Is mobielvriendelijkheid een Google ranking factor?

Is mobielvriendelijkheid een Google ranking factor? post thumbnail image

Is mobiel zo belangrijk in de zoekresultaten? Maakt het uit of je website mobielvriendelijk is? Mobiele apparaten zijn goed voor 60% van het internetgebruik wereldwijd, wat ooit ondenkbaar was in het desktoptijdperk. Op een gegeven moment had Google geen inspraak in de vraag of een site mobielvriendelijk was. Mobielvriendelijkheid werd gezien als een leuke feature, maar geen noodzaak. Mobiele zoekopdrachten zijn toegenomen naarmate smartphones en tablets gebruikelijker zijn geworden, waardoor Google mobielvriendelijkheid als een rangordefactor heroverweegt. Dit leidde tot een gebeurtenis die bekend staat als mobilegeddon, waaruit bleek dat mobiel zoeken niet langer een bijzaak was. Is het zo eng als het klinkt? En is mobielvriendelijkheid tegenwoordig een rankingfactor? In dit gedeelte worden de claims onderzocht en wordt uitgelegd hoe mobielvriendelijk de zoekrangschikkingen beïnvloedt. Lees meer over rangschikkingsfactoren in de gedetailleerde e-mail van SEJ. in het boek: Google Ranking Factors: Fact or Fiction.

Claim: Mobielvriendelijkheid als rankingfactor

Veel SEO-experts zeggen dat websites die mobielvriendelijk zijn hoger scoren dan websites die alleen voor desktop zijn geoptimaliseerd. Deze claim is te wijten aan het hogere percentage zoekopdrachten dat wordt uitgevoerd op mobiele apparaten en aan het inzicht dat Google ernaar streeft pagina’s de beste gebruikerservaring te bieden. Aangezien de meeste gebruikers op mobiele apparaten zoeken, kan de beste gebruikerservaring worden bereikt door resultaten te leveren die zowel op mobiel als op desktop werken (vaak aangeduid als responsief webdesign). Voordat mobiel de dominante manier was om naar Google te zoeken, kwamen gebruikers vaak terecht op pagina’s die niet waren geoptimaliseerd voor hun smartphones of tablets. Nu is het zeldzaam om mobiel te zoeken en terecht te komen op een pagina die niet is geoptimaliseerd voor een smartphone. Is het omdat mobielvriendelijkheid een rankingfactor is? Of zijn er alleen mobielvriendelijke sites op internet? Het is waarschijnlijk een combinatie van beide. Dit is wat het bewijs zegt.

Bewijs van mobielvriendelijkheid als rankingfactor

Gebruikers waren begrijpelijkerwijs gefrustreerd toen ze pagina’s bezochten waar ze niet gemakkelijk doorheen konden navigeren. Google heeft een probleem gehad met de zoekkwaliteit. Het kan jaren duren voordat webmasters hun sites compatibel maken met alle apparaten zonder enige stimulans. Ze nemen misschien helemaal geen moeite om het te doen. Google kan websites niet dwingen om mobielvriendelijk te worden en het zou niet eerlijk zijn om websites te dreigen met strafmaatregelen voor verouderde ontwerpen. In plaats daarvan heeft Google een andere weg gekozen en domeinen beloond die zelf een mobielvriendelijk ontwerp hebben geïmplementeerd. Toen Google onthulde wat het officieel een “mobielvriendelijke update” noemde, zei het: “Zoals we eerder dit jaar al zeiden, rollen we vandaag de mobielvriendelijke update wereldwijd uit. We verhogen de positie van mobielvriendelijke pagina’s in mobiele zoekresultaten. Zoekers kunnen nu gemakkelijker hoogwaardige en relevante resultaten vinden die tekst lezen zonder aan te raken of te schalen, dat aanraakobjecten correct zijn gepositioneerd en dat de pagina niet-afspeelbare inhoud of horizontaal scrollen vermijdt. Een jaar later, in 2016, kondigde Google aan dat het zijn mobielvriendelijke ranking-signaal zou versterken: “Vandaag kondigen we aan dat we vanaf mei een update voor mobiele zoekresultaten zullen uitrollen die de impact op de ranking zal vergroten. signaal om onze gebruikers te helpen nog relevantere en mobielvriendelijke pagina’s te vinden. Google heeft een mobielvriendelijke update uitgerold om de mobiele zoekresultaten te beïnvloeden. Wanneer een gebruiker op een desktopcomputer zocht, was er geen impact op mobielvriendelijke sites. Om het belang dat Google hecht aan responsief mobiel ontwerp nog meer te benadrukken, heeft de 2020 de zoekmachine heeft een nieuwe vorm van indexering aangenomen die de desktopcrawler verlaat. Mobile-first indexeren is nu de standaard. Dit betekent dat de algoritmen de mobiele versie van de pagina gebruiken in plaats van de desktopversie. Hoewel mobielvriendelijkheid een rankingfactor is die in de loop van de tijd sterker wordt, herinnert Google ons eraan dat de intentie van de gebruiker een sterker signaal is. Een pagina die niet is geoptimaliseerd voor mobiel kan nog steeds in de mobiele zoekresultaten worden weergegeven als deze het beste overeenkomt met wat de gebruiker zoekt. “En onthoud dat de bedoeling van een zoekopdracht nog steeds een zeer sterk signaal is – dus zelfs als een pagina met hoogwaardige inhoud niet mobielvriendelijk is, kan deze nog steeds goed scoren als deze geweldige, relevante inhoud heeft. Google adviseert echter in hun document Best Practices voor mobiel indexeren: “Hoewel het niet nodig is om een ​​mobiele versie van uw pagina’s te hebben om uw inhoud op te nemen in de zoekresultaten van Google, wordt het ten zeerste aanbevolen. De rankingvoordelen van voor mobiel geoptimaliseerde websites hebben geleid tot de acceptatie van responsive webdesign op grotere schaal.

Onze mening: mobielvriendelijkheid is een bewezen rankingfactor

Beoordelingsfactoren: bevestigd
Mobielvriendelijkheid is een bewezen Google ranking factor. Als een webpagina bijvoorbeeld op een mobiele telefoon minder informatie biedt dan op een desktopcomputer, heeft Google niet zoveel context om te gebruiken voor het rangschikken. Zoekposities kunnen negatief worden beïnvloed als uw website minder functies biedt op mobiel dan op desktop. Responsief mobiel ontwerp is een belangrijk onderdeel van een goede gebruikerservaring. Dit is ook geen mening. Dit maakt deel uit van de algoritme-update voor paginagebruik van Google die ze ook in 2020 hebben geïntroduceerd. Zoals de naam al doet vermoeden, belonen updates voor de bruikbaarheid van de pagina inhoud waarmee bezoekers gemakkelijk kunnen communiceren en navigeren. Deze omvatten de volgende factoren:

  • Gebruik voor mobiele telefoons.
  • HTTPS.
  • Basis vitale functies van internet.
  • Geen irritante interstitial advertenties.

Het zou redelijk zijn om te concluderen dat webpagina’s van Google in het nadeel zijn als ze niet mobielvriendelijk zijn. Bedrijven met verouderde website-ontwerpen moeten serieus overwegen om te upgraden om concurrerend te blijven met Google. Als je hulp nodig hebt om aan de slag te gaan met een mobiele site, SEJ Mobile SEO Email een boek kan helpen.
Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal
Rangschikkingsfactoren: feit of fictie?  Laten we enkele mythes verdrijven! [Ebook]

Relevante berichten