Google heeft zojuist zijn plannen aangekondigd om een aantal functies te lanceren om uitgevers te helpen inkomsten te genereren met hun sites en zich meer te concentreren op first-party datarelaties. Functies omvatten ondersteuning voor advertentiepersonalisatie met behulp van de first-party cookies van de uitgever, Google Ad Manager en AdSense.
De first-party cookies van de uitgever zijn uitgebreid. Met first-party cookies van uitgevers kunnen uitgevers relevante advertenties weergeven zonder gebruikers op websites van derden te volgen. First-party cookies van uitgevers waren voorheen beschikbaar voor frequency caps en fraudebestrijding. Wanneer een uitgever dit toestaat, levert Google de first-party cookies van de uitgever om de relevantie van advertenties op de website van die specifieke uitgever te verbeteren. De oplossing gebruikt informatie uit advertentie-interacties die gebruikers ontvangen op de website van die uitgever. Deze informatie mag niet worden gebruikt op de website van een andere uitgever. Deze functie komt ook overeen met de advertentiepersonalisatievoorkeuren van mensen die ze hebben opgegeven via AdChoice-opties. First-party cookies van uitgevers zijn een bijzonder nuttige oplossing voor kleinere uitgevers die mogelijk niet over de middelen of infrastructuur beschikken om zelf gebruik te maken van first-party data. Uitgevers hebben minimaal technisch werk nodig om ze te gebruiken.
Het invoeren van signalen van het publiek. Vorige maand heeft Google door uitgevers geleverde signalen aangekondigd, waarmee uitgevers hun first-party data kunnen segmenteren in doelgroep- of contextuele segmenten en deze signalen vervolgens kunnen delen met programmatische kopers. Deze signalen maken het voor programmatische kopers gemakkelijker om “doelgroepen te vinden en te kopen op basis van demografische gegevens, inhoudsinteresses of koopintenties op meerdere sites en apps zonder het gedrag van mensen in apps of internet te volgen.”
Wat Google zegt. In een verklaring aan Search Engine Land zei Google: “Als onderdeel van een bredere set tools helpen we uitgevers van elke omvang duurzame advertentiestrategieën te ontwikkelen die het vertrouwen van de consument behouden. Deze oplossing is echt ontworpen om de uitgeversbasis te ondersteunen, met name kleinere uitgevers die mogelijk niet zoveel middelen hebben als ze blijven navigeren door veranderende privacyverwachtingen. Peentoo Patel, directeur productbeheer, Google Ads-manager
Lanceerdatum. Deze functie is vanaf november beschikbaar voor uitgevers.
Waarom maakt het ons uit? Als u een kleinere uitgever bent en niet over de mogelijkheden of middelen beschikt om te profiteren van first-party data, is deze ondersteuningsfunctie iets voor u. Bovendien zal Google’s ondersteuning voor uitgevers om hun eigen first-party data te gebruiken het nut alleen maar vergroten naarmate privacykwesties en advertentierelevantie belangrijker worden. Het bericht Google biedt uitgevers ondersteuning voor first-party cookies verscheen eerst op Search Engine Land.