, maar de eerste letter een hoofdletter is “Zoals dit”.
- Little CamelCase: Het toont het woord in kleine letters behalve de tweede letter, zoals iPad. De meeste programmeurs gebruiken echter zowel de onderste als de bovenste camelcase bij het coderen.
- SNAKE_CASE: In plaats van een spatie wordt een onderstrepingsteken gebruikt om woorden te scheiden. Woorden worden meestal in hoofdletters of kleine letters geschreven.
Heeft hoofdlettergebruik invloed op SEO-ranglijsten?
Hoewel het hoofdlettergebruik van title-tags niet belangrijk is, is het over het algemeen het beste om hoofdletters en kleine letters te gebruiken voor de titel of woordgroep om het voor potentiële lezers gemakkelijker te maken om door de zoekresultaten te navigeren. En het kan uw klikfrequentie (CTR) beïnvloeden als u uw titel niet op een lezersvriendelijke manier opmaakt. Uit een onderzoek van Semrush bleek bijvoorbeeld dat CTR’s daalden wanneer lezers een titel niet gemakkelijk konden scannen. Een ander punt om op te merken is dat URL-hoofdlettergebruik belangrijk is voor SEO, alleen niet direct. Hier is een gids die u kunt bekijken voor meer informatie.
Laatste afhaalmaaltijden
Consistentie is erg belangrijk bij het opmaken van de titel en subkoppen op de hele site. Zoals u kunt zien, kan het niet SEO-vriendelijk maken van uw titels en subkoppen uw weergave in de zoekresultaten beïnvloeden. Maar het is ook erg belangrijk om rekening te houden met de lezer en uw titel gemakkelijk leesbaar te maken wanneer ze op zoek zijn naar informatie. Volg dus deze praktische tips bij het controleren van uw site of het maken van nieuwe inhoud.
Meer middelen:
- Titeltagoptimalisatie: een complete gids
- Zijn title-tags een Google-rankingsfactor?
- Goed geoptimaliseerde inhoud van begin tot eind
Uitgelichte afbeelding: A. Basler/Shutterstock