De nieuwe Google Ads Insights-functie en 7 tips voor competitief advertentie-onderzoek

Het beoordelen van advertenties van concurrenten is een essentieel onderdeel van het maken van advertenties of kwaliteitsborging voor elke marketeer. Zodra uw advertentieplaatsing is bepaald, is het belangrijk om deze systematisch te analyseren. Dit heeft historisch gezien bijzonder lang geduurd voor betaald zoeken. U moest tools van derden gebruiken, zoals Semrush, SpyFu of Google Ad Viewer, die allemaal grotendeels afhankelijk zijn van voorbeeldgegevens en vaak geen gedetailleerde voorbeelden geven. Welnu, met de nieuwste functies van Google zijn die dagen voorbij. Het is tijd om direct in Google Ads enthousiast te worden over competitief onderzoek naar advertentietekst.

Waar vindt u de nieuwe onderzoeksfunctie van Google Ads

Volg deze drie stappen: Plaats de muisaanwijzer op het hamburgerpictogram naast uw betaalde zoekadvertentie. Google SERP's voor kosten van zonnepanelenScreenshot van zoeken [solar panel cost]Google in 2022 November Klik op de link ‘Meer advertenties van deze adverteerder bekijken’. Google-advertenties Screenshot van zoeken [solar panel cost]Google, 2022 November Filter resultaten op tijdsbereik, locatie en/of advertentie-indeling. filterresultaat voor advertentie googleScreenshot van zoeken [solar panel cost], Google, 2022 November Het is interessant op te merken dat, in tegenstelling tot de Google Ads-viewer, deze functies beschikbaar zijn zonder in te loggen op een Google-account of campagne. De tijd dat je een nepaccount nodig had of een nepadvertentie moest schrijven om een ​​recensie te activeren, is voorbij. De mogelijkheid om te filteren op advertentie-indeling is een ander groot voordeel ten opzichte van het gebruik van de Google Ads-viewer. Filteren op advertentie-indelingen is een geweldige manier om de gewenste resultaten te krijgen, vooral wanneer u haast heeft of de weergave van algoritmische advertenties in uw aanpassingsprofiel moet overschrijven. Laten we nu eens kijken hoe we de advertenties zelf kunnen analyseren.

7 stappen om betaalde zoekadvertenties te analyseren

Of u nu naar alleen tekst of niet-tekst kopiëren kijkt, volg deze stappen om een ​​systematische analysebenadering te creëren. Dit zal u helpen uw inzichten te ordenen, het gemakkelijker maken om trends te herkennen en een structuur te creëren die zich leent voor iteratieve analyse in de loop van de tijd.

1. Oproep tot actie

Misschien wel het belangrijkste onderdeel van een advertentie, de call-to-action (CTA), is wat de gebruiker tot een conversie zal leiden. Houd rekening met eventuele incentives of aanbiedingen, dringende meldingen (zoals vandaag, nu, beperkte tijd), locatie en mogelijke herhaling van oproepen tot actie in de advertentie. Complexe advertentietekst moet de CTA meer dan eens vermelden. De eerste vermelding kan betrekking hebben op het verzenden van dringende berichten, terwijl andere vermeldingen bedoeld zijn om incentives op te nemen. Als het product of de dienst niet online wordt verkocht, moet de call-to-action de middelen bevatten om het te kopen, wat meestal inhoudt dat u belt of een fysieke winkel bezoekt.

2. Product- of servicenaam

Dit is vooral belangrijk wanneer het product of de dienst nieuw, technisch van aard is, een informele equivalent heeft die voldoende verschilt van de officiële merknaam, of als het bedrijf meerdere aspecten omvat. Een printerfabrikant kan het bijvoorbeeld nuttig vinden om verkorte productnamen te analyseren die geen volledige technische specificaties bevatten. Ook hebben veel reisorganisaties lange namen om al hun diensten te vertegenwoordigen, maar het is niet altijd nodig om ze volledig op te nemen (bijv. Melia Caribe Beach All Inclusive Resort Punta Cana).

3. Kenmerken van het product of de dienst

Of ze nu visueel of op tekst zijn gebaseerd, advertenties zijn gericht op het beschrijven van de meest opvallende kenmerken van het geadverteerde product of de geadverteerde service. Let op wat het is en welke kwalificerende beschrijvingen of visualisaties worden gebruikt. Let in tekstadvertenties op bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden en of ze overtreffend of feitelijk zijn. Als u niet-tekstadvertenties gebruikt, houd dan in de gaten hoe het product wordt weergegeven en of de afbeeldingen lifestyle-gebaseerd of technisch zijn.

