Als het gaat om het digitaal op de markt brengen van jezelf, lijkt het alsof er altijd iets nieuws is voor ondernemers om uit te zoeken, of het nu een grote Google-update is of een veranderend algoritme voor sociale media. Iedereen die ooit heeft geprobeerd een aanhang op sociale media op te bouwen, weet hoe frustrerend het kan zijn om uw inhoud gezien te krijgen. Met miljoenen profielen en merken die strijden om relevantie, hebben doelgroepen op elk moment meer dan hun behoorlijke deel van de berichten. Dit geldt zeker voor Twitter, een van de grootste sociale netwerkplatforms ter wereld, met naar schatting 463 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Ondanks hoe moeilijk het is, zou het voor elk bedrijf ideaal zijn om een groot aantal toegewijde volgers op Twitter te krijgen. En het kan. Kijk naar de grootste producten op het platform: PlayStation met 16,9 miljoen, Xbox met 13,5 miljoen. en Starbucks met 11,4 miljoen. Iedereen begint helemaal opnieuw, maar al die merken hebben in de loop der jaren iets moeten doen om te profiteren van het algoritme van Twitter en hun inhoud daadwerkelijk te laten zien door hun ideale publiek. U kunt hetzelfde doen, maar een blinde benadering zal u waarschijnlijk niet helpen; daarvoor te veel concurrentie. Waarom zou u in plaats daarvan geen echt Twitter-algoritme gebruiken dat bepaalt wat gebruikers zien op basis van hun interesses en activiteit op het platform? Als u het algoritme begrijpt, krijgt u echter slechts een deel van de weg. De rest hangt af van je contentstrategie. Laten we dus een duik nemen in het Twitter-algoritme en uitleggen hoe u uw benadering van sociale media kunt optimaliseren.
Wat is het Twitter-algoritme?
Digitale platforms zoals Google en apps voor sociale media zijn behoorlijk verbazingwekkende dingen. Ze zijn op zichzelf staand, grotendeels vanwege de algoritmen die hun mensen voor hen hebben gemaakt. Het algoritme van Twitter is anders dan de algoritmen die worden gebruikt door andere socialemediagiganten zoals Facebook en Instagram. Deze platforms moeten algoritmen gebruiken om inhoud aan hun gebruikers te tonen, omdat er geen logische manier is om alles bij te houden. Laat het me uitleggen. In een eenvoudig systeem zou u alles zien dat is gepost door de accounts die u volgt in omgekeerde chronologische volgorde. Dus tien accounts posten tien tweets, en je zult ze allemaal ordenen, en de laatste zal bovenaan je Twitter-tijdlijn staan. Met Twitter-gebruikers die ongeveer 500 miljoen keer per dag tweeten, had het platform echter een manier nodig om alles te lezen om gebruikers gepersonaliseerde tijdlijnfeeds te bieden die hen zouden interesseren. Enter: Twitter’s algoritme (eigenlijk een van de vele). Zoals ik net al zei, is de sleutel om de Twitter-feeds van uw gebruikers aan te passen aan hen en hun interesses. Het algoritme van Twitter bouwt inhoud op basis van uw activiteit op het platform. Wanneer je interactie hebt op Twitter, zul je bepaalde tweets leuk vinden, bepaalde accounts volgen en bepaalde dingen die je leuk vindt retweeten. Twitter gebruikt dit allemaal om je de tweets te laten zien waarvan het denkt dat je ze wilt zien. Het is belangrijk om te onthouden dat de inhoud die gebruikers zien niet altijd afkomstig is van de accounts die ze volgen. Twitter kan ook tweets weergeven van accounts die lijken op accounts die gebruikers volgen. Een algoritme bepaalt welke inhoud uit die bronnen wordt weergegeven op basis van de accounts die je volgt en de tweets die je vaak leuk vindt. Zo ziet het er allemaal uit voor de gebruiker: wanneer gebruikers hun hoofdtijdlijn selecteren, zien ze inhoud van het Twitter-algoritme, een gedeelte voor het geval je het hebt gemist van recente tweets van accounts die ze volgen, en meer. “gewone” tweets van accounts die ze volgen. Gebruikers kunnen de schakelaar van het algoritme omdraaien om de aannames van Twitter over hun interesses uit te schakelen en over te schakelen naar de modus “Recente tweets” om een omgekeerd chronologische lijst te zien van alle recente tweets van accounts die ze volgen. Dit is een verkorte versie van hoe het algoritme van Twitter werkt. Als u nu probeert om uw inhoud op het platform te laten opvallen, hoe presteert u dan tegen het algoritme? Daar gaan we nu op in.
Content optimaliseren voor het Twitter-algoritme
Wanneer u probeert uw Twitter-inhoud te optimaliseren om gezien te worden door het grootste aantal gebruikers waarvan u denkt dat ze ideaal zijn voor uw bedrijf, moet u binnen het algoritme van het platform werken. Twitter zal naar bepaalde dingen in je inhoud zoeken om te bepalen of het “waardig” is om hoger in de feed van je publiek te staan. Deze factoren zouden je niet moeten verbazen, aangezien ze tegenwoordig vrijwel gelijk zijn aan de normale gang van zaken in apps voor sociale netwerken, maar het is toch de moeite waard om ze hier allemaal te plaatsen. Dit zijn de dingen die het algoritme zal “onthouden” bij het beslissen waar de inhoud moet worden geplaatst:
- Hoe lang geleden is de tweet gemaakt?.
