12 GA4-verwachtingen die u moet hebben, aangezien het Universal Analytics vervangt

12 GA4-verwachtingen die u moet hebben, aangezien het Universal Analytics vervangt post thumbnail image

Er is veel gezegd en geschreven over Google Analytics 4 (GA4), maar een aankondiging die over het hoofd wordt gezien, gaat over verwachtingen. Marketeers die het afgelopen decennium gewend zijn aan het oude Google Analytics Universal-platform, moeten zich aanpassen. Hun leven zou gemakkelijker zijn als de juiste verwachtingen werden gesteld. Ik had onlangs het voorrecht om deze kwestie te bespreken met drie GA4-professionals die zo vriendelijk waren hun inzichten met mij te delen. Hieronder staan ​​enkele belangrijke verwachtingen, aangezien GA4 een mainstream meetplatform wordt.

1. GA4 is niet Plug & Play zoals GA Universal.

Om eerlijk te zijn, Universal is nooit helemaal plug and play geweest. Er is enige instelling (doelconversies, gebeurtenissen, filters, geavanceerde e-commercetracking, enz.) Maar niets zoals GA4. Het plannen en instellen kan langer duren dan bij Universal. Analytics-professional Alan K’necht van K’nechtology zei: “Google volgde de 80-20-regel. Ze ontdekten dat 80% van hun gebruikers slechts 20% van de rapporten gebruikte en dat de andere 80% ze verliet. “Sorry” als mensen het gebruikten. Nu moet u een aangepast rapport maken.

2. Alles is een evenement (wennen er dus aan)

De gemiddelde website van GA Universal kan vijf tot vijftien website-acties bevatten die als een “gebeurtenis” worden beschouwd (voltooide videoweergaven, galerijweergaven, downloads zonder poorten, enz.). In GA4 is alles een evenement, en je kunt er maar beter aan wennen.

  • Paginaweergave = Evenement.
  • Start van de sessie = Evenement.
  • Eerste bezoek = Evenement.
  • Rol = Evenement.
  • Klik = Evenement.
  • Begin van video = Evenement.
  • Bestand download = Evenement.
  • Videovoortgang = Evenement.
  • De video is klaar = Evenement.
  • Nieuwsbrief registratie = Evenement.
  • Indiening van contacten = Evenement.
  • Bekijk zoekresultaten = Evenement.
  • Je snapt het idee. Alles wat het meten waard is, is een evenement.

3. Verwacht geen betrouwbare vergelijkingen tussen appels en appels op jaarbasis

Onthoud wanneer je het ene jaar Universal gaat en het andere jaar GA4. Als u vandaag beide platforms (GA Universal en GA4) naast elkaar gebruikt, zult u merken dat de cijfers niet overeenkomen. Een van de redenen was een groot push om iedereen op GA4 en trackinggegevens te krijgen tot 2022 1 juli is zo’n marketeer kan heb YOY-nummers in 2023 juli, aangezien het een volledig jaar zou zijn met op dezelfde manier gemeten gegevens. Anna Slyter, hoofd analyse bij NordicClick Interactive, adviseerde: “Voor alle duidelijkheid: marketeers zouden moeten” nooit vertrouw op Google Analytics voor nauwkeurige cijfers – het is ontworpen om te meten trends – Zo was universeel, en zo was GA4. (Disclosure: de auteur werkt ook voor NordicClick Interactive.) Het is ook geen verrassing dat de cijfers van GA4 niet overeenkomen met wat u bij Universal ziet. K’necht voegt toe: “De verhouding tussen analyses tussen producten is nooit 1:1 geweest. Elk van hen gebruikt verschillende algoritmen en berekeningen. De geschiedenis herhaalt zich.”

4. Je kunt veel meer doen met een GA4 (dan een universele), maar er is iets

Simpel gezegd, het komt erop neer dat de dingen veel gecompliceerder zijn dan dat. Bijvoorbeeld dit:

  • Tracking is moeilijker vast te stellen en te bevestigen.
  • Het maken van basisrapporten is ingewikkelder.
  • Complexer beheer.
  • Complexer gebruik.

