Veel bedrijven en marketeers denken dat domeinbeheer een groot probleem is. Er zijn overal handleidingen over hoe u de domeinautoriteit van uw website kunt vergroten om beter te scoren in de zoekresultaten. Maar leidt een hogere domeinautoriteit ook daadwerkelijk tot betere rankings? In deze sectie zullen we onderzoeken wat domeinautoriteit is en het bewijs dat het een Google-rangschikkingsfactor is.
[Ebook:] Download de complete gids voor Google-rangschikkingsfactoren
Wat is domeinautoriteit?
Om te begrijpen of domeinautoriteit deel uitmaakt van het algoritme van Google, moeten we eerst begrijpen wat domeinautoriteit is. Ten eerste is er Domain Authority – een concept – en Domain Authority (DA), de maatstaf van Moz. Zoals VentureSkies beschrijft, is een gebruikelijke definitie van domeinautoriteit: “De domeinautoriteit van een website beschrijft hoe relevant een website is voor een specifiek doelonderwerp. [and] relevantie … voor zoektermen.” Dan is er de Domain Authority of DA-score van Moz, die de statistiek definieert als “… een rankingscore voor zoekmachines gemaakt door Moz die voorspelt hoe waarschijnlijk het is dat een website scoort op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERP’s) . Moz Domain Authority wordt berekend op basis van een aantal factoren, waaronder het aantal gekoppelde hoofddomeinen en het totale aantal koppelingen. De score zelf wordt weergegeven op een schaal van 100 punten. Het is vermeldenswaard dat Moz niet het enige SEO-platform is dat een statistiek heeft ontwikkeld om website-autoriteit te meten. Je zult ook vinden dat:
- Ahrefs heeft Ahrefs Rank en Domain Rank. AR rangschikt websites in de Ahrefs-database op basis van de grootte en kwaliteit van hun backlinks, terwijl de domeinbeoordeling de sterkte van het backlinkprofiel van een website toont in vergelijking met andere in de Ahrefs-database op een schaal van 100 punten.
- Semrush heeft een autoriteitsscore die de algehele kwaliteit en SEO-prestaties van een domein of website meet.
- Majestic heeft verkeersstatistieken die het aantal links dat een website heeft en de kwaliteit van de inhoud meten.
Claim: Domeinautoriteit als rankingfactor
Veel artikelen die domeinautoriteit bespreken, noemen het Search Engine Ranking Score en beweren dat het een goede voorspeller is van hoe goed een website zal presteren in de SERP’s voor gerichte zoekwoordzinnen. Dit kan ertoe leiden dat sommigen geloven dat domeinautoriteit een rankingfactor is voor zoekmachines zoals Google. in 2020 er is zelfs een interessante Twitter-thread van Moz-oprichter Rand Fishkin die verwijst naar interne Google-documenten die aantonen dat Google een domeinautoriteit-achtige statistiek heeft. Maar lees verder en het bewijs wordt duidelijk.
[Discover:] Meer inzichten in Google Ranking Factor
Domeinautoriteit als rangschikkingsfactor: bewijs
De Moz-website beweert dat de Domain Authority Score geen invloed heeft op de zoekresultaten van Google. “Domeinautoriteit is geen rankingfactor van Google en heeft geen effect op SERP’s. in 2015 Gary Illyes, hoofd zonneschijn en geluk bij Google, werd gevraagd naar de overgang van HTTP naar HTTPS. Zijn reactie: “We hebben geen ‘stroom’, maar signalen moeten worden uitgezonden, ja.” in 2016 Illyes reageerde op een vraag of het toevoegen of verwijderen van pagina’s van de site invloed had op de domeinautoriteit. “Dus mijn probleem is dat ik geen enkele rangorde ken die ‘domeinautoriteit’ zegt, dus daar kan ik geen antwoord op geven.” Illyes antwoordde: “We hebben niet echt ‘gezamenlijke domeinautoriteit’. Maar een tekstlink met een bijlagetekst is beter.” Hier zijn veel bevestigingen van John Mueller, de zoekadvocaat van Google, dat domeinautoriteit bestaat maar niet wordt gebruikt door Google. in 2016 December. Mueller reageerde op een opmerking over het desktopdomein met een hogere autoriteit. Google gebruikt anno 2018 geen “domeinautoriteit”. iemand vroeg in een Reddit AMA met Mueller of domeinautoriteit bestaat. Het antwoord van Mueller erkende