7 tips voor betere lokale SEO-rapportage

7 tips voor betere lokale SEO-rapportage post thumbnail image
Een gebied dat veel bureaus over het algemeen missen, vooral op het gebied van lokale SEO, is rapportage. In tegenstelling tot bedrijven en multinationals met leidinggevenden en aandeelhouders op C-niveau, geven veel lokale bedrijven alleen om meer verkeer. Dus door onze aanpak te vereenvoudigen en ons te concentreren op het leveren van de gegevens die er het meest toe doen, kunnen bureaus lokale bedrijven beter van dienst zijn en sterkere relaties opbouwen. Hier zijn zeven tips voor het verbeteren van uw lokale SEO-rapportage en het bedienen van lokale klanten.

1. Vereenvoudig rapportage

Het vereenvoudigen van uw SEO-rapportage is niet alleen een tip die moet worden opgevolgd door lokale SEO-bureaus, maar door elk bureau. Onze eerste impuls als marketeers en communicatoren is om een ​​zo volledig mogelijk rapport af te leveren. Dit geldt des te meer wanneer marketeers slechte campagneresultaten onder een berg informatie moeten begraven. Onze rapporten moeten echter duidelijk en beknopt zijn over hoe goed onze marketingcampagnes presteren. Complexe rapportages met onnodige data leiden af ​​van het succes van de campagne en laten sommige ogen rollen. google-analytics-data-visualisatieGoogle Analytics-screenshot, 2022 September. Volg deze tips om uw lokale CSO-rapportage eenvoudig en begrijpelijk te houden voor klanten:
  • Stel duidelijke doelen: stel campagnedoelen bovenaan uw rapporten in en identificeer de meest geschikte statistieken om de voortgang in de richting van die doelen te rapporteren.
  • Verwijder onnodige statistieken: Voor SEO-beginners betekenen statistieken zoals het totale zoekwoordvolume, vertoningen en backlinks heel weinig als ze geen verkeer naar uw winkel leiden.
  • Gebruik één rapportageperiode: Ongeacht hoeveel tools u gebruikt, u moet één rapportageperiode (zoals de laatste 30 dagen of twee weken) controleren, afhankelijk van wanneer de rapporten worden verspreid.
  • Visualiseer de gegevens: Tools zoals Semrush bieden cirkel- en lijndiagrammen met belangrijke zoekwoordstatistieken die klanten kunnen helpen de voortgang van de campagne te visualiseren. Google Analytics biedt ook weergaven van statistieken zoals nieuwe of terugkerende gebruikers.
  • Segmenteer rapporten in verschillende secties: Sla gebruikersstatistieken niet rechtstreeks over in statistieken voor sociale media zonder de rapporten duidelijk in secties te scheiden. Ik verdeel mijn rapporten bijvoorbeeld graag in secties zoals Verkeersoverzicht, Lokaal trefwoordoverzicht, Social media-overzicht, enz.
  • Vertel een verhaal: Vul uw klanten niet alleen met statistiek na statistiek. Leg in plaats daarvan de statistieken uit in korte alinea’s boven of onder de grafieken. Ik voeg soms een korte SEO-inleiding van één pagina toe aan het begin van rapporten en audits om mensen te helpen begrijpen welke waarde we toevoegen.

2. Kies de juiste statistiek

Een onderdeel van het vertellen van een verhaal met data is het kiezen van de juiste data die bij dat verhaal passen. De meeste lokale bedrijven geven eigenlijk alleen om twee belangrijke statistieken:
  • Verkeer.
  • Conversies.
Maar dat betekent niet dat je elke statistiek die er toe doet moet negeren, maar in plaats daarvan metrics moet kiezen die relevant zijn voor je verhaal. Zelfs een statistiek als het totale verkeer laat niet zien hoe goed dat verkeer is of van welke kanalen dat verkeer afkomstig is. Daarom neem ik graag deze belangrijke Google Analytics-statistieken op:
  • Topbestemmingspagina’s.
  • Locatie per stad (gebruikers, nieuwe gebruikers, sessies, bouncepercentage, etc.).
  • Algemene sessies.
  • Top verkeerskanalen per sessie.
  • Verkeersbronnen/medium.
  • Nieuwe en terugkerende klanten.
GA-apparaat- en stadsstatistiekenScreenshot van Google Analytics, 2022 September. Deze statistieken vertellen onze klanten welke campagnes het meeste verkeer genereren en uit welke steden en bronnen. Ik wil ook Google Search Console-gegevens toevoegen aan mijn rapporten om SERP-gegevens (Search Engine Results Page) zoals klikken, vertoningen en CTR (klikfrequentie) te controleren. Je hebt ook een tool nodig om je zoekwoordgegevens te rapporteren, zoals Semrush of Ahrefs. Semrush biedt zelfs een geweldige tool om gemakkelijk rapporten en sjablonen te maken voor toekomstige klanten.