- Hoe relevant de tweets zijn voor het betreffende onderwerp of uw marktniche? vergeleken met wat anderen in die ruimte zeggen. (Net als Google geven bepaalde zoekwoorden aan dat het algoritme belangrijk is. Voer een geavanceerde zoekopdracht uit op Twitter om te zien welke inhoud voor bepaalde zoekwoorden wordt weergegeven.).
- Hoe betrokken gebruikers zijn bij een bepaalde tweet en andere tweets van uw account.
- Bevat de tweet visuele elementen? zoals afbeeldingen, video’s, GIF’s of andere media (die over het algemeen aantrekkelijker zijn dan alleen tekst).
Al deze dingen zijn logisch, en je kunt begrijpen wat er in elk van hen wordt geïmpliceerd: het algoritme van Twitter wil gebruikers de nieuwste, de meest relevante, de duizenden mensen laten zien waarin al geïnteresseerd is, en het kan duizenden meer aanspreken vanwege de aanwezigheid van videomedia. Houd dus rekening met deze factoren bij het maken van inhoud voor uw zakelijke Twitter-account en handel dienovereenkomstig. Laten we, voordat we verder gaan met het laatste deel, de belangrijkste punten samenvatten die we tot nu toe hebben behandeld. We hebben besproken waarom het Twitter-algoritme is gemaakt en hoe het werkt. U weet dat het algoritme tweets opsplitst in algoritmisch geselecteerde inhoud, een gedeelte ‘voor het geval u het gemist heeft’ en chronologische berichten omkeren. Je bent nu ook op de hoogte van de relevantie en contenttype-factoren die het algoritme in overweging neemt bij het bepalen welke tweets aan volgers en anderen moeten worden getoond. Hier zijn mijn toptips voor het proactief optimaliseren van uw Twitter-contentstrategie om de betrokkenheid van uw doelgroep op het platform te maximaliseren.
1. Wat je ook doet, doe het consequent
Om wat voor reden dan ook, hebben sommige mensen moeite om consistent te zijn op hun sociale media-accounts. Ze kunnen vier dagen lang twee keer per dag posten en dan ongeveer een week weggaan voordat ze terugkeren. Dit soort berichtenschema zal je betrokkenheid niet vergroten en de likes en volgers aantrekken die je nodig hebt om het algoritmische spel te spelen. Daarom is consistentie in je contentstrategie belangrijk. Consistentie helpt je enorm. Aan de ene kant zorgt het ervoor dat het er professioneler en geloofwaardiger uitziet, omdat bedrijven naast hun marketing meestal planningen als een uurwerk posten. Een ander voordeel van consistent zijn is dat je een grotere kans hebt om iedereen te bereiken die je wilt, omdat niet iedereen elke dag op hetzelfde tijdstip tweet. Als gevolg hiervan kunnen uw tweets worden begraven op een moment dat een groot deel van het publiek op Twitter zit. Door je elke dag aan een schema van drie keer per dag te houden, geef je jezelf de beste kans om mensen te bereiken, ongeacht wanneer ze inloggen op Twitter. Zodra u een aanhang heeft opgebouwd, weten mensen wanneer ze meer inhoud van u kunnen verwachten en kunnen ze zelfs wachten tot deze wordt gepubliceerd.
2. Retweet strategisch
Er is ook niets mis met het toevoegen van Retweets aan je contentstrategie op Twitter. Met tweets kunnen makers iets van anderen delen met hun volgers. Als wat je opnieuw plaatst consistent is met je normale berichten, is dit een goede manier om je publiek consequent te blijven bereiken. Retweeten is ook een manier om de populariteit van iets anders te vergroten en je volgers iets waardevols te geven. U kunt inhoud van iemand anders in uw branche retweeten of een oude tweet van u retweeten die goed heeft gepresteerd. Voeg retweets toe aan je berichtenschema om contact te blijven houden met je publiek en relevant te blijven.
3. Wees interessant
Als het hoofddoel van dit hele bericht was om je inhoud interessant en aantrekkelijk genoeg te maken om door het algoritme gevonden te worden, zou dat genoeg zijn voor mij. Maar het is de moeite waard om op te merken wat “interessante” inhoud op Twitter betekent. Ik zei hierboven dat tweets met media meestal beter werken omdat ze meer betrokkenheid genereren. Wie wil een tweet lezen als je een grappige GIF kunt bekijken of naar een afbeelding met een kort bijschrift kunt kijken? Wanneer u deelbare, grappige of intellectueel stimulerende inhoud plaatst, moedigt dit positieve recensies aan. Wanneer u dit volgens een consistent schema doet, moedigt dit aan om door te gaan. Nu zorgen likes en volgers niet noodzakelijkerwijs voor een conversie van uw bedrijf, maar ze kunnen wel helpen een authentiek publiek op sociale media op te bouwen en uiteindelijk uw merkbekendheid te vergroten.
Ken het Twitter-algoritme, maar raak niet geobsedeerd
We hebben veel besproken in dit bericht, maar er is nog één ding dat ik wil zeggen over het algoritme van Twitter: maak je er geen zorgen over. Net als bij het schrijven van SEO-inhoud, zullen de goede dingen naar de top stijgen. Besteed niet elk uur aan het uitzoeken hoe je het algoritme kunt spelen en je spullen kunt zien. Volg deze tips, maar concentreer u eerst op het maken van inhoud die nuttig is voor uw publiek en die uw merk vertegenwoordigt. Dit is de beste manier om je Twitter-publiek echt te laten groeien.
Meer middelen:
- Twitter Analytics – Ontdek de beste Twitter-marketinginzichten
- Twitter imiteert TikTok met twee nieuwe functies
- Social media marketing: de complete strategiegids
Uitgelichte afbeelding: tovovan/Shutterstock