Er zijn meer dan een miljard websites op het world wide web, dus het is gemakkelijk te begrijpen dat het moeilijk is om je van hen te onderscheiden. Daarom moet de beste webinhoud goed geschreven, goed onderzocht en eenvoudig leesbaar zijn, ongeacht het onderwerp. En dit is niet altijd – of zelden – een gemakkelijke taak. Maar door deze ontmoedigende taak op te splitsen in eenvoudigere stappen, wordt het werk veel beter beheersbaar. Content creëren – niet alleen bloggen – begint altijd met plannen. En dat is vaak wat gemiddelde inhoud onderscheidt van geweldige inhoud. Om dat plan te definiëren, volgt u deze zes stappen voor succes bij het maken van inhoud en zorgt u ervoor dat wat u en uw merk posten, gemakkelijk wordt gevonden en begrepen door de juiste mensen op het juiste moment. Lezers zullen niet alleen deze inhoud en het merk erachter respecteren, maar ze zullen ook deze inhoud opzoeken en het merk respecteren. Iets van waarde aanbieden (inhoud van hoge kwaliteit) aan de mensen die het belangrijkst zijn voor uw bedrijf (klanten) is een no-nonsense langetermijnstrategie die veel oplevert. Het is ook een natuurlijke manier om via uw entiteit (merk, persoon, enz.) autoriteit op te bouwen voor lezers en zoekmachines zoals Google.
1. Ken het merk dat u vertegenwoordigt
Hier kan nooit genoeg aandacht voor zijn. Te vaak vergeten schrijvers bij het schrijven namens een merk of bedrijf de algehele stem en toon van het merk (of overwegen ze nooit). Consistentie, stijl en berichtgeving zijn cruciale componenten van succes. U wilt ervoor zorgen dat het allemaal past binnen de algemene merkrichtlijnen en het algehele merkimago. Grotere, bekende merken hebben meestal richtlijnen voor wat de stem en toon van het merk zou moeten zijn. Maar zelfs als er geen officiële merkrichtlijnen beschikbaar zijn, zijn er nog steeds veel manieren om uw merk, de stem en toon en de algehele berichtgeving beter te begrijpen met doelen in gedachten.
Rlees oude merkblogs
Een goed uitgangspunt zou zijn om terug te kijken en oudere bloginhoud te lezen die het merk heeft gepubliceerd. Afhankelijk van hoe lang een merk goed ontwikkelde inhoud van hoge kwaliteit produceert, kun je een diep begrip krijgen van de algemene stijl en stem die het merk gebruikt. Maak het opnieuw met uw eigen scherpzinnige draai.
Doe een content audit (of een kortere, aangepaste versie daarvan)
Bij het uitvoeren van een overkoepelende contentstrategie of het consequent schrijven van content voor hetzelfde merk, is het waarschijnlijk de tijd waard voor een schrijver of contentstrateeg om een microcontentaudit uit te voeren. Dit zal u helpen het beste inzicht te krijgen in niet alleen de algehele stijl en stem van uw inhoud, maar ook uw merkdoelen en bepalen wat goed werkt (en wat niet) in termen van verkeer, betrokkenheid en prestaties. Het zal u ook helpen bij het brainstormen over blogonderwerpen en het identificeren van hiaten in de inhoud.
Kijk naar de concurrenten
Een andere manier om een beter begrip te krijgen van het merk dat de schrijver vertegenwoordigt – en wat? nee to be is kijken naar enkele van de belangrijkste concurrenten van het merk. Concurrenten zullen waarschijnlijk hun eigen kwaliteitsinhoud publiceren, maar inhoud die is gemaakt namens een concurrerend merk, zoals het uwe, moet uniek zijn voor dat merk. Dit is een van de belangrijkste manieren waarop merken zich kunnen en moeten onderscheiden. Gebruik het in uw voordeel. Het is ook een goed idee wanneer u overstapt naar een inhoudsrol in een bedrijf of branche waar u misschien niet zo bekend mee bent. U wilt het merk dat u vertegenwoordigt en de boodschappen ervan begrijpen. Maar het zal u ook helpen de belangrijkste concurrenten van uw merk te begrijpen, hoe zij werken om zich te onderscheiden van de concurrentie en hoe u hen kunt overtreffen door uw potentiële klanten op te leiden en te informeren.
2. Begrijp je publiek
Het begrijpen van het publiek waarvoor u schrijft, houdt geen rekening met het kennen van het merk dat u vertegenwoordigt. U kunt uw publiek niet begrijpen zonder het merk waarvoor u schrijft te kennen. U kunt geen kwaliteitsinhoud publiceren zonder deze belangrijke variabelen volledig te begrijpen. De hierboven genoemde tools, die u helpen beide beter te begrijpen, helpen u bij het creëren van een algemene merkcontentstrategie en -uitvoering. Vergeet niet om onderwerpen te gebruiken die uw publiek interesseren en gebruik een woordenschat die uw publiek begrijpt.
3. Onderwerpen schrijven
Voor velen kan dit een van de moeilijkste stappen in het planningsproces zijn. Maar het zou niet zo moeten zijn. Als schrijver die een merk vertegenwoordigt – een merk dat een autoriteit is op specifieke onderwerpen en industrieën – heeft u altijd waardevolle inzichten om bestaande en potentiële klanten te bieden. Denk aan de veelgestelde vragen (FAQ’s) op veel sites; ze zijn gemaakt op basis van onderwerpen/vragen die regelmatig worden gesteld door mensen die geïnteresseerd zijn in het merk en zijn bedrijf. Die antwoorden worden duizenden keren per dag gezocht via zoekmachines. Door mensen de (juiste) antwoorden op hun vragen te bieden, bouwt u altijd vertrouwen op in het merk en de schrijvers die het vertegenwoordigen.
