AMP is een HTML-framework dat voor desktop geoptimaliseerde websites helpt om supersnelle mobiele versies van webpagina’s te leveren. AMP is een creatie van Google waarvan wordt beweerd dat het pagina’s een voordeel geeft bij mobiel zoeken ten opzichte van niet-AMP-pagina’s. Als je erover nadenkt, vinkt AMP een paar vakjes aan die suggereren dat dit een rankingfactor kan zijn:
- Gemaakt door Google
- Maakt websites mobielvriendelijker
- Verbetert de paginasnelheid ✅
Ondanks dat Google mensen actief aanmoedigt om het te gebruiken, ontkent het beweringen dat AMP een rankingfactor is. Zaak gesloten, toch? Het is gemakkelijk om te zeggen dat AMP een site geen positievoordeel geeft en het daarbij laat. Maar we kunnen het niet afschrijven en de impact ervan op andere aspecten van SEO negeren. Dit is wat het bewijs zegt over de impact van AMP op zoekresultaten en hoe het zich verhoudt tot andere rankingfactoren. En als u meer vragen heeft over wat wel en niet een Google-rangschikkingsfactor is, zullen we ze allemaal beantwoorden in onze laatste e-mail. in Google Ranking Factors: feit of fictie.
Claim: AMP als rankingfactor
De claim hier is duidelijk: AMP verhoogt de pagerank in de zoekresultaten van Google. Het debat over AMP als rankingfactor begon toen Google in 2018 deze technologie geïntroduceerd.
Waarom?
Mensen geloven dat AMP een rankingfactor is omdat Google een aandeel heeft in zijn succes als technologie. Google is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van AMP en promoot actief het gebruik ervan als onderdeel van een grotere inspanning om het internet te versnellen. In theorie zou Google de acceptatiegraad van AMP kunnen verhogen door er een ranking-signaal van te maken. Een ranking-boost zou de beloning zijn voor het gebruik van de nieuwe technologie van Google. Dit zou natuurlijk oneerlijk zijn tegenover elke site die geen AMP gebruikt. Als Google AMP zou gebruiken om zoekresultaten te rangschikken, zou je kunnen stellen dat sites gedwongen zouden worden om zijn technologie te gebruiken om relevant te blijven. Gelukkig is dat niet hoe zoeken werkt. AMP is echter niet irrelevant als het om SEO gaat. Laten we eens kijken naar het bewijs van hoe AMP werkt voor SEO.
Bewijs tegen AMP als rankingfactor
Het is vrij eenvoudig: Google heeft bevestigd dat AMP geen rankingfactor is. Opnieuw. En opnieuw. In Google’s Advanced Guide to SEO beweert het bedrijf dat het op de eerste plaats staat iedereen pagina’s met dezelfde signalen: “Hoewel AMP zelf geen rankingfactor is, is snelheid een Google-zoekpositiefactor. Google Zoeken past dezelfde standaard toe op alle pagina’s, ongeacht de technologie die is gebruikt om de pagina te maken. Dit citaat raakt aan wat we eerder noemden over de impact van AMP op andere zaken, zoals paginasnelheid, die bewezen rangschikkingsfactoren zijn. Sites die AMP gebruiken, kunnen profiteren van deze andere signalen. in 2018 Juli. paginasnelheid was een rankingfactor voor mobiele zoekopdrachten. Omdat AMP pagina’s direct laadt, kan het websites helpen betere rangschikkingssignalen te sturen met betrekking tot mobiele paginasnelheid. Een hogere snelheid kan leiden tot betere rankings. Websites kunnen echter dezelfde signalen genereren zonder AMP.