K’necht zei: “Google heeft zijn analyseproduct veranderd van iets dat gemakkelijk te gebruiken is, maar met beperkingen, naar een product dat meer gericht is op analyseprofessionals en veel meer maatwerk en flexibiliteit biedt.” Helaas gebruiken de meeste kleine bedrijven die hun eigen analyses wilden doen het niet langer.

5. Opmerkingen ontbreken in de GA4-interface

Opmerkingen zijn een van de meest bruikbare en geliefde functies van Universal, en niet zonder reden. Met het platform kunt u een afwijking (een sprong of een val) documenteren, zodat u deze gemakkelijk kunt onthouden lang nadat deze is gebeurd. Voor nu is het erg belangrijk om een ​​aparte lijst te hebben om opmerkingen te documenteren totdat Google deze functie opnieuw toevoegt (in GA4). Dit kan natuurlijk op elk moment weer worden toegevoegd, maar op het moment van dit bericht is dat niet het geval.

6. Kleine woonkamer? Welkom in de wereld van “drempel”.

Als u een kleine hoeveelheid gegevens heeft en een rapport probeert uit te voeren voor een korte periode, loopt u waarschijnlijk tegen een “drempel” aan. Simpel gezegd, Google wil niet dat u een persoon persoonlijk identificeert met behulp van GA4. Als je bijvoorbeeld een kleine e-mail hebt Voor een handelssite met minder dan tien bestellingen per dag, zult u waarschijnlijk een individuele gebruiker kunnen identificeren door hun bestelling op te nemen. en zien hoe laat ze op uw site waren, waar ze naartoe gingen, wat er in hun winkelwagentje zat, enz. Slyter legde uit: “De GA4-drempel (wanneer Google Signals is) ingeschakeld) is de overweldigende moeilijkheid van “standaard” rapporten. Aangepaste verkenningen lijken gegevens beter weer te geven. Deze gegevens zijn echter maximaal 14 maanden beschikbaar (afhankelijk van uw instellingen voor het bewaren van gegevens), dus een datawarehouse zou handig zijn om gegevens langer te bewaren.
Noot van de redactie: het is nog steeds mogelijk om de drempel te vermijden door de “Apparaatgebaseerde” rapportage-identiteit te selecteren met de onderstaande schermafbeelding. In de meeste gevallen werkt deze optie prima, en als je geen gebruikerslogin in de webapp hebt, kun je het beste een apparaat kiezen.
12 GA4-verwachtingen die u moet hebben, aangezien het Universal Analytics vervangtSchermafbeelding van de redacteur, 2022 oktober maand

7. Er zullen minder gratis dingen op Google staan

Het vorige punt noemde de limiet van 14 maanden voor gegevensbeschikbaarheid, dus het is duidelijk dat ze niet voor onbepaalde tijd gratis gegevensopslag willen aanbieden. Knecht voegde toe: “Dus maximaal 14 maanden live interactieve data. In plaats daarvan (om het voor onbepaalde tijd op te slaan) gaven ze ons een gratis (maar kleiner dan de betaalde versie) BigQuery-instantie. Hier kunt u uw gegevens bewaren totdat deze vol zijn. Voor de meeste bedrijven zal dit meerdere jaren aan gegevens zijn, maar als u meer ruimte nodig heeft, kunt u upgraden naar de betaalde versie.
Noot van de redactie: u kunt ook niet meerdere gefilterde weergaven maken – dit is nu een betaalde functie.

8. Het bouncepercentage is nu beschikbaar, maar dat betekent niet dat je er op moet letten

Het maakte oorspronkelijk geen deel uit van GA4, maar blijkbaar heeft voldoende feedback Google ervan overtuigd om het op te nemen. Het is terug, maar heel anders gemeten dan het universele. Dit is 100% minus de nieuwe statistiek ‘Betrokkenheidspercentage’. Als uw betrokkenheidspercentage bijvoorbeeld 76% is, is uw bouncepercentage nu 24%. K’necht zei: “Ik waarschuw mijn klanten nu al meer dan vijf jaar dat het bouncepercentage geen KPI zou moeten zijn – het is een waardeloos getal als het uit de context wordt gehaald. Ik was blij toen Google het uit GA4 verwijderde. Maar ze hoorden de klachten en stopten er iets in en noemden het de “bounce rate”.