4. Voordeel:

Hoewel functies helpen bij het definiëren van de use case voor een product of service, zijn het de voordelen die de gebruiker zullen overtuigen om deel te nemen. Let op welke oplossingsgerichte taal of beeldspraak wordt gebruikt, of er bronnen worden aangehaald om de beweringen te staven en of de beschreven voordelen van korte en/of lange termijn zijn. Soms kan het nodig zijn om verschillende uitkeringsniveaus te vermelden wanneer de consument niet de belangrijkste (of enige) begunstigde is. In situaties zoals het kopen van geschenken, verzekeringen, onderwijs of verpleging, vergeten marketeers vaak zowel de koper (bijv. de koper van het cadeau, die misschien zelfbewust is) als de ontvanger (bijv. TERUGSTUURBELEID).

5. Handelsmerk:

Branding is een ander belangrijk element om te proberen. Denk aan alles, van spelling tot de aanwezigheid van merksymbolen, plaatsing in koppen en/of hoofdtekst, logogrootte, wanneer uw merk in de advertentie wordt vermeld en waar er mogelijkheden zijn om uw merknaam op te nemen. Maar vertrouw niet alleen op de URL. De adverteerder raakt af en toe verstrikt in alle andere elementen van de advertentie en vergeet de merknaam of het logo op te nemen, waarbij hij alleen vertrouwt op de zichtbare URL om het harde werk van het communiceren van de merknaam te doen. Helaas gaat die URL te vaak verloren in de rommel van andere advertentie-elementen.

6. Toon

Dit laatste element is waarschijnlijk het moeilijkst te bepalen. De toon van de advertentie, samen met de call-to-action, is een kritische indicator van op welke fase van het gebruikerstraject de adverteerder zich richt. Een meer informatieve, informele toon zou suggereren dat de gebruiker eerder in zijn online onderzoek wordt geleid. Een advertentie die directere taal gebruikt, is daarentegen eerder gericht op een consument die een transactie overweegt.

7. Lengte

Last but not least is de lengte van de advertentietekst of, voor niet-tekstadvertenties, de lengte van de video of de afmetingen van het beeldformaat. Advertenties die het meest boeiende verhaal overbrengen of gebruikers op de meest actieve manieren betrekken, hebben vaak de grootste kans op succes. Aan de andere kant, alleen omdat een advertentie de mogelijkheid heeft om veel tekst of een video van een bepaalde duur op te nemen, is dit niet altijd de meest effectieve manier. Minder is vaak meer.

Conclusie

Deze tips voor het analyseren van concurrerende advertenties zouden niet compleet zijn zonder enkele tips over het gebruik van de inzichten zodra ze zijn bijgehouden. Een trend weerspiegelt vaak wat anderen doen. Hierdoor kunnen alle spelers echter vergelijkbare berichten hebben. Dit maakt het voor gebruikers alleen maar moeilijker om onderscheid te maken tussen de beschikbare opties. Hoewel het goed is om ideeën van uw concurrenten te lenen, moet u de neiging weerstaan ​​om de waargenomen marktleider te kopiëren. Verzamel in plaats daarvan inzichten uit multiplayer en test systematisch specifieke elementen. Afzondering van anderen zal vaak de beste resultaten opleveren. Systematisch volgen van geteste items helpt u bij het maken van een kalender met testresultaten. Helaas is er zelden een enkele best presterende advertentie op de lange termijn. In een steeds veranderende competitieve omgeving is constante iteratie vereist. Maar er is een zilveren voering: gepensioneerde advertenties kunnen vaak een succesvolle comeback maken. Door het gebruik van bovenstaande elementen in zowel de advertenties van uw concurrenten als die van uzelf systematisch te monitoren, kunt u trends identificeren en cyclische patronen detecteren. Als u een trendomkering bespeurt, bent u gewapend met eerdere onderzoeken naar wat in het verleden onder die omstandigheden goed werkte, klaar om te anticiperen op de acties van uw concurrent en klaar om te reageren. Meer middelen:
  • Concurrentieanalyse: de complete gids in 9 stappen
  • 10 klassieke tips voor het maken van effectieve Google Ads-kopieën
  • SEO-concurrentieanalyse: de definitieve gids
Uitgelichte afbeelding: eamesBot/Shutterstock

Relevante berichten