dat: “Natuurlijk bestaat het, het is een hulpmiddel van Mozes.” Later dat jaar, toen hem op Twitter werd gevraagd of domeinautoriteit bestond, antwoordde Mueller opnieuw: “Domain Authority (DA) is een rankingscore voor zoekmachines gemaakt door Moz”, dus bestaat = ja. Zoekmachines gebruiken het niet.” In 2019, toen hem werd gevraagd naar een site-brede statistiek vergelijkbaar met de domeinautoriteit van Twitter, zei Mueller: “We gebruiken geen domeinautoriteit. We proberen onze statistieken meestal zo gedetailleerd mogelijk te houden, soms is het niet zo eenvoudig, in welk geval we de zaken wat breder bekijken (zoals we hebben besproken in sommige van de oudere kwaliteitsupdates). Later dat jaar vroeg een Twitter-gebruiker of het zoekverkeer was afgenomen door het wegvallen van de domeinautoriteit. Mueller antwoordde: “We gebruiken geen domeinautoriteit, het is een statistiek van een SEO-bedrijf. Ik raad je aan een thread te starten in het helpforum met details, waaronder URL’s en zoekopdrachten waarin je wijzigingen ziet. in 2020 Mueller kreeg nog een vraag over domeinautoriteit. Deze keer vroeg iemand of backlinks van sites met een hoge domeinautoriteit van belang zijn voor de ranking van websites. Zijn antwoord: “We gebruiken helemaal geen domeinautoriteit in onze algoritmen.” Een paar maanden later werd Mueller gevraagd hoe belangrijk domeinautoriteit was om webpagina’s sneller op Twitter te krijgen. “Voor alle duidelijkheid: Google gebruikt geen domeinautoriteit *helemaal* als het gaat om crawlen, indexeren of rangschikken van zoekopdrachten. Op hun website staat het vrij duidelijk. We indexeren echter tweets die erover praten. Tegen die tijd leek het Google duidelijk dat domeinautoriteit niet werd gebruikt. Echter anno 2020 In een interview met SearchLove aan het einde van het jaar werd Mueller gevraagd of Google een statistiek heeft die vergelijkbaar is met Domain Authority. In tegenstelling tot de vorige, verwijst dit antwoord naar een mogelijke metriek van het DA-type in het algoritme van Google. “Ik weet niet of ik het autoriteit zou noemen, maar we hebben sommige statistieken die meer op siteniveau zijn, sommige statistieken zijn meer op paginaniveau en sommige van die sitebrede statistieken kunnen als een kaart zijn.” in 2022 Mueller reageerde op een andere vraag over de domeinautoriteit van Reddit. De vraag was hoe je een site kunt vergroten met 31 domeinautoriteit. Mueller antwoordde: ‘Ik ben een beetje verscheurd. Om te beginnen heb je geen DA nodig om op Google te zoeken. Google gebruikt het *helemaal* niet. Als u de positie van uw site in de zoekresultaten wilt verbeteren, moet u zich op iets anders concentreren, of op zijn minst een andere statistiek gebruiken. Om deze reden beschouwen veel SEO’s DA niet als een maatstaf. Voor de context, ik denk niet dat ik ooit een site voor DA heb opgezocht in de 14 jaar dat ik dit doe. Hij gaf aanvullende tips om de domeinautoriteit te verbeteren door zich te concentreren op een onderwerp met weinig concurrentie en een “…redelijke verzameling fantastische inhoud” over dat onderwerp te creëren. Hij benadrukte dat gebruikerssignalen, niet een autoriteitsscore, de naald zullen zijn.
[Recommended Read:] Google-rangschikkingsfactoren: feit of fictie
Domeinautoriteit als rankingsignaal: onze oplossing
Moz’s Domain Authority (DA) is vergelijkbaar met Ahrefs’ Domain Rank (DR), Semrush Authority Score en Majestic’s Flow Metric Scores. Dit zijn allemaal autoriteitsstatistieken die worden berekend met behulp van tools van derden die geen daadwerkelijke invloed hebben op de positie van zoekmachines. Terwijl Mueller ooit suggereerde dat Google statistieken heeft die vergelijkbaar zijn met domeinautoriteit, heeft hij herhaaldelijk ontkend dat Moz domeinautoriteit gebruikt op Twitter en Reddit. Hij merkte ook op dat ze niets wat ze intern doen “domeinautoriteit” noemen. Daarom kunnen we concluderen dat domeinautoriteit niet echt een rankingfactor is.
Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal