Meta introduceert nieuwe manieren voor merken om erachter te komen of andere accounts hun intellectuele eigendom (IP) gebruiken op Facebook en Instagram. Meta’s tool, Brand Protection genaamd, wordt geüpdatet met een verbeterde zoekfunctie waarmee bedrijven en merken op afbeelding kunnen zoeken. Met behulp van die afbeelding onthult de tool andere soorten inhoud, waaronder berichten op Facebook en Instagram. Bedrijven hebben de mogelijkheid om zonder toestemming inhoud met hun IP te rapporteren, waardoor Meta de aanstootgevende inhoud moet onderzoeken en verwijderen. Deze nieuwe zoekfunctie maakt deel uit van een reeks updates van Meta’s merkbeschermingstool, die alleen beschikbaar is voor bedrijven met geregistreerde handelsmerken. Vanuit het perspectief van een zoekliefhebber vond ik het interessant dat Meta een zoektool heeft die niet publiekelijk beschikbaar is. In dit artikel wordt ingegaan op wat u kunt doen met merkbescherming en hoe u deze kunt krijgen.
Zoeken naar gestolen inhoud met Meta-handelsmerkbescherming
Merkbescherming stelt merken in staat om namaak, handelsmerken, auteursrechten en imitatie-inhoud te identificeren en te melden. In een blogpost beschrijft Meta wat merkbescherming is en waarvoor het dient: “Een tool die beschikbaar is via Business Manager kan worden gebruikt om inhoud te vinden die misbruik maakt van of de intellectuele eigendom van het merk nabootst, een metaverzoek in te dienen voor het verwijderen van inhoud, de status van deze verzoeken en linkafbeeldingen toevoegen om mogelijk inbreukmakende inhoud automatisch te detecteren. Met de tool kunnen merken zoeken en rapporteren:
- Facebook- of Instagram-advertenties
- Facebook- of Instagram-berichten
- Facebook-winkels, marktplaats, koop- en verkoopgroepen
- Facebook-pagina’s, profielen of groepen,
- Instagram-accounts
De vetgedrukte items zijn onlangs toegevoegd in de reeks updates die vandaag zijn uitgebracht. Daarnaast implementeert Meta een vereenvoudigd rapportageproces met geautomatiseerde verwijdering. In het verleden had Meta na het indienen van een verwijderingsverzoek een dag nodig om het te beoordelen en te verwijderen. Merken met een geschiedenis van nauwkeurige rapportage kunnen nu automatisch worden verwijderd. Merken kunnen ook een nieuwe “witte lijst” gebruiken waarmee rechthebbenden een lijst met Facebook-pagina’s en Instagram-accounts kunnen uploaden die toestemming hebben om hun IP te gebruiken. Meta zal automatisch advertenties, boodschappenlijstjes, Facebook-pagina’s en Instagram-accounts aanbevelen die merken kunnen bekijken op basis van eerdere rapporten.
Geschiktheid
Bedrijven met een geregistreerd merk kunnen toegang aanvragen tot Meta’s merkbeschermingstool. Om merkbescherming aan te vragen, moeten bedrijven aan de volgende eisen voldoen:
- Een bedrijf moet een bedrijfsmanageraccount hebben
- Het merk moet een geregistreerd handelsmerk hebben
- Het merk moet actief zijn en gebaseerd op tekst of beeld
- Het bedrijf heeft geen geschiedenis van schendingen van intellectueel eigendom
- De aanvrager moet een werknemer van het merk of bedrijf zijn
Zodra u zich heeft aangemeld en toegang heeft gekregen tot Merkbescherming, vindt u deze in het vervolgkeuzemenu in Meta’s Business Manager. Als je geen toegang hebt tot handelsmerkbescherming en je ziet inbreukmakende inhoud op Facebook of Instagram, dan kun je een verwijderingsverzoek indienen via een van de Meta-meldingsformulieren.
Bron: Meta
Uitgelichte afbeelding: Vitalii Vodolazskyi/Shutterstock.