3. Segmenteer uw zoekwoorden op locatie

Om meer te weten te komen over de lokale aspecten van SEO, moeten we ervoor zorgen dat onze rapporten correct zijn geoptimaliseerd om alleen lokale zoekwoordgegevens te verstrekken. Voor dit gedeelte heeft u een geavanceerd hulpprogramma voor zoekwoorden nodig, zoals Semrush, Moz of Ahrefs. Ik heb Semrush gebruikt om een ​​nieuw project te maken en positietracking te implementeren voor mijn meest strategische zoekwoorden in dit voorbeeld. Zoals je hieronder kunt zien, heb ik locatietracking ingesteld voor zoekopdrachten specifiek in het grootstedelijk gebied van Houston. Ik kan dan de zoekwoorden die ik bijhoud van Semrush of zelfs Google Analytics uploaden om over te rapporteren. positie volgen-semrushScreenshot van Semrush, 2022 September. Om de zoekwoorden die ik volg te filteren, kan ik ook tags toevoegen om ze in specifieke categorieën te scheiden. beheer-tags-semrushScreenshot van Semrush, 2022 September. U kunt uw vermelding zo gedetailleerd maken als u wilt door trefwoorden te scheiden van vraagzinnen, “in de buurt”-zoekopdrachten of een trefwoord voor een plaats aan uw vermelding toe te voegen. Nadat u positietracking en tags heeft ingesteld, kunt u deze zoekwoorden eenvoudig exporteren of toevoegen aan een CSV- of Semrush-rapportagetool.

4. Segmenteer verkeer op apparaat

Ook cruciaal voor het volgen van lokale SEO-campagnes is het filteren van gegevens op apparaat. Daarom neem ik in mijn rapporten graag secties op die het verkeer per apparaat beschrijven en zelfs zo gedetailleerd als locatie en apparaat. google-analytics-rapport-per-apparaatGoogle Analytics-screenshot, 2022 September. Als het gaat om lokale CSO’s, is mobiel zoekverkeer absoluut belangrijker dan desktopverkeer, vooral als je rekening houdt met click-to-call en mobiele bestellingen, die meestal op een smartphone of ander mobiel apparaat worden gedaan.

5. Bewaak lokale SERP-resultaten

Een ander groot verschil in Google’s benadering van lokale zoekopdrachten is via tools zoals het Local Search Pack en Google Business Profile. Voor verschillende lokale bedrijven kunnen Google Bedrijfsprofielvermeldingen een aanzienlijk hogere bron van conversies en zakelijk verkeer zijn dan hun eigenlijke website. U moet zich aanmelden voor een connector om uw Google-bedrijfsprofielgegevens te controleren met behulp van een standaard rapportagetool. Business-profiel-verbindingScreenshot van Google Data Studio, 2022 September. Veel hulpprogramma’s voor zoekwoorden, zoals Semrush, bieden echter gedetailleerde zoekwoordinformatie over lokale zoekresultaten, zoals lokale bundelresultaten en voorgestelde fragmenten. semrush-local-pack-resultatenScreenshot van Semrush, 2022 September. Deze informatie is erg belangrijk voor bedrijven die willen scoren in “near me”-zoekopdrachten die veel verkeer naar hun bedrijf genereren. Exporteer deze gegevens naar CSV of upload ze rechtstreeks naar de Semrush-rapportagetool.

6. Maak gebruik van standaard SEO-tools en -statistieken

Naast het lokale pakket kunnen we enkele extra KPI’s (Key Performance Indicators) toevoegen aan de lokale SEO-rapporten die erg belangrijk zijn voor bedrijven. semrush-reviewsScreenshot van Semrush, 2022 September. Overweeg bijvoorbeeld om de volgende statistieken toe te voegen aan uw volgende lokale CSO-rapport:
  • Beoordelingen.
  • Niet-gekoppelde merkvermeldingen.
  • Backlinks (indien relevant voor uw campagne).
  • Betrokkenheid via sociale media.
semrush-social-media-trackerScreenshot van Semrush, 2022 September. Mogelijk moet u een tool voor sociaal luisteren aanschaffen of uw Semrush-account upgraden om sociale vermeldingen en betrokkenheid bij te houden. U kunt echter ook handmatig onderzoek doen om wijzigingen in weergavebeoordelingen, niet-gerelateerde merkvermeldingen of sociale media-betrokkenheid bij populaire berichten bij te houden om in uw rapporten op te nemen.

7. Geef bruikbare informatie

Ten slotte ronden we de rapporten graag af door aan het einde een sectie op te nemen waarin de campagneresultaten en toekomstige acties worden samengevat op basis van de door u verstrekte gegevens. Dit gedeelte helpt u het verhaal te voltooien met behulp van de gegevens die u verstrekt en helpt uw ​​klanten te begrijpen wat u voor hen hebt verstrekt. Ik denk ook dat het belangrijk is om een ​​laatste verwijzingssectie toe te voegen, omdat veel campagnes kunnen worden gehinderd door lage budgetten of onwillige klanten die niet alle noodzakelijke stappen willen nemen om een ​​website te converteren. Dus als uw campagne vastloopt omdat een lokaal bedrijf zijn website niet bijwerkt of de aanbevolen wijzigingen niet doorbrengt, herinner hem er dan aan het einde van het rapport netjes aan en leg de voordelen van uw aanbevelingen uit. Meer middelen:
  • Effectieve SEO-rapportage: mijn moeilijkste lessen
  • 11 geweldige SEO-datavisualisaties om uw rapporten te inspireren
  • Gids voor lokale SEO
Uitgelichte afbeelding: Andrey_Popov/Shutterstock

Relevante berichten