Concurrentieanalyse
Naast de oefening met veelgestelde vragen om inhoudsideeën te verkennen, moeten schrijvers ook concurrentieanalyse gebruiken om meer goede onderwerpen te genereren om over te schrijven. Sommige merken zullen goed werk leveren door veel verschillende onderwerpen in hun branche te behandelen. Daarentegen zullen andere merken het beter doen door alleen bepaalde gebieden van de branche te bestrijken waarin ze zich specialiseren of meer ervaring hebben. Gebruik al dit onderzoek om blogonderwerpen van hoge kwaliteit te maken op basis van de overvloed of schaarste aan kwaliteitsinhoud over specifieke problemen. Identificeer hiaten in de inhoud van uw concurrenten als aandachtsgebieden, win marktaandeel van uw concurrentie en onderscheid uzelf op gebieden waar andere merken ontbreken. Door uw merk te analyseren, kunt u ook vaststellen waar uw merk ontbreekt.
Zoekwoordonderzoek
Zoekwoordonderzoek voor onderwerpen en ideeën helpt schrijvers niet alleen om zoekwoorddoelen te maken, maar helpt ook bij het vormgeven van blogposts op basis van:
- Behandelde onderwerpen.
- Vragen die beantwoord moeten worden.
- De essentiële elementen van de meer gedetailleerde vragen hebben verschillende lagen en subthema’s.
In de afgelopen 10-15 jaar zijn er veel hulpprogramma’s voor trefwoordonderzoek op de markt verschenen om inhoudstrategen te helpen onderwerpen te ontdekken. Naast traditionele tools zoals Google Keyword Planner (voorheen bekend als Keyword Tool), Ubersuggest, Google Analytics en traditionele Google Autocomplete, hebben nieuwe en verbeterde platforms zoals Semrush Keyword magic tool, Moz Keyword Explorer en MarketMuse om er maar een paar te noemen, ook een grote impact hebben gehad op de contentwereld. Andere propriëtaire tools die meer kosten maar steeds krachtiger worden, zoals Conductor en BrightEdge, bieden nog meer inhoudsideeën en hoogwaardige trefwoorddoelen om uw strategie vorm te geven, naast andere tools voor contentmarketing.
Zorg dat het interessant is
Het belangrijkste is – en dit lijkt misschien eenvoudig, maar wordt te vaak over het hoofd gezien – zorg ervoor dat de inhoud die je plant interessant is voor het publiek waarvoor het wordt gemaakt. Als u uw merk en branche goed kent en het blogonderwerp persoonlijk niet interessant, nuttig of leerzaam lijkt, is de kans groot dat uw publiek dat niet zal denken. Schrijf over interessante onderwerpen en bied deskundige meningen, feedback en inzichten. Het publiek zal het belonen door het merk, de inhoud en de berichten te vertrouwen.
4. Doe je onderzoek
Grondig onderzoek uit betrouwbare bronnen is een belangrijke pijler van kwaliteitsinhoud. Lezers zullen op zoek gaan naar deskundige meningen en analyses op basis van onderzoek. Het is wat schrijvers en merken onderscheidt – real-life ervaring en een diepere uitleg van soms complexe situaties. Dit onderzoek is echter van cruciaal belang voor het creëren van gezaghebbende inhoud die een blijvende impact zal hebben. Zoals bij alle gepubliceerde inhoud, controleer en dubbelcheck alle feiten en geef de oorspronkelijke uitgever de juiste vermelding. Dit kan worden gedaan door uitgaande links te gebruiken, volgens de best practices van SEO.
5. Maak een sterke, aanlokkelijke kop
Headline schrijven is een kunst, vooral in het internettijdperk. Meer dan ooit consumeren mensen veel informatie van overal. Krantenkoppen moeten geweldig zijn om op te vallen. Anders zal de inhoud waarschijnlijk nooit worden gezien. Het creëren van een slimme en pakkende kop die de aandacht van uw lezers trekt, vereist een verscheidenheid aan benaderingen. Alle koppen hebben:
- Link rechtstreeks naar de inhoud die ze vertegenwoordigen.
- Wees goed geschreven.
- Wees niet te lang.
Enkele succesvolle manieren om goede koppen te maken, zijn onder meer het gebruik van formules en hulpprogramma’s voor het genereren van koppen, en andere innovatieve manieren om ervoor te zorgen dat uw lezers worden verleid door uw inhoud.
6. Overweeg visuele inhoud
Rich media zal altijd helpen bij een blogpost in termen van klikfrequentie en algemene waarschijnlijkheid dat iemand meer verleid zal worden om erop te klikken en meer te weten te komen. Het helpt ook als het schrijven van headlines niet jouw ding is; een goed beeld trekt meestal lezers aan, en beelden zijn voor het oog gemakkelijker te begrijpen en vast te houden dan geschreven woorden. Weet wat het beste werkt voor uw inhoud en publiek.
Volgende stappen nadat de blogpost klaar is
Nu begint het echte werk! Hieronder staan de stappen die u moet nemen om uw idee om te zetten in succesvolle content!
- Schrijf het op!
- Optimaliseer alles.
- Kopieer het en kopieer het opnieuw.
- Vraag dan iemand anders om het voor je te kopiëren.
- Post het.
- Zorg ervoor dat uw bericht zichtbare knoppen voor delen op sociale media en geldige voorvertoningen van rich media heeft.
- Bevestig de liveblogpost zelf.
- Laat een collega een kwaliteitsblogpost hebben.
Meer middelen:
- 13 essentiële elementen van een uitstekende blogpost
- 6 redenen waarom bloggen belangrijk is voor marketing en SEO
- Goed geoptimaliseerde inhoud van begin tot eind
Uitgelichte afbeelding: puhhha/Shutterstock