Zijn sociale signalen en aandelen een Google-rangschikkingsfactor?

Hebben sociale signalen invloed op de zoekresultaten? In een wereld van steeds evoluerende sociale netwerken en platforms, kan het gebruik van één sociaal netwerk u helpen de resultaten van uw Google-zoekmachine te verbeteren? Laten we eens kijken naar sociale signalen als een Google-rangschikkingsfactor om hun impact op de zoekresultaten te bepalen. Lees meer over de ranking factoren in de SEJ e-mail. in Google Ranking Factors: feit of fictie.

Claim: Sociale signalen zijn een rankingfactor

Sociale signalen zijn de betrokkenheid van gebruikers van sociale media bij de inhoud die u vanaf uw website hebt gedeeld. Hier zijn enkele voorbeelden van sociale signalen.

  • Iemand deelt een link naar uw websitepagina in een openbare Facebook-post. De post krijgt likes, comments en extra shares.
  • Iemand deelt een link naar uw websitepagina in een openbare tweet. Twitter krijgt reacties, vind-ik-leuks en retweets.

Bewijs voor sociale signalen als rangschikkingsfactor

Google lijkt om sociale media te geven. In de Aan de slag-gids voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) erkent Google dat boeiende inhoud wordt gedeeld en organische buzz helpt bij het opbouwen van de reputatie van uw website. “Het creëren van boeiende en nuttige inhoud zal waarschijnlijk meer invloed hebben op uw website dan enige andere factor die hier wordt besproken. Gebruikers herkennen goede inhoud wanneer ze deze zien en zullen waarschijnlijk andere gebruikers ernaar willen verwijzen. Dit kunnen blogposts, sociale mediadiensten, e-mail zijn. e-mail, forums of andere middelen. Organische of mond-tot-mondreclame is wat helpt bij het opbouwen van de reputatie van uw website bij zowel gebruikers als Google, en het is zelden zonder kwaliteitsinhoud. Later, als het gaat om websitepromotie, stelt Google voor om op de hoogte te zijn van sociale-mediasites omdat: “Websites die zijn gebouwd rond gebruikersinteractie en delen, het gemakkelijker hebben gemaakt om groepen geïnteresseerde mensen te koppelen aan relevante inhoud.” Google Analytics is de afdeling sociale rapportage. Volgens Google Analytics: “Sociale analyse geeft je de tools om de impact van sociale invloed te meten. U kunt hoogwaardige netwerken en inhoud identificeren, gebruikersinteracties met uw inhoud op en buiten de site volgen en dit allemaal terugkoppelen naar uw kerninkomsten door middel van doelen en conversies. Google is van mening dat sociale profielen belangrijk zijn, vooral voor lokale bedrijven. Google Bedrijfsprofielen verzamelt informatie uit verschillende bronnen, waaronder sociale profielen, om potentiële gebruikers te helpen een volledig beeld te krijgen van een lokaal bedrijf. Google adviseert ook iedereen met een Knowledge Map-paneel over het bijwerken van hun informatie, inclusief sociale profielen. Hoewel Google belang lijkt te hechten aan sociale profielen, betekent dit niet per se dat sociale signalen kunnen helpen bij het verbeteren van rankings. in 2010 Matt Cutts, voormalig hoofd van het Webspam-team, kreeg een vraag over hoe Google links van sites als Twitter en Facebook naar een nieuwe site evalueert. Hij antwoordde dat Google links hetzelfde behandelt, of ze nu afkomstig zijn van .gov, .edu, Twitter of Facebook. De enige winst zijn links die worden gedeeld op profielen die niet openbaar zijn. Als Google uw profielpagina niet kan ophalen of verifiëren, ziet het de link niet. Later, in 2010 In december ontving Cutts een soortgelijke vraag op basis van een artikel waarin wordt gesuggereerd dat Google links van Twitter en Facebook gebruikt bij het zoeken. Cutts antwoordde dat, hoewel ze niet eerder sociale signalen hadden gebruikt voor het rangschikken, Google op het moment van de video sociale verbindingen had geïmplementeerd als rangschikkingssignalen. Voor meer informatie is een link naar het artikel aan de video toegevoegd vanuit het Google Search Center. in 2013 Google heeft een patent aangevraagd dat de zoekinhoud van populaire gebruikers van sociale media identificeert. Een deel van het patent vermeldt hoe interacties tussen leden van de sociale grafiek van een gebruiker kunnen worden gebruikt als sociale signalen. “Interacties door leden van de sociale grafiek van een gebruiker kunnen worden gebruikt als sociale signalen om de rangorde van relevante zoekresultaten aan te passen.” Als een zoekopdracht bijvoorbeeld resultaten identificeert die bronnen bevatten die als zodanig zijn geïdentificeerd door een lid van het sociale netwerk van de gebruiker, kan dat resultaat worden gepromoot ten opzichte van andere algemene zoekresultaten die reageren op de zoekopdracht van de gebruiker. De stimulerende factor kan bijvoorbeeld gebaseerd zijn op het aantal vrienden dat de geïdentificeerde bron heeft onderschreven of de hoogste affiniteit met een vriend die de geïdentificeerde bron heeft onderschreven. Promotie kan ook gebaseerd zijn op auteurschap (bijv. wat is de relatie of affiniteit met de persoon die de bron heeft goedgekeurd) of het type onderschrijving van een lid van de sociale grafiek van de gebruiker (bijv. expliciete goedkeuring door een ster te geven aan een resultaat of pagina, of impliciete goedkeuring door de bron te bezoeken of commentaar te geven op een bericht). Hoewel het patent aantoont dat Google geïnteresseerd is in het vergroten van zoekresultaten op basis van sociale signalen, betekent dit niet dat ze het op het algoritme hebben toegepast. Snel vooruit naar 2014, toen iemand Cutts opnieuw vroeg of Facebook- en Twitter-signalen deel uitmaakten van het algoritme van Google. Hij antwoordde dat Google geen rekening hield met signalen zoals het aantal volgers of vind-ik-leuks in zijn algoritme. Je kunt Twitter of Facebook niet zien als een signaal, dus Google pikt het op.