9. Word vrienden met BigQuery en SQL (of wees in ieder geval een vriend van een vriend)

Stel dat uw website gegevens vastlegt (zelfs als dat niet het geval is) en dat u meer flexibiliteit wilt bij het maken en analyseren van rapporten. In dit geval moet u vertrouwd raken met BigQuery en SQL. Hoewel de meeste MKB-bedrijven dat niet nodig hebben en niet kunnen, kunnen grotere bedrijven nu gebruikmaken van BigQuery en gegevens uit andere bronnen (zoals software voor contactbeheer) binnenhalen en de gegevens combineren om een ​​groter geheel te krijgen in plaats van. slechts een kijkje in het web-only aspect van Universal Analytics. Inigo Belosio (ook van NordicClick), die vorig jaar zijn aandeel in GA4-implementaties deed, zei: “Het goede nieuws is dat GA4 native en gratis verbinding maakt met BigQuery (in tegenstelling tot UA), en SQL relatief eenvoudig te leren programmeertaal is. ” Belosio voegde toe: “Helaas zijn de meeste van deze concepten onbekend bij de meeste marketeers, dus ik raad u ten zeerste aan om er vertrouwd mee te raken, aangezien uw vermogen om het volledige potentieel van GA4 te realiseren, kan afhangen van hoe uw website groeit. K’necht concludeerde: “Het gebruik van BigQuery maakt het ook mogelijk om grotere hoeveelheden gegevens te segmenteren zonder rekening te hoeven houden met de gegevensselectie die alleen met UA of GA4 gebeurt, en gelukkig zijn er tools zoals Google DataStudio die kunnen worden gebruikt om dit te vereenvoudigen. . inspanning bij het maken van verschillende rapporten en dashboards.

10. Je moet je analistenvaardigheden upgraden (of een hulpmiddel meenemen dat je al hebt)

K’necht zei: “Uiteindelijk heeft Google zijn analyseproduct nauwer afgestemd op Adobe Analytics, een tool die niet geschikt is voor bangeriken of ongetrainde gebruikers.” Hij voegde eraan toe: “Als u van plan bent om Google Analytics (GA4) te blijven gebruiken, is dit het moment om een ​​cursus te volgen over het configureren en beheren van GA4, of om een ​​hulpbron in te schakelen die het voor u afhandelt.”
Noot van de redactie: de Google Data Studio-connector is er al en helpt echt bij eenvoudige gegevensanalyse. Zo kan men GDS leren om mooie rapporten te genereren uit analysegegevens.

11. Ontmoet je nieuwe vriend: datamodellering

GA4-gegevensmodellering is eindelijk hier en kan helpen de lacunes in gegevensverlies op te vullen op de sites die het meest worden getroffen door gebruikers die zich afmelden voor cookies. Hoewel er enkele basisvereisten zijn, zijn websites (vooral die welke onder de AVG vallen) [General Data Protection Regulation] en andere privacyregels) willen deze simulatiefunctie gaan testen. Bellosio legt uit: “Het kan bijvoorbeeld worden geassocieerd met een afname van het gebruikersverkeer, wat in sommige gevallen erg merkbaar kan zijn, zoals we al hebben gezien bij verschillende klanten die worden getroffen door de regels en privacy-updates van browsers en besturingssystemen (bijvoorbeeld , iOS). ).”

12. Stel ten slotte de juiste verwachtingen bij uw stakeholders

Zodra u GA4 gaat gebruiken, zullen veel van de statistieken die uw belanghebbenden gewend zijn van Universal te gebruiken, veranderen. Zorg ervoor dat u hun verwachtingen stelt:

  • Wat veranderde.
  • Waarom is het veranderd?
  • Op welke indicatoren moeten ze letten?
  • Wat ze hebben gewonnen met deze nieuwe kijk op webanalyse.

Ik hoop dat dit nuttig was. GA4 zal zich blijven ontwikkelen, dus zorg dat je op de hoogte bent!
Meer middelen:

  • Moet je nu overstappen naar GA4? Wat je moet weten
  • Aan de slag met GA4: met deze 4 tips kunt u aan de slag
  • Leer GA4: 17 beste gidsen en leermiddelen

Uitgelichte afbeelding: metamorworks/Shutterstock

Relevante berichten