Zijn nofollow-links een Google Ranking Factor?

Zijn nofollow-links een Google Ranking Factor? post thumbnail image

Op het eerste gezicht kan de gemiddelde websitegebruiker niet zeggen of een link Nofollow of Dofollow is. U kunt een Nofollow-link kopiëren of erop klikken, net als elke andere link op internet. Maar achter de schermen is er nogal een verschil. Google beschouwt Dofollow-links als vertrouwen in de informatie die op die webpagina wordt gedeeld. Dit zijn de rankingfactoren. Nofollow-links zijn iets genuanceerder. Of Nofollow-links een rankingfactor zijn, staat open voor discussie. Sommigen zeggen dat Nofollow-links geen invloed hebben op rankings, terwijl anderen zeggen dat ze nog steeds helpen, alleen niet zoveel als Dofollow-links. Wat is de waarheid? Meer informatie over de waarheid over de rangschikkingsfactoren van Google.

Claim: Nofollow-links als Google-rankingsfactor

in 2005 Google werkt samen met MSN Search en Yahoo om een ​​initiatief op te zetten om spam met reacties op links te bestrijden. Dit nieuwe initiatief was het Nofollow-attribuut. Bezoek mijn website korting op medicijnen. Deze opmerking wordt gewijzigd in Bezoek mijn korting op medicijnen op de website. In de blogpost staat dat links met de tag geen “credit” krijgen voor positie in zoekresultaten. Alles dat met Googlebot is getagd, zou niet “volgen” en zou veel minder SEO-waarde opleveren. Het was een eenvoudig concept. Nofollows stelden webmasters in staat om het spammen van commentaarlinks te ontmoedigen door al die links waardeloos te maken in de ogen van de slechte acteurs die ze aanleverden. Het gebruik van Nofollows zorgde er ook voor dat gesponsorde links niet in strijd waren met de kwaliteitsrichtlijnen van Google. Het kopen en verkopen van links heeft een behoorlijke klap gekregen. Website-eigenaren zijn begonnen om alle externe links te voorzien van het Nofollow-kenmerk om zichzelf te beschermen tegen de updates van Google. SEO’s waren niet geïnteresseerd in Nofollow-links. Veel SEO’s zijn tot de conclusie gekomen dat Nofollow-links volkomen waardeloos zijn. Iedereen met een blog heeft waarschijnlijk ruzie met een collega over Nofollow-links. Dit bleef zo ​​tot 2020, toen Google update hoe het met de Nofollow-tag omgaat.

Bewijs: Nofollow-links als Google-rankingsfactor

Om te bepalen of Nofollow-links een Google-rankingfactor zijn, moeten we begrijpen wat rel=”Nofollow” is en of Nofollow-links PageRank of andere rankingfactoren doorgeven aan Google.

Rel Nofollow gedefinieerd

Het kenmerk rel=”Nofollow” is een elementair microformaat of een enkele probleemoplossing. De oplossing is gemaakt door Matt Cutts (Google) en Jason Shellen (Blogger, Google). “Door rel=”Nofollow” toe te voegen aan een hyperlink, geeft de pagina aan dat de bestemming van die hyperlink geen extra gewicht of ranking mag krijgen door user agents die linkanalyse uitvoeren op webpagina’s (zoals zoekmachines). De definitie dekt twee hoofdgebruiksgevallen: gebruikersopmerkingen en links die de auteur wil citeren, maar vermijdt te erkennen. Veel later voegde Google, om de organisatie te helpen, twee extra attributen toe die dezelfde functie vervullen. Ze bieden je:

  • Gebruik rel=”sponsored” voor advertenties en gesponsorde links.
  • Gebruik rel=”ugc” voor door gebruikers gegenereerde inhoud waarover u niet per se controle hebt, zoals opmerkingen en forumberichten.
  • Gebruik rel=”Nofollow” als alles. Google raadt ontwikkelaars aan om rel=”Nofollow” te gebruiken wanneer ze de site niet willen verifiëren of de link niet willen controleren.

Passen Nofollow-tags PageRank?

in 2009 (vóór de update van 2020) Matt Cutts maakte in een blogpost heel duidelijk dat Nofollow-links geen PageRank of posttekst overbrengen. Dit was een antwoord op vragen over een verouderde SEO-praktijk die bekend staat als PageRank-manipulatie. Het laatste woord is: “Het belangrijkste dat u moet weten, is dat Nofollow-links websites niet helpen hoger te scoren in de zoekresultaten van Google. Het onderwerp Nofollow-links als rankingfactor leek helemaal beklonken. Google heeft in 2020 wijzigingen doorgevoerd in de afhandeling van de Nofollow-tag. 1 maart herstart het debat door het algoritme te updaten.

in 2020 Google-algoritme-update

In de officiële aankondiging van Google staat: “Nofollow wordt vanaf 2020 een hint voor crawl- en indexeringsdoeleinden. 1 maart Voorheen beschouwde Google Nofollow-links als een commando. Links gemarkeerd als Nofollow zijn niet gecontroleerd of geïndexeerd door Google. Google zegt nu dat het het Nofollow-linkkenmerk als een hint zal beschouwen. Martin Splitt, de ontwikkelaarsadvocaat van Google, legde de implicaties van de update verder uit in een tweet.
Martin Splitt legde de implicaties van de update verder uit in een tweet.Afbeeldingsbron: Martin Splitt Twitter Absoluut een belangrijke nuance. Onlangs tweette Danny Sullivan, Google’s Public Search Liaison, het volgende.
Danny Sulliva plaatste het volgende op Twitter.Image Credit: Danny Sullivan op Twitter Lijkt op 2020 een algoritme-update maakt het controleren en indexeren van Nofollow-links mogelijk. De links zijn echter niet gekoppeld aan uw site (goedkeuring of bijkomend belang).

Onze oplossing: Nofollow-links zijn geen Google-rankingsfactor

Zijn nofollow-links een Google Ranking Factor?
Nofollow-links zijn geen Google-rankingsfactor. Hun functie is om zoekmachines te vertellen dat ze geen extra gewicht of ranking mogen toevoegen. Nofollow-links zijn een slechte manier om te voorkomen dat zoekmachines uw website vinden, aangezien Google ervoor kan kiezen om Nofollow-links te crawlen en te indexeren, maar dat is het dan ook. Of de hoofdtekst van Nofollow-links enig gewicht heeft, kan niet worden bevestigd en staat nog ter discussie. Ik heb nog geen overtuigend argument of case study gelezen die iets anders dan correlatie op de een of andere manier bewijst. Dit betekent niet dat je Nofollow-links moet vermijden; ze zijn een natuurlijk onderdeel van een solide digitale marketingstrategie. Leer de waarheid over alle mythen en bewezen Google-rangschikkingsfactoren.

Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal
Rangschikkingsfactoren: feit of fictie?  Laten we enkele mythes verdrijven! [Ebook]

Relevante berichten