Bewijs tegen sociale signalen als rangschikkingsfactor

Een paar maanden later beantwoordde Cutts deze vraag: “Hoe scheid je eenvoudige populariteit van echte autoriteit, terwijl Google sociale signalen aan het algoritme blijft toevoegen?” In zijn reactie zegt hij dat het eerste deel van zijn vraag een “aanname” bevat door sociale signalen aan het algoritme toe te voegen, die hij verwerpt. in 2015 John Mueller, Google’s zoekadvocaat, zei dat sociale signalen niet direct bijdragen aan organische rankings. De meeste links naar sociale media worden niet getraceerd. Ze zullen niet helpen met organische rankings. Sociale berichten die naar uw website linken, kunnen echter in zoekresultaten worden weergegeven. in 2016 Mueller ontving een tweet met de vraag of social media-tags nuttig zijn voor on-page SEO. Zijn antwoord: “Nee, ik zou links naar sociale media gebruiken als een manier om waarde toe te voegen aan gebruikers, niet in de hoop dat ik de rankings zou verbeteren. in 2017 Gary Illyes, Google’s hoofd van zonneschijn en geluk, noemde sociale media twee keer in zijn bespreking van de link. Ten eerste: “Hier komt social media goed van pas. Het is niet omdat SE je beter zal rangschikken, dat is BS, het is omdat je je eigen inhoud promoot.” Het gaat verder: “Bovendien zijn de meeste links naar sociale media een druppel op een gloeiende plaat in termen van PageRank. in 2019 Mueller grapte in reactie op een TikTok-manager: “Zetten mensen links op TikTok-video’s?” #seo #numberoneranking #follow #growthhacking” In 2021 grapte Mueller naar aanleiding van het aantal likes dat een bepaalde tweet ontving: “Sorry, we gebruiken likes niet als rankingfactor.” Later in augustus 2021 werd Mueller gevraagd als klikken op e-mail de rankings zouden kunnen beïnvloeden, antwoordde hij: “Geen effect op SEO. Zoals advertenties, zoals sociaal. Het is goed om meerdere afzonderlijke bronnen van verkeer naar uw site te hebben, en niet alles hoeft een SEO-effect te hebben. Een paar maanden later, Mueller werd gevraagd, heeft sociale media direct of indirect invloed op SEO? Hij antwoordde: “Als ik je een tip op Twitter geef die helpt de vindbaarheid van je website te verbeteren, zou dat dan een indirect effect zijn van sociale signalen op SEO? hint naar hun benadering van sociale signalen.” Ze doen niet veel aan voorraad. Bekijk onze oplossingen voor andere rangschikkingsfactoren in het Rankingfactoren: feit of fictie e-boek.

Sociale signalen als rankingfactor: ons oordeel

Doe sociale signalen en deel Google Ranking Factor?
Ik ben een beetje in de war over de vraag of sociale signalen van invloed zijn op organische zoekresultaten. 2010-2014 Google heeft mogelijk geëxperimenteerd met sociale signalen in zoekresultaten. Bovendien zijn er scenario’s waarin sociale media uw SEO-inspanningen kunnen helpen. Hoewel sociale signalen misschien geen rankingfactor zijn, kunnen sociale profielen en links de verschijning van uw merk in zoekresultaten beïnvloeden. Ten slotte blijkt dat Google in het verleden sociale signalen heeft gebruikt om betere resultaten voor gebruikers te creëren. Maar nu lijkt het erop dat sociale signalen voor Google verleden tijd zijn.
Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal
Rangschikkingsfactoren: feit of fictie?  Laten we enkele mythes verdrijven! [Ebook]

Relevante berichten