Elementaire vitale functies van internet
Google Core Web Vitals werden rankingfactoren in 2021 in juni De pagina-ervaringsupdate is uitgebracht. Totdat de update werd geïntroduceerd, was de communicatie van Google met website-eigenaren altijd dat AMP hen kan helpen om ideale Core Web Vitals-scores te behalen. “De kans is groot dat AMP-pagina’s de drempels halen. AMP is ontworpen om een gebruikerservaring van hoge kwaliteit te bieden; de oorspronkelijke ontwerpdoelen zijn tegenwoordig nauw verwant aan Core Web Vitals. Dit betekent dat websites die met AMP zijn gebouwd, gemakkelijk de Web Vitals-drempels kunnen bereiken. Google verstrekte gegevens waaruit bleek dat AMP-domeinen vijf keer meer kans hadden om overeen te komen met belangrijke webvitaliteiten dan niet-AMP-domeinen. Het overschrijden van de drempels van Google’s Core Web Vitals kan de zoekpositie van een website verbeteren. Nogmaals, net als bij het verhogen van de paginasnelheid, kunt u dit bereiken zonder AMP.
Een afname van AMP
AMP gebruikte verschillende voordelen die de weergave van een pagina in de zoekresultaten konden verbeteren. De carrousel met topverhalen van Google verschijnt bijvoorbeeld bovenaan de zoekresultaten bij het zoeken naar nieuws en wordt alleen gebruikt om AMP-pagina’s te hosten. Relevantie voor trending nieuws is al geruime tijd een uniek voordeel van AMP-ranglijsten. Dat veranderde in 2021. in juni met de release van een pagina-ervaringsupdate waarmee niet-AMP-pagina’s nu in de carrousel met topverhalen kunnen worden weergegeven. Een ander uniek kenmerk van AMP-pagina’s was dat zoekresultaten een bliksemschichtpictogram vertoonden om aan te geven welke pagina’s een snellere ervaring boden. Google heeft dit pictogram verlaten. AMP-pagina’s zijn nu niet te onderscheiden van normale pagina’s in zoekresultaten.
AMP-afwijzing gaat door
Sinds de eerste uitgave van deze e-mail boekversie, AMP nam gestaag af. Naar aanleiding van klachten van uitgevers en lezers omzeilt de Google Nieuws-update voor mobiel AMP-URL’s en stuurt het verkeer rechtstreeks naar sites van uitgevers. Google heeft een lange geschiedenis van het introduceren van nieuwe tools, het populariseren ervan en het jaren later met pensioen gaan. Zo faalden sociale netwerksite Google+ en Skype-concurrent Google Hangouts. AMP is nog niet met pensioen, maar het zou heel redelijk zijn als Google zou zeggen dat deze webtechnologie die het heeft gemaakt niet langer relevant is. Het is niet alleen Google die het zegt, maar andere internetbedrijven verwijderen AMP van hun platforms. Twitter ondersteunt niet langer AMP-links en behandelt ze als Google Nieuws, waardoor bezoekers naar de domeinen van uitgevers worden geleid. Aangezien steeds meer bedrijven de prevalentie van AMP blijven beperken, is er geen reden waarom u iets anders zou moeten doen met uw site. Als u momenteel AMP gebruikt en tevreden bent met de prestaties van uw webpagina’s in de zoekresultaten, blijf dan doen wat u doet. Als de dag komt dat Google het AMP-project afsluit, zal uw site niet stoppen met werken. AMP is HTML en wordt gecrawld en geïndexeerd zoals al het andere op internet.
Ons oordeel: AMP is geen rankingfactor
Google heeft meerdere keren bevestigd dat AMP geen Google ranking factor is. Het heeft ook niet langer unieke voordelen die de klikfrequenties kunnen beïnvloeden, zoals exclusieve pictogrammen en exclusiviteit in Topverhalen. AMP kan een positief effect hebben op andere rankingfactoren (zoals snelheid), maar het is niet de factor zelf. Meer informatie over rangschikkingsfactoren: Google rangschikkingsfactoren: feit of fictie.
Uitgelichte afbeelding: Paulo Bobita/Search Engine Journal