De aandelen van het moederbedrijf van Google, Alphabet, daalden fors nadat het laatste winstrapport van het bedrijf het langzaamste kwartaal van omzetgroei in bijna tien jaar onthulde. De jaar-op-jaar-inkomsten (YOY) van Google zijn gestegen 6%, de kleinste stijging sinds 2013, één maand tijdens de pandemie buiten beschouwing gelaten. Het lijkt misschien goed dat de inkomsten van Google over het algemeen groeien, maar het probleem wordt duidelijk als je het vergelijkt met de groei van vorig jaar. 41%. De operationele marge van Google daalde van 32% vorig jaar tot 25% dit jaar, en het netto-inkomen daalt 36% JIJ. Omdat Google niet aan de verwachtingen voldeed, bleven de omzet en winst per aandeel (EPS) achter bij de schattingen van analisten. Zoals de onderstaande gegevens illustreren, is de enige categorie waarin Google de voorspellingen overtreft, cloudinkomsten:
- EPS: $ 1,06 verwacht versus $ 1,25 (gebaseerd op schattingen van Refinitiv).
- Inkomen: $ 69,09 miljard, vergeleken met $ 70,58 miljard verwacht (schattingen van Refinitiv).
- YouTube-advertentie-inkomsten: 7,07 miljard USD vergeleken met USD 7,42 miljard. Verwachte USD (zoals berekend door StreetAccount).
- Google Cloud-inkomsten: $ 6,9 miljard, tegenover $ 6,69 miljard verwacht (volgens schattingen van StreetAccount).
- Verkeersacquisitiekosten (TAC): $ 11,83 versus $ 12,38 (volgens StreetAccount-berekeningen).
Vóór de winstoproep werd verwacht dat Alphabet de langzaamste omzetgroei in twee jaar zou boeken. Dat was de langzaamste omzetgroei van enig kwartaal sinds 2013.
Advertentie-uitgaven op Google en YouTube nemen af
Het grootste nieuws van de winstoproep was de vertraging van de digitale advertentie-inkomsten van Google. De digitale advertentie-inkomsten van Google stegen in het derde kwartaal met slechts 2,5 procent. Het ging in ieder geval van de grond, wat niet gezegd kan worden van YouTube. De advertentie-inkomsten van YouTube daalden tot $ 7,07 miljard. USD, een stijging van 2% op jaarbasis, vergeleken met de verwachtingen van analisten van $ 7,42 miljard. AMERIKAANSE DOLLAR. Dit is de eerste daling van de inkomsten uit YouTube-advertenties in 2019. sinds Alphabet het aankondigde. Ruth Porat, CFO van Alphabet, zei tijdens de inkomstenoproep: “Tijdens de inkomstenoproep voor het tweede kwartaal zagen we dat sommige adverteerders van YouTube hun uitgaven en het netwerk bezuinigden, en die bezuinigingen namen in het derde kwartaal toe. Op zoek- en andere gebieden was 2021 de grootste oorzaak van de vertraging in het derde kwartaal. een daling van de hogere prestaties. In het derde kwartaal hebben sommige adverteerders hun uitgaven in bepaalde gebieden en zoekadvertenties verlaagd. In de financiële dienstverlening zagen we bijvoorbeeld een teruggang in de subcategorieën verzekeringen, leningen, hypotheken en cryptovaluta. in 2021 De advertentie-inkomsten van YouTube bereikten een piek van 84 procent in het tweede kwartaal, een jaar later daalde dat tot 2 procent. De scherpe daling van de advertentie-uitgaven op YouTube en Google valt samen met een even sterke daling van de prijzen van cryptocurrency. Dat is vermeldenswaard omdat Porat zegt dat cryptocurrencies een subcategorie zijn waar adverteerders hun uitgaven verlagen. Bitcoin bereikte recordhoogten in 2021 toen YouTube zijn grootste omzetgroei ooit kende. Cryptocurrency stortte in in 2022 in het tweede kwartaal, wat in lijn is met de door Porato gerapporteerde daling van de advertentie-inkomsten.
Wat is er nu?
In de huidige economie is het begrijpelijk dat bedrijven de uitgaven aan reclame vertragen. De komende recessie betekent een verschuiving van kapitaaluitgaven naar kapitaalbehoud. Als u een YouTube-kanaal heeft waarmee inkomsten worden gegenereerd, kunnen uw advertentie-inkomsten afnemen als u dat nog niet heeft gedaan. Dit is het moment om na te denken over manieren om uw inkomen te diversifiëren. Voor YouTube kan dit het verkopen van merchandise, het aanbieden van kanaallidmaatschappen of livestreaming zijn. Dit zijn allemaal manieren om geld te verdienen zonder alleen op advertenties te vertrouwen. Het zou me niet verbazen als de inkomsten van makers uit livestreaming de advertentie-inkomsten overtreffen. Anekdotisch heb ik gezien dat onafhankelijke YouTube-creators duizenden dollars per stream krijgen van het geld dat kijkers hebben gedoneerd via Super Chat. Je kunt ook beginnen met de voorbereidingen om in 2023 inkomsten te genereren met YouTube Shorts. Door betaald te worden om leuke en informatieve korte video’s te maken, kan je kanaal meer inkomsten genereren met advertenties voor korte films.
- Zien: YouTube genereert inkomsten met shorts met een inkomstenverdeling van 45%
bronnen: CNBC, Motley Fool, Alphabet (PDF-link)
Uitgelichte afbeelding: FellowNeko/Shutterstock