De wereld van pay-per-click-advertenties is afhankelijk van het verkeer om te functioneren. Echter, bijna zo lang als er PPC-advertenties zijn, zijn er bots geweest die erop hebben “geklikt” en het systeem hebben uitgevoerd. Het is een publiek geheim dat dit probleem veel vaker voorkomt dan veel digitale marketeers zouden denken, en sommige schattingen suggereren dat nepgebruikers bijna 40% van al het internetverkeer voor hun rekening nemen.
PPC-fraude is big business
Een studie van de Universiteit van Baltimore schatte dat alleen al in 2020 advertentiefraude kost bedrijven wereldwijd $ 35 miljard Een van de meest voorkomende manieren waarop dit wordt gedaan, is via PPC-fraude, waarbij website-eigenaren geautomatiseerde clickers of klikbots gebruiken om het Google Display Netwerk, YouTube of interactieve tekstadvertenties op hun website te targeten. Als deze klikken niet als frauduleus worden geïdentificeerd, en vaak ook niet, int de oplichter een betaling van de adverteerder voor elke klik. Dit verhoogt niet alleen de advertentieprestaties ten onrechte, het haalt ook geld uit de digitale advertentiebudgetten van adverteerders voor niet-bestaand verkeer.
Reactiviteit, angst voor verminderde productiviteit, verwarring kan de verspreiding van robots vergemakkelijken
Google heeft technologie om botverkeer te detecteren en te blokkeren. Met het automatische zoekmachinefilter in Google Analytics kunnen gebruikers aangeven dat “alle exemplaren van bekende bots en spiders moeten worden uitgesloten”. Maar de vraag is, waarom blokkeert Google standaard klikbots niet? De uitgever, die anoniem wenst te blijven, gaf deze mening: “Google is al lang reactief en inactief tegen valse klikken. Google heeft regels opgesteld om te beschermen tegen valse klikken als reactie op schema’s die door uitgevers zijn gemaakt om het advertentieplatform te exploiteren. Voordat het bijvoorbeeld werd verboden, konden uitgevers hun advertenties opmaken met kleuren en lettertypen waardoor ze opgingen in de lay-out van de webpagina, waardoor het onderscheid tussen promotionele inhoud en reguliere inhoud vervaagde, wat resulteerde in klikfrequenties van wel 50 procent. de opbrengst werd betaald aan de uitgever, wat betekent dat de adverteerder werd belast. Een ander voorbeeld van reactief gedrag van Google is dat er in het begin een persoon was die bekend stond om zijn klikbots die samenwerkten met mensen om een inkomstenaandeel te krijgen. Deze man is er al lang mee weggekomen.” Vanwege deze reactieve benadering heeft Google moeite om de achterstand in te lopen, aangezien klikbots nieuwe strategieën en oplossingen ontwikkelen. Momenteel zijn er vanwege het privacybeleid technologische beperkingen die voorkomen dat servers precies bijhouden wat een browser daadwerkelijk ziet. Servers vliegen in principe blind. Als het gaat om adverteerders die worden gedupeerd door valse klikken, lijkt het erop dat velen meer geïnteresseerd zijn in het handhaven van kunstmatig hoge verkeersaantallen of zich schamen om toe te geven dat ze advertentieruimte hebben gekocht die frauduleuze klikken heeft gegenereerd.
Nepaccounts beschuldigd van mislukte Twitter-deal van Musk
Elon Musk, ’s werelds huidige rijkste man, noemde zijn bezorgdheid over het aantal spam-accounts op het sociale-mediaplatform een drijvende factor toen hij in mei stopte met de overname van Twitter. Volgens Musk telde Twitter het aantal nepaccounts op het platform in de miljoenen, een bewering die wordt ondersteund door getuigenissen van voormalig Twitter-beveiligingschef Peter Zatko, die zei dat executive bonussen gekoppeld waren aan het aantal dagelijkse gebruikers. Twitter reageerde door een rechtszaak aan te spannen tegen de CEO van Tesla en beweerde dat minder dan 5% van alle Twitter-accounts bots waren. De rechtszaak komt op 17 oktober voor in de Chancery Court in Delaware. Als Musk verliest, moet hij Twitter kopen voor $ 4 miljard.
Bescherm uw advertentiebudget tegen klikbots
Het is onmogelijk om uw advertentiecampagnes 100% te beschermen tegen bots, maar u kunt uw blootstelling verminderen door een paar eenvoudige stappen te volgen.
- 1 IP-uitsluitingen instellen in Google Ads van bekende clickfarms.
- Pas uw advertentietargeting aan om regio’s uit te sluiten die het meest waarschijnlijk valse klikken ontvangen.
- Maak lijsten met uitsluitingen voor plaatsingen om te voorkomen dat uw advertentie wordt weergegeven op frauduleuze of dubieuze sites.
Het bestrijden van klikfraude is een continu proces en het implementeren van een verwijderingsproces kan uw prestaties vooraf schaden, maar het zal u op de lange termijn geld besparen.
Uitgelichte afbeelding: Shutterstock/